Παρά τις υψηλές προσδοκίες για μια ισχυρή ανάπτυξη στον αριθμό των δικτύων 5G SA μέσα στο 2023, το πρώτο εξάμηνο του έτους υπήρξαν ελάχιστες υλοποιήσεις.
Όπως αναφέρει η STL Partners, «στις αρχές του 2023, ήμασταν αισιόδοξοι ότι αυτή θα ήταν η χρονιά του 5G SA». Εντούτοις, αναπτύχθηκαν μόλις επτά δίκτυα στους πρώτους έξι μήνες, με 30 να αναμένεται πως θα ολοκληρωθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2023, καθώς βρίσκονται “σε εξέλιξη”.
Τον περασμένο Ιανουάριο «όταν εξετάσαμε τη δραστηριότητα για το 2022, μεταφέραμε στο 2023 όλες τις εκκρεμείς υλοποιήσεις που αναμένονταν την περασμένη χρονιά. Ορισμένες από αυτές είχαν ανακοινωθεί για περισσότερα από δύο χρόνια και αυτό έκανε το 2023 να μοιάζει σαν την χρονιά του 5G SA. Τώρα, στα μισά της διαδρομής του 2023, υπήρξαν μόνο επτά».
Σύμφωνα με την STL Partners, «αν και λίγες σε αριθμό, αυτές οι αναπτύξεις είναι σημαντικές, είτε λόγω της κλίμακας (Reliance Jio στην Ινδία) είτε λόγω της σημασίας των εμπλεκόμενων φορέων (E& στα ΗΑΕ τον Μάρτιο και Vodafone στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιούνιο).
Και για την Orange, η οποία ασχολείται με την ανάπτυξη 5G SA σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό της αποτύπωμα, η πρώτη υλοποίηση (Ισπανία τον Φεβρουάριο του 2023) είναι ενθαρρυντική πρόοδος. Ωστόσο, είναι θεμιτό να αναρωτηθούμε εάν οι υπόλοιπες 30 υλοποιήσεις 5G SA που έχουμε ακόμη σε εκκρεμότητα για το 2023 είναι πιθανό να πραγματοποιηθούν τους υπόλοιπους έξι μήνες» σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά στο γιατί ο αριθμός παραμένει χαμηλός, η εταιρεία αναφέρεται σε τρεις λόγους: στο μέγεθος των επενδύσεων που απαιτούνται, στο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι hyperscalers και στο ότι οι πάροχοι ακόμη εξετάζουν το συγκεκριμένο θέμα, αλλά και στην αντίφαση που υπάρχει, καθώς πολλοί μεγάλοι πάροχοι υποστηρίζουν την ανάπτυξη των οπτικών ινών και του open RAN, κάτι που οδηγεί σε καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα.
Η έρευνα τονίζει πως «για την πλήρη εκμετάλλευση του 5G SA απαιτείται μια οργανωτική εξέλιξη εντός των τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Για να επωφεληθούν από τα πλεονεκτήματά τους ως παράγοντες συνδεσιμότητας και ως πλατφόρμες για καινοτόμες υπηρεσίες, οι πάροχοι πρέπει να υποστούν μια εξέλιξη στις διαδικασίες και την οργάνωση τους, για να υποστηρίξουν πρακτικές και λειτουργίες cloud. Αυτό δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη».