Τα smartphone θα πρέπει να απαγορευθούν από τα σχολεία, ώστε να αντιμετωπιστεί το «disruption» που προκαλείται στην τάξη, να βελτιωθεί η διαδικασία της εκπαίδευσης και να προστατευτούν τα παιδιά από το cyberbullying, όπως συνιστά έκθεση του ΟΗΕ.
Η Unesco, η Οργάνωση του ΟΗΕ για την εκπαίδευση, την επιστήμη και τον πολιτισμό, ανέφερε ότι υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν πως η υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου συνδέεται με μειωμένη εκπαιδευτική απόδοση και ότι τα υψηλά επίπεδα χρόνου μπροστά από μια οθόνη έχουν αρνητική επίδραση στη συναισθηματική σταθερότητα των παιδιών.
Πρόσθεσε ότι η έκκλησή της για απαγόρευση των smartphone στέλνει ένα σαφές μήνυμα, βάσει του οποίου η ψηφιακή τεχνολογία στο σύνολό της, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει πάντα να υποτάσσεται σε ένα «ανθρωποκεντρικό όραμα» της εκπαίδευσης και να μην υποκαθιστά ποτέ την «πρόσωπο με πρόσωπο» αλληλεπίδραση με τους δασκάλους.
Η Unesco προειδοποίησε τους υπεύθυνους για τη χάραξη πολιτικής ενάντια σε μια απερίσκεπτη υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας, υποστηρίζοντας ότι ο θετικός αντίκτυπός της στα εκπαιδευτικά και οικονομικά αποτελέσματα θα μπορούσε να υπερεκτιμηθεί και ότι το νέο δεν είναι πάντα καλύτερο. «Δεν αποτελούν όλες οι αλλαγές πρόοδο. Το ότι κάτι μπορεί να γίνει δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνει», κατέληξε.
Καθώς ολοένα και περισσότερες εκπαιδευτικές διαδικασίες πραγματοποιούνται μέσω του διαδικτύου, ειδικά στα πανεπιστήμια, η Unesco προέτρεψε τις αρμόδιες Αρχές να μην παραμελούν την «κοινωνική διάσταση» της εκπαίδευσης, όπου οι μαθητές λαμβάνουν διδασκαλία πρόσωπο με πρόσωπο. «Αυτοί που προτρέπουν για αυξανόμενη εξατομίκευση μπορεί να χάνουν το νόημα του τι σημαίνει εκπαίδευση», τόνισε.
«Η ψηφιακή επανάσταση έχει αμέτρητες δυνατότητες αλλά, όπως έχουν εκφραστεί προειδοποιήσεις για το πώς πρέπει να ρυθμιστεί στην κοινωνία, πρέπει να δοθεί παρόμοια προσοχή στον τρόπο που χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση», δήλωσε η γενική διευθύντρια της Unesco, Audrey Azoulay.
Και πρόσθεσε: «Η χρήση της πρέπει να στοχεύει σε βελτιωμένες μαθησιακές εμπειρίες και στην ευημερία των μαθητών και των δασκάλων, όχι εις βάρος τους. Κρατήστε πρώτα τις ανάγκες του μαθητή και υποστηρίξτε τους δασκάλους. Οι διαδικτυακές συνδέσεις δεν υποκαθιστούν την ανθρώπινη αλληλεπίδραση».
Η Unesco ανέφερε στην έκθεση της ότι οι χώρες πρέπει να διασφαλίσουν πως έχουν σαφείς στόχους και αρχές, για να εξασφαλίσουν ότι η ψηφιακή τεχνολογία στην εκπαίδευση θα είναι επωφελής και θα αποφευχθεί η βλάβη, τόσο στην υγεία των μαθητών όσο και ευρύτερα στη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η υπερβολική ή ακατάλληλη χρήση της από τους μαθητές στην τάξη και στο σπίτι, μέσω smartphone, tablet ή laptop, θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή, να διαταράξει και να οδηγήσει σε επιζήμια επίδραση στη μάθηση. Ο οργανισμός παρουσίασε δεδομένα διεθνούς αξιολόγησης μεγάλης κλίμακας που δείχνουν μια «αρνητική σχέση» μεταξύ της υπερβολικής χρήσης τεχνολογίας και της απόδοσης των μαθητών.
Αν και η τεχνολογία θα μπορούσε ενδεχομένως να προσφέρει ευκαιρίες για μάθηση σε εκατομμύρια ανθρώπους, τα οφέλη είναι άνισα κατανεμημένα, με πολλούς φτωχότερους ανθρώπους από όλο τον κόσμο ουσιαστικά να αποκλείονται, υπογράμμισε η Unesco.
Υπάρχει ελάχιστη έρευνα που δείχνει την εγγενή προστιθέμενη αξία της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση, πρόσθεσε η Unesco στην έκθεσή της. Πολλά από τα στοιχεία χρηματοδοτήθηκαν από ιδιωτικές εταιρείες εκπαίδευσης «που προσπαθούν να πουλήσουν προϊόντα ψηφιακής μάθησης». Η αυξανόμενη επιρροή τους στην εκπαιδευτική πολιτική σε όλο τον κόσμο είναι «αιτία ανησυχίας».
Οι χώρες βλέπουν «τη σημασία του να βάζουν πρώτα τους μαθητές», όσον αφορά στην ψηφιακή τεχνολογία, δήλωσε η Unesco. Αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Κίνας, η οποία, σύμφωνα με τη σχετική αναφορά, έχει θέσει όρια στη χρήση ψηφιακών συσκευών ως διδακτικών εργαλείων, περιορίζοντας τα στο 30% του συνολικού διδακτικού χρόνου, με τους μαθητές να κάνουν τακτικά διαλείμματα.
Αποδέχτηκε ότι η διαδικτυακή μάθηση βοήθησε την εκπαιδευτική διαδικασία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια έκλεισαν λόγω των lockdown. Υπολογίστηκε ότι περισσότεροι από ένα δισεκατομμύριο μαθητές μετακινήθηκαν στη διαδικτυακή μάθηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας – αλλά πρόσθεσε ότι εκατομμύρια φτωχότεροι μαθητές χωρίς πρόσβαση έμειναν εκτός.
Με βάση την ανάλυσή της σε 200 εκπαιδευτικά συστήματα σε όλο τον κόσμο, η Unesco υπολόγισε ότι μία στις έξι χώρες έχουν απαγορεύσει τα smartphone στα σχολεία, είτε μέσω νόμου είτε μέσω οδηγιών. Μεταξύ αυτών ήταν η Γαλλία, η οποία εισήγαγε την πολιτική της το 2018 και η Ολλανδία, η οποία θα επιβάλει περιορισμούς από το 2024.