Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι η Meta έκανε λάθος που συγκέντρωσε μεγάλες ποσότητες δεδομένων σε σχέση με τη διαδικτυακή δραστηριότητα των χρηστών, ώστε να τους στοχεύσει με εξατομικευμένες διαφημίσεις, κάτι που βασίστηκε στο «νόμιμο συμφέρον» της και έγινε χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή τους. Το ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ υποστήριξε, επίσης, τη γερμανική αρχή ανταγωνισμού, στη στάθμιση πιθανών παραβιάσεων της ιδιωτικότητας βάσει του GDPR από την ιδιοκτήτρια του Facebook.
Η Meta βρέθηκε αντιμέτωπη με πρόστιμο συνολικού ύψους 390 εκατομμυρίων ευρώ τον Ιανουάριο, από την ρυθμιστική αρχή απορρήτου της Ιρλανδίας, για παράνομη συλλογή τμημάτων δεδομένων χρηστών του Facebook και του Instagram, ώστε να τους στοχεύσει με διαφημίσεις. Ο τεχνολογικός κολοσσός έλαβε, επίσης, εντολή να βρει μια νέα νομική βάση για την προβολή εξατομικευμένων διαφημίσεων. Η εταιρεία άσκησε έφεση κατά της απόφασης και ανέφερε, τότε, ότι δεν προέβλεψε πως θα έπρεπε να βασιστεί στη συναίνεση των χρηστών.
Το Facebook και το Instagram άρχισαν τον Απρίλιο να χρησιμοποιούν τη βάση του έννομου ενδιαφέροντος για τη συλλογή δεδομένων στις πλατφόρμες τους, πράγμα που σημαίνει ότι τα δεδομένα των Ευρωπαίων χρηστών θα χρησιμοποιούνται για στοχευμένες διαφημίσεις, εκτός εάν το αρνηθούν μέσω μιας ηλεκτρονικής φόρμας.
Η ιρλανδική αρχή προστασίας δεδομένων -η οποία επιβλέπει τη Meta επειδή η έδρα της εταιρείας στην ΕΕ βρίσκεται εντός της συγκεκριμένης χώρας— είπε ότι «επί του παρόντος αξιολογεί» τη νομική βάση της Meta για στοχευμένες διαφημίσεις σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες προστασίας της ιδιωτικής ζωής της ΕΕ και πως θα λάβει υπόψη την απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου, όπως δήλωσε ο Graham Doyle, εκπρόσωπος της Αρχής.
Πέρα από τη Meta, η απόφαση αναμένεται να έχει επίδραση στις διαφημιστικές λειτουργίες και άλλων μεγάλων διαδικτυακών πλατφορμών. Σημειώνεται πως οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας που ορίζονται ως gatekeepers, βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές, θα απαγορεύεται να παρακολουθούν τους χρήστες εκτός των υπηρεσιών τους, για την παρουσίαση στοχευμένων διαφημίσεων, χωρίς τη συγκατάθεσή τους, από τον Φεβρουάριο του 2024.