Η σουηδική Αρχή για την προστασία των δεδομένων διέταξε τέσσερις εταιρείες να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τα Google Analytics για την ανάλυση της επισκεψιμότητας, καθώς, όπως υποστηρίζεται, με αυτόν τον τρόπο μεταφέρονται προσωπικά δεδομένα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το IMY είπε ότι εξέτασε τη χρήση του Google Analytics από τις εταιρείες, μετά από καταγγελία της αυστριακής noyb, η οποία έχει υποβάλει δεκάδες καταγγελίες κατά της Google σε όλη την Ευρώπη.
Η Noyb ισχυρίστηκε ότι η χρήση του Google Analytics για web analytics από τις εταιρείες είχε ως αποτέλεσμα τη μεταφορά ευρωπαϊκών δεδομένων στις Ηνωμένες Πολιτείες, κατά παράβαση του κανονισμού προστασίας δεδομένων της ΕΕ, του GDPR.
Ο GDPR επιτρέπει τη μεταφορά δεδομένων σε τρίτες χώρες μόνο εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποφασίσει ότι προσφέρουν τουλάχιστον το ίδιο επίπεδο προστασίας της ιδιωτικότητας με την ΕΕ. Μια δικαστική απόφαση του 2020 κατέρριψε μια συμφωνία μεταφοράς δεδομένων ΕΕ-ΗΠΑ, λόγω της ανεπάρκειας της.
Το IMY είπε ότι θεωρεί πως τα δεδομένα που αποστέλλονται από το Google Analytics στις Ηνωμένες Πολιτείες, από τις τέσσερις εταιρείες, είναι προσωπικά και ότι «τα τεχνικά μέτρα ασφαλείας που έχουν λάβει οι εταιρείες δεν επαρκούν για να διασφαλίσουν ένα επίπεδο προστασίας που ουσιαστικά αντιστοιχεί σε αυτό που εγγυάται η ΕΕ».
Η Αρχή επέβαλε πρόστιμο 12 εκατομμυρίων κορωνών (πάνω από 1,1 εκατ. δολάρια) στην τηλεπικοινωνιακή Tele2 και 300.000 κορωνών στην ecommerce αγορά CDON. Η αλυσίδα παντοπωλείων Coop και η εφημερίδα Dagens Industri έλαβαν περισσότερα μέτρα για την προστασία των δεδομένων που διαβιβάζονταν και δεν τους επιβλήθηκε πρόστιμο. Η Tele2 είχε σταματήσει να χρησιμοποιεί τα Analytics με δική της βούληση και το IMY διέταξε και τις άλλες να σταματήσουν να τα χρησιμοποιούν.
Η νομική σύμβουλος του IMY, Sandra Arvidsson, η οποία ηγήθηκε της έρευνας, είπε ότι η υπηρεσία έχει «ξεκαθαρίσει ποιες απαιτήσεις τίθενται σε τεχνικά μέτρα ασφαλείας και άλλα κατά τη μεταφορά προσωπικών δεδομένων σε τρίτη χώρα, στην προκειμένη περίπτωση τις Ηνωμένες Πολιτείες».
Σε ανακοίνωση της, η Google αναφέρει πως «οι χρήστες θέλουν οι ιστότοποι που επισκέπτονται να είναι καλά σχεδιασμένοι, εύχρηστοι και να σέβονται το απόρρητό τους. Το Google Analytics βοηθά τους εκδότες να κατανοήσουν πόσο καλά λειτουργούν οι ιστότοποι και οι εφαρμογές τους για τους επισκέπτες τους – αλλά όχι με την αναγνώριση ατόμων ή την παρακολούθηση τους στο web. Αυτοί οι οργανισμοί, όχι η Google, ελέγχουν ποια δεδομένα συλλέγονται με αυτά τα εργαλεία και πώς χρησιμοποιούνται. Η Google βοηθά παρέχοντας μια σειρά διασφαλίσεων, ελέγχων και πόρων για τη συμμόρφωση».