Η Επιτροπή ενέκρινε σήμερα δύο προτάσεις σύστασης του Συμβουλίου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων, με στόχο τη στήριξη των κρατών μελών και του τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης όσον αφορά την παροχή προσβάσιμης ψηφιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης υψηλής ποιότητας, χωρίς αποκλεισμούς, σε όλους τους Ευρωπαίους πολίτες.
Οι προτάσεις επεξεργάζονται τις δύο βασικές κοινές προκλήσεις που προσδιόρισαν από κοινού η Επιτροπή και τα κράτη μέλη της ΕΕ: 1) την απουσία προσέγγισης στο επίπεδο του συνόλου της διοίκησης όσον αφορά την ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση και 2) τις δυσκολίες στην εξασφάλιση των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων για τους πολίτες.
Ενίσχυση των βασικών ευνοϊκών παραγόντων
Παρά την πρόοδο και ορισμένα εξαιρετικά παραδείγματα καινοτομίας, οι συντονισμένες προσπάθειες δεν έχουν μέχρι στιγμής οδηγήσει σε συστημικό ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Τα κράτη μέλη εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αφορά την εξασφάλιση επαρκών επιπέδων επενδύσεων σε υποδομές ψηφιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, εξοπλισμό και ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, ψηφιακή κατάρτιση (αναβάθμιση των δεξιοτήτων) των εκπαιδευτικών και του προσωπικού, καθώς και την παρακολούθηση και αξιολόγηση των πολιτικών ψηφιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Η πρόταση για «Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τους βασικούς παράγοντες που διευκολύνουν την επιτυχή ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση» καλεί όλα τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν καθολική πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση, ώστε να αντιμετωπιστεί το ψηφιακό χάσμα, το οποίο έχει γίνει ακόμη πιο έντονο εξαιτίας της κρίσης COVID-19. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου επενδύσεων, διακυβέρνησης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών για αποτελεσματική ψηφιακή εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς. Αντικείμενο της πρότασης αποτελούν κατευθυντήριες γραμμές και μέτρα που μπορούν να εφαρμόσουν τα κράτη μέλη για να υιοθετήσουν μια πολυσυμμετοχική προσέγγιση στο επίπεδο του συνόλου της διοίκησης και μια νοοτροπία καινοτομίας από τη βάση προς την κορυφή και να προωθήσουν την ψηφιοποίηση με κινητήρια δύναμη το προσωπικό εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Βελτίωση της διδασκαλίας ψηφιακών δεξιοτήτων
Η δεύτερη κοινή πρόκληση που προσδιορίστηκε αφορά τα διαφορετικά επίπεδα ψηφιακών δεξιοτήτων στα διάφορα τμήματα του πληθυσμού και την ικανότητα των εθνικών συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης να αντιμετωπίσουν αυτές τις διαφορές. Η πρόταση για «Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τη βελτίωση της παροχής ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση και την κατάρτιση» αφορά κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης και κατάρτισης. Καλεί τα κράτη μέλη να αναλάβουν έγκαιρα δράση εξασφαλίζοντας την παροχή ψηφιακών δεξιοτήτων με συνεκτικό τρόπο σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και κατάρτισης. Αυτό μπορεί να διασφαλιστεί με τον καθορισμό κλιμακωτών στόχων και τη θέσπιση στοχευμένων παρεμβάσεων για συγκεκριμένες «ομάδες προτεραιότητας ή δυσπρόσιτες ομάδες». Η πρόταση καλεί τα κράτη μέλη να στηρίξουν την πληροφορική υψηλής ποιότητας στα σχολεία, να ενσωματώσουν την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων για ενήλικες στις πολιτικές τους και να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις στα επαγγέλματα της τεχνολογίας των πληροφοριών υιοθετώντας στρατηγικές χωρίς αποκλεισμούς.
Η Επιτροπή είναι έτοιμη να προσφέρει στήριξη για εφαρμογή και των δύο προτάσεων διευκολύνοντας την αμοιβαία μάθηση και τις ανταλλαγές μεταξύ των κρατών μελών και όλων των σχετικών ενδιαφερόμενων μερών με τη χρήση ενωσιακών μέσων, όπως το Μέσο Τεχνικής Υποστήριξης. Η Επιτροπή προωθεί επίσης την ψηφιακή εκπαίδευση και τις ψηφιακές δεξιότητες μέσω της συνεργασίας στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κόμβου ψηφιακής εκπαίδευσης και μέσω ενωσιακής χρηματοδότησης, όπως το πρόγραμμα Erasmus+ και το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη», το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο + και ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, το πρόγραμμα «Ορίζων Ευρώπη» και ο Μηχανισμός Γειτονίας, Ανάπτυξης και Διεθνούς Συνεργασίας — Παγκόσμια Ευρώπη.
Πιλοτικό σχέδιο ευρωπαϊκού πιστοποιητικού ψηφιακών δεξιοτήτων
Μια βασική δράση της Επιτροπής θα είναι να διευκολύνει την αναγνώριση της πιστοποίησης των ψηφιακών δεξιοτήτων. Για τον σκοπό αυτόν, η Επιτροπή θα υλοποιήσει ένα πιλοτικό σχέδιο για το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων από κοινού με αρκετά κράτη μέλη. Στόχος του πιστοποιητικού είναι να ενισχύσει την εμπιστοσύνη στην πιστοποίηση των ψηφιακών δεξιοτήτων και την αποδοχή της σε ολόκληρη την ΕΕ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα είναι δυνατόν να αναγνωρίζονται ευρέως, εύκολα και γρήγορα, οι ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών από τους εργοδότες, τους παρόχους κατάρτισης και όχι μόνο. Τα αποτελέσματα του πιλοτικού σχεδίου θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο μελέτης σκοπιμότητας για το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων προς το τέλος του έτους. Το τελικό ευρωπαϊκό πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων θα τεθεί σε εφαρμογή το 2024 με βάση τα αποτελέσματα του πιλοτικού σχεδίου και τις διαπιστώσεις της μελέτης.
Επόμενα βήματα
Η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να εγκρίνουν άμεσα τις σημερινές προτάσεις για δύο συστάσεις του Συμβουλίου.
Η Επιτροπή θα συστήσει ομάδα υψηλού επιπέδου για την ψηφιακή εκπαίδευση και τις ψηφιακές δεξιότητες προκειμένου να στηρίξει την εφαρμογή των δύο συστάσεων, αξιοποιώντας τον επιτυχή διαρθρωμένο διάλογο και την ομάδα εθνικών συντονιστών.