Σύμφωνα με το World Economic Forum, η Ναυτιλία είναι υπεύθυνη για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών, ενώ παρουσιάζει σημαντικές ανάγκες σε κατανάλωση ενέργειας. Ως μέρος των ευρύτερων στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, οι εταιρείες καλούνται να στραφούν προς τη δίδυμη μετάβαση – την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού και της ατζέντας γύρω από τη βιωσιμότητα.
Με αυτή τη στόχευση, η PA Consulting και το Royal Schiphol Group προχώρησαν πρόσφατα σε μια νέα συνεργασία, από την οποία προέκυψε η ανάπτυξη της μεθοδολογίας «Twin Transition». Αυτή είναι πλέον διαθέσιμη ως Playbook, το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί από τους επιχειρηματικούς ηγέτες για να προσφέρει λύσεις και στρατηγικές, συνδυάζοντας το digital και τη βιωσιμότητα μέσω δύο κεντρικών στρατηγικών: το «greening of IT» και το «greening by IT».
Το πρώτο, το «greening of IT», στοχεύει στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και το περιβαλλοντικού αποτυπώματος των κέντρων δεδομένων, των περιουσιακών στοιχείων, των υποδομών και των συσκευών, ενώ το δεύτερο, το «greening by IT», κάνει χρήση των διαθέσιμων δεδομένων για να οδηγήσει σε βελτιώσεις σε μια σειρά άλλων επιχειρηματικών τομέων.
Το Twin Transition Playbook καθοδηγεί τη δημιουργία ενός οδικού χάρτη «διπλής μετάβασης», κάτι που πραγματοποιείται σε τρεις φάσεις. Στις δύο πρώτες, οι οργανισμοί θέτουν τις φιλοδοξίες και τις προτεραιότητές τους. Τα δεδομένα είναι ζωτικής σημασίας, αφού δεν μπορεί κανένας να αλλάξει κάτι που δεν μπορεί να μετρηθεί. Στην τρίτη φάση, προετοιμάζονται για την εφαρμογή του σχεδίου, αναθέτοντας ευθύνες και επικυρώνοντας τη σκοπιμότητα.
Βάσει της πρώτης φάσης, οι εταιρείες εξετάζουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα τους, ως μέρος των ευρύτερων κριτηρίων που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση και την ιεράρχηση νέων έργων, ενσωματώνοντας παρόμοια περιβαλλοντικά κριτήρια στις επιχειρησιακές δαπάνες. Αυτό είναι το λεγόμενο «green OpEx». Οι προτεραιότητες του κλάδου περιλαμβάνουν θέματα που αφορούν στη χρήση καυσίμων και ενέργειας στα πλοία, αλλά και τη χρήση ενέργειας σε λιμάνια και αποθήκες.
Η δεύτερη φάση καθοδηγεί τους οργανισμούς στη δημιουργία του δικού τους οδικού χάρτη. Σε αυτό περιλαμβάνεται η εξέταση περιπτώσεων εξωτερικών use cases αλλά και ιδεών που προέρχονται από το εσωτερικό του οργανισμού, για την ανακάλυψη καινούργιων ευκαιριών. Μετά από αυτό, οι επιχειρήσεις δίνουν προτεραιότητα, κατανοώντας και τον αντίκτυπο του τρέχοντος χαρτοφυλακίου ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων που διαθέτουν. Το κλειδί είναι η στόχευση στις μεγαλύτερες ευκαιρίες, ώστε να υπάρξει ο μέγιστος δυνατός αντίκτυπος.
Καθώς οι περισσότερες υποδομές τερματικών σταθμών βασίζονται στο diesel και τις χειροκίνητες λειτουργίες, στις δράσεις με μεγάλη επίδραση περιλαμβάνεται η εξερεύνηση νέων τύπων καθαρής ενέργειας και η μετάβαση από τις μηχανές ντίζελ στην ηλεκτροκίνηση και τα ανανεώσιμα καύσιμα, όπως τα βιοκαύσιμα από μαγειρικό λάδι.
Σύμφωνα με το προαναφερθέν playbook, είναι ζωτικής σημασίας να ενεργοποιηθούν τα επιχειρηματικά οικοσυστήματα, για τη δημιουργία του λεγόμενου «buy-in». Η επιτυχημένη αλληλεπίδραση βασίζεται σε έναν σαφώς καθορισμένο σκοπό με τον οποίο μπορεί να συνδεθεί κάθε παράγοντας, αλλά και σε ηγέτες που καθοδηγούν τον σκοπό στο εσωτερικό και το εξωτερικό του εκάστοτε οργανισμού.
Οι ομάδες που ασχολούνται με την απεξάρτηση από τον άνθρακα και τη βιωσιμότητα διασφαλίζουν ότι οι άνθρωποι της εκάστοτε επιχείρησης συμμετέχουν και βοηθούν στον εντοπισμό εκείνων που είναι οι κατάλληλοι για την πραγματοποίηση κάθε εργασίας. Οι εξωτερικοί ενδιαφερόμενοι μπορούν να εξομαλύνουν τα κολλήματα και να βοηθήσουν στην ταχύτερη επίτευξη των στόχων. Άλλωστε, η συνεργασία για τη δημιουργία πιο βιώσιμων και ψηφιοποιημένων οικοσυστημάτων αποτελεί μια κατάσταση «win-win» για κάθε πλευρά.
Η ανάπτυξη συνεργασιών οδηγεί και στην «τροφοδότηση» κυβερνητικών στόχων και πολιτικών, ώστε να υπάρξουν θετικές επιπτώσεις σε ολόκληρο το οικοσύστημα. Για την επίτευξη σημαντικής και διαρκούς αλλαγής, χρειάζεται να βλέπουμε ολόκληρη την «αλυσίδα» – πλοία, εγκαταστάσεις, υποδομές, λειτουργίες και μέσα μεταφοράς όπως οι σιδηρόδρομοι ή τα φορτηγά. Σημαίνει, επίσης, να έρθουν στο τραπέζι των συζητήσεων οι βασικοί ενδιαφερόμενοι, όπως οι διάφορες ενώσεις.
Από την άλλη, η Ναυτιλία καλείται να επανεξετάσει το θέμα του λεγόμενου «green IT». Η ψηφιακή τεχνολογία ενθαρρύνει την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα, αλλά τα ισχυρά κέντρα δεδομένων στα λιμάνια μπορούν να καταναλώσουν αρκετή ηλεκτρική ενέργεια και να οδηγήσουν σε αύξηση της θερμοκρασίας. Καθώς το εύρος και ο όγκος των δεδομένων αυξάνεται, ο στόχος είναι να αυξηθεί η επεξεργαστική ισχύς με ταυτόχρονη χρήση λιγότερου ή μηδενικού άνθρακα.
Η αλλαγή στη Ναυτιλία, όπως τονίζει το World Economic Forum, βασίζεται σε συνεργασίες, κοινή χρήση δεδομένων και διαφάνεια. Η εισαγωγή της ψηφιοποίησης σημαίνει άνεση με την ύπαρξη διαλειτουργικότητας και την αυξημένη ορατότητα προς τους πελάτες. Με την υιοθέτηση της «δίδυμης μετάβασης», οι ναυτιλιακές και οι εταιρείες logistics μπορούν να πλοηγηθούν στα αχαρτογράφητα ύδατα και να οδηγήσουν στη απανθρακοποίηση.
Την Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου, η Smartpress διοργανώνει το ψηφιακό συνέδριο Digital Modern Shipping 2023 – «The future of shipping is digital!», το οποίο θα φέρει στο επίκεντρο των συζητήσεων και για τρίτη συνεχόμενη χρόνια, όλα τα παραπάνω θέματα. Οι εγγραφές έχουν ήδη ξεκινήσει και πραγματοποιούνται, εντελώς δωρεάν, μέσω του digitalshipping.gr.