Το αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης, σε συνεργασία με οκτώ πολιτείες των ΗΠΑ, κατέθεσαν μήνυση κατά της Google, στοχεύοντας στη διάσπαση αυτού που χαρακτηρίζουν ως «μονοπώλιο» στο οικοσύστημα της διαδικτυακής διαφήμισης.
Η αμερικανική κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η Google επιδιώκει να «εξουδετερώσει ή να εξαλείψει», μέσω εξαγορών, τους ανταγωνιστές της στην αγορά της διαδικτυακής διαφήμισης, αναγκάζοντας τους διαφημιστές να χρησιμοποιούν τα προϊόντα της, καθιστώντας δύσκολη την επιλογή ανταγωνιστικών προσφορών.
«Τα μονοπώλια απειλούν τις ελεύθερες και δίκαιες αγορές στις οποίες βασίζεται η οικονομία μας. Καταπνίγουν την καινοτομία, βλάπτουν τους παραγωγούς και τους εργαζόμενους και αυξάνουν το κόστος για τους καταναλωτές», δήλωσε ο Γενικός Εισαγγελέας, Merrick Garland, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου.
Για 15 χρόνια, είπε ο Garland, η Google «ακολούθησε μια πορεία αντιανταγωνιστικής συμπεριφοράς», που έχει σταματήσει την άνοδο ανταγωνιστικών τεχνολογιών και έχει χειραγωγήσει τους μηχανισμούς των διαδικτυακών δημοπρασιών διαφημίσεων, αναγκάζοντας τους διαφημιστές και τους εκδότες να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία της. Με αυτόν τον τρόπο, πρόσθεσε, η εταιρεία «επιδόθηκε σε συμπεριφορές αποκλεισμού» που προκάλεσαν πλήγμα στον ανταγωνισμό.
Ο Garland πρόσθεσε ότι η Google ελέγχει την τεχνολογία που χρησιμοποιείται από τους περισσότερους μεγάλους εκδότες για την προσφορά διαφημιστικού χώρου προς πώληση, καθώς και το μεγαλύτερο ad exchange – που αντιστοιχίζει εκδότες και διαφημιζόμενους για την πώληση διαφημιστικού χώρου. Το αποτέλεσμα, τόνισε, είναι ότι «οι δημιουργοί ιστοτόπων κερδίζουν λιγότερα και οι διαφημιστές πληρώνουν περισσότερα».
Η μήνυση ζητά από την Google να εκχωρήσει τμήματα της δραστηριότητας που σχετίζονται με τον έλεγχο των τεχνικών εργαλείων για τη διαχείριση, την πώληση και τη δημοπρασία ψηφιακών διαφημίσεων, και να συνεχίσει τη λειτουργία της με την αναζήτηση και άλλα προϊόντα και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των YouTube και Gmail.
Η Alphabet, η μητρική της Google, ανέφερε σε δήλωση ότι η αγωγή βασίζεται «σε ένα λανθασμένο επιχείρημα που θα επιβραδύνει την καινοτομία, θα αυξήσει τα τέλη διαφήμισης και θα δυσκολέψει την ανάπτυξη χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων και εκδοτών». Σημειώνεται πως οι ψηφιακές διαφημίσεις αντιπροσωπεύουν επί του παρόντος περίπου το 80% των εσόδων της Google.