Οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης επέβαλαν στη Meta, τη μητρική του Facebook, πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, σε σχέση με παραβιάσεις του απορρήτου των χρηστών. Παράλληλα, απαγόρευσαν στην εταιρεία να αναγκάζει τους Ευρωπαίους χρήστες να συμφωνούν σε εξατομικευμένες διαφημίσεις – που προβάλλονται με βάση τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα.
Η Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας επέβαλε δύο πρόστιμα συνολικής αξίας 390 εκατομμυρίων ευρώ, βάσει δύο υποθέσεων που θα μπορούσαν να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στο επιχειρηματικό μοντέλο της Meta, μέσω του οποίου στοχεύει τις διαφημίσεις βάσει του τι κάνουν οι χρήστες στο διαδίκτυο. Η απόφαση για μια τρίτη υπόθεση που αφορά στην υπηρεσία μηνυμάτων WhatsApp αναμένεται εντός του τρέχοντος μήνα.
Αναλυτικά, η ιρλανδική εποπτική αρχή -η ευρωπαϊκή ρυθμιστική αρχή απορρήτου δεδομένων για την Meta, αφού η περιφερειακή έδρα της εταιρείας βρίσκεται στο Δουβλίνο- της επέβαλε πρόστιμο 210 εκατομμυρίων ευρώ για παραβιάσεις των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με το απόρρητο δεδομένων που αφορούν στο Facebook και επιπλέον πρόστιμο 180 εκατομμυρίων ευρώ για παραβιάσεις που αφορούν στο Instagram.
Η απόφαση προήλθε από καταγγελίες που υποβλήθηκαν τον Μάιο του 2018, όταν τέθηκε σε ισχύ το σύνολο των κανόνων απορρήτου που εφαρμόζονται εντός του ευρωπαϊκού μπλοκ, γνωστό ως Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων ή GDPR.
Όταν τέθηκε σε ισχύ το GDPR, η εταιρεία άλλαξε τη νομική βάση με την οποία επεξεργάζεται τα δεδομένα των χρηστών, προσθέτοντας μια ρήτρα στους όρους παροχής υπηρεσιών για τις διαφημίσεις, αναγκάζοντας ουσιαστικά τους χρήστες των υπηρεσιών της να συμφωνήσουν ότι τα δεδομένα τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν. Αυτό παραβιάζει τους κανόνες απορρήτου της ΕΕ.
Η ιρλανδική εποπτική αρχή τάχθηκε αρχικά στο πλευρό της Meta, αλλά άλλαξε τη στάση της μετά την αποστολή του σχεδίου της απόφασής της σε ένα συμβούλιο ρυθμιστικών αρχών προστασίας δεδομένων της ΕΕ, τα μέλη του οποίου έφεραν αντιρρήσεις.
Η Meta ανέφερε σε σχετική δήλωση ότι «πιστεύουμε ακράδαντα ότι η προσέγγισή μας σέβεται τον GDPR και, ως εκ τούτου, είμαστε απογοητευμένοι από αυτές τις αποφάσεις και σκοπεύουμε να ασκήσουμε έφεση, τόσο επί της ουσίας των αποφάσεων όσο και επί των προστίμων».
Η Meta έχει τρεις μήνες για να διασφαλίσει ότι οι «λειτουργίες επεξεργασίας» της συμμορφώνονται με τους κανόνες της ΕΕ, αν και η απόφαση δεν διευκρινίζει τι ακριβώς καλείται να κάνει. Η εταιρεία σημείωσε ότι η απόφαση δεν την εμποδίζει να εμφανίζει εξατομικευμένες διαφημίσεις, αλλά καλύπτει μόνο τη νομική βάση σε σε σχέση με την οποία γίνεται ο χειρισμός των δεδομένων χρήστη.