Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε κατευθυντήριες γραμμές για τους διδάσκοντες και τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σχετικά με τρόπους για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την προώθηση του ψηφιακού γραμματισμού στις αίθουσες διδασκαλίας. Οι κατευθυντήριες γραμμές παρέχουν πρακτική υποστήριξη στους διδάσκοντες και τους εκπαιδευτικούς και περιλαμβάνουν ορισμούς τεχνικών εννοιών, ασκήσεις για την τάξη και τρόπους για την ενθάρρυνση της υγιούς συμπεριφοράς στο διαδίκτυο. Αυτή η εργαλειοθήκη καλύπτει τρία κύρια θέματα: ανάπτυξη του ψηφιακού γραμματισμού, αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και εκτίμηση και αξιολόγηση του ψηφιακού γραμματισμού.
Αυτή τη στιγμή, στην Ευρώπη, ένας στους τρεις μαθητές ηλικίας 13 ετών δείχνει έλλειψη βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων όταν εξετάζεται στην πράξη, ενώ, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το ποσοστό των μαθητών ηλικίας 15 ετών στην ΕΕ που ανέφεραν ότι διδάσκονται πώς να εντοπίζουν αν μια πληροφορία είναι υποκειμενική ή μεροληπτική είναι μόλις λίγο παραπάνω από το 50 %. Υπάρχει επομένως σαφής ανάγκη να ενισχυθεί ο ρόλος της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στην αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και στην προώθηση του ψηφιακού γραμματισμού, καθώς και του γραμματισμού στα μέσα επικοινωνίας. Με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθούν οι αντιστάσεις και θα αυξηθεί η δυνατότητα για αποτελεσματικότερη καταπολέμηση του αντίκτυπου της παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο.
Η επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, κ. Μαρίγια Γκαμπριέλ, δήλωσε: «Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές αποτελούν μια πρακτική εργαλειοθήκη για διδάσκοντες και εκπαιδευτικούς. Θα προσφέρουν στους εκπαιδευτικούς τις γνώσεις και τα εργαλεία που χρειάζονται για να διδάξουν στη νεολαία μας πώς να περιηγείται στον ψηφιακό κόσμο. Ακόμη και ένας εκπαιδευτικός με ελάχιστη ή μηδενική προηγούμενη εμπειρία στην ψηφιακή εκπαίδευση θα μπορεί πλέον να εξηγήσει αποτελεσματικά στους μαθητές πώς να εντοπίζουν την παραπληροφόρηση. Είμαι πεπεισμένη ότι αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές θα κάνουν τη διαφορά για πολλούς.»
Ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, κ. Τιερί Μπρετόν, πρόσθεσε: «Οι διδάσκοντες και οι εκπαιδευτικοί συγκαταλέγονται στα πλέον σημαντικά πρότυπα για τους νέους και είναι ζωτικής σημασίας να εκπαιδευτούν ώστε να τους βοηθούν να διακρίνουν τι είναι είδηση και τι είναι παραπληροφόρηση. Με αυτές τις νέες κατευθυντήριες γραμμές και τη νέα στρατηγική για ένα καλύτερο διαδίκτυο για τα παιδιά, στόχος μας είναι να διευκολύνουμε την προώθηση των δεξιοτήτων ψηφιακού γραμματισμού από νεαρή ηλικία σε όλα τα σχολεία στην Ευρώπη.»
Οι κατευθυντήριες γραμμές που παρουσιάστηκαν χθες αναπτύχθηκαν με την υποστήριξη της ομάδας εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την προώθηση του ψηφιακού γραμματισμού μέσω της εκπαίδευσης και της κατάρτισης και συγκεντρώνουν ένα ευρύ φάσμα πρακτικών από τον κόσμο της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, του ραδιοτηλεοπτικού κλάδου, της πανεπιστημιακής κοινότητας, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της δημοσιογραφίας. Με την ευκαιρία αυτή, η ομάδα εμπειρογνωμόνων δημοσίευσε επίσης έκθεση στην οποία αναλύεται ο ρόλος της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στην αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και παρουσιάζονται πιθανές λύσεις μέσω πολιτικής σε ενωσιακό και εθνικό επίπεδο.
Η Επιτροπή θα επενδύσει περαιτέρω σε αυτόν τον σκοπό μέσω του ετήσιου προγράμματος εργασίας του Erasmus+ για το 2023, το οποίο θα παρέχει χρηματοδότηση για μεγάλης κλίμακας μελλοντοστρεφή έργα με έμφαση στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών και την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την προώθηση του ψηφιακού γραμματισμού.
Η Επιτροπή θα χρησιμοποιήσει επίσης τις νέες κατευθυντήριες γραμμές για δράσεις στήριξης των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο της νέας ευρωπαϊκής στρατηγικής για ένα καλύτερο διαδίκτυο για τα παιδιά (BIK+).