Κινητά τηλέφωνα που «διπλώνουν» και «ξεδιπλώνουν» έχουμε δει και στο παρελθόν. Όταν τα κινητά δεν θεωρούνταν smartphones, οι κατασκευαστές υιοθετούσαν κάθε εντυπωσιακό σχεδιασμό και μηχανισμό που μπορούσε να σκεφτεί το R&D τους για να κάνουν τις συσκευές τους να ξεχωρίζουν στα ράφια των καταστημάτων, δίπλα σε εκείνες του ανταγωνισμού.
Εκείνα τα χρόνια, μια από τις υποκατηγορίες κινητών τηλεφώνων, όσον αφορά στο design, ήταν τα flip phones, γνωστά και ως clamshell. Με την ονομασία τους να προέρχεται από τα κοχύλια και τον τρόπο που αυτά ανοίγουν και κλείνουν, επρόκειτο για κινητά που δίπλωναν και έκλειναν στη μέση, έχοντας το πληκτρολόγιο στη μια πλευρά και την οθόνη στην άλλη.
Περνώντας στην εποχή των smartphones, των iPhone, των Galaxy και όλων των άλλων γνωστών τεχνολογικών «οικογενειών», οι συσκευές άρχισαν να μοιάζουν ολοένα και περισσότερο μεταξύ τους. Τα κοχύλια άρχισαν να… εξαφανίζονται, τα κινητά έγιναν -επί της ουσίας- ένας μηχανισμός με μια οθόνη, και ένας από τους βασικούς τρόπους διαφοροποίησης αφορούσε στον σχεδιασμό της πίσω όψης, στη διάταξη των φακών της κάμερας ή στα όποια φυσικά ή capacitive πλήκτρα.
Κάπου εκεί, τα smartphones έγιναν λίγο «βαρετά» και πολλοί ξεκίνησαν να σκέφτονται -ή, καλύτερα, να οραματίζονται- την επόμενη ημέρα, το επόμενο form factor που θα μπορούσαν να έχουν στην τσέπη τους. Άρχισαν να γίνονται όνειρο οι αναδιπλούμενες συσκευές, οι οθόνες που θα μπορούσαν να διπλώσουν, να ξεδιπλώσουν, να αλλάξουν μέγεθος και μορφή βάσει των αναγκών του χρήστη.
Φυσικά, από τη σκέψη μέχρι το πραγματικό προϊόν και την καινοτομία που απαιτείται για να γίνει αυτό πραγματικότητα, υπάρχει (και απαιτείται) χρόνος, χρήμα, τεχνολογική εξέλιξη. Για να μην τα πολυλογούμε, χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2019 για να έχουμε την πρώτη συσκευή που δεν ήταν ιδιαίτερα… πειραματική και που μπορούσε κάποιος να εντοπίσει στα καταστήματα (μετά και το Royole FlexPai, το οποίο χαρακτηρίζεται ως το πρώτο εμπορικά διαθέσιμο foldable): το Galaxy Fold, της Samsung.
Από τότε, κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και φτάσαμε στα Samsung Galaxy Z Fold 4 και Flip 4, τα οποία έκαναν το επίσημο ντεμπούτο τους πριν από μερικές εβδομάδες και που μπορεί κάποιος να τα προμηθευτεί και στην χώρα μας. Ναι μεν το χρηματικό αντίτιμο για να αποκτήσεις ένα smartphone που… ανοιγοκλείνει, είναι ακόμη αρκετά υψηλό, κάποια από τα τεχνολογικά άλματα που απαιτούνται έχουν πραγματοποιηθεί και τα foldables αναζητούν τα δικά τους μερίδια αγοράς.
Σύμφωνα άλλωστε και με τον Benjamin Braun, Chief Marketing Officer της Samsung Europe, το 2022 είναι, για την γνωστή κορεατική κατασκευάστρια, η χρονιά κατά την οποία θέλει να κάνει τα foldable mainstream. Το προηγούμενο έτος, όπως αναφέρει ο ίδιος, οι αποστολές αναδιπλούμενων συσκευών άγγιξαν τις δέκα εκατομμύρια -κυρίως από τη Samsung- ενώ οι αναλυτές προβλέπουν ότι οι πωλήσεις αναδιπλούμενων θα αυξηθούν και θα φτάσουν στα 75 εκατομμύρια έως το 2025.
Πώς όμως θα γίνουν τα foldables mainstream και θα αποκτήσουν δημοτικότητα; (Και) με τη μείωση του κόστους. Βασικό κομμάτι αυτής της διαδικασίας είναι η αύξηση της παραγωγικής δυνατότητας, κάτι που, όπως τονίζει ο επικεφαλής marketing της Samsung Europe, θα οδηγήσει σε συσκευές που θα ξεκινούν από τα 999 δολάρια. Παράλληλα, στόχος της εταιρείας δεν είναι η… αναδίπλωση να μείνει στα smartphones, αλλά να φτάσει και σε άλλες προιοντικές κατηγορίες, όπως οι υπολογιστές και τα tablet.
Εν κατακλείδι πάντως, κρατάμε δύο κουβέντες που μας είπε ο κ. Braun: ότι το μέλλον της αγοράς των smartphones και η απομάκρυνση από τα συνήθη form factors, προήλθε από μια αλλαγή στις ανάγκες των χρηστών -άλλωστε, τα foldable smartphones προέκυψαν βάσει έρευνας πελατών – και ότι παρά το αβέβαιο οικονομικό κλίμα στην Ευρώπη, η ζήτηση για premium προϊόντα αναμένεται να παραμείνει σχετικά υψηλή – όπως και για τα foldables.
Συνδυάζοντας αυτά τα δύο στοιχεία, βλέπουμε ένα μέλλον που ξεδιπλώνεται μπροστά μας και που, σε κάθε περίπτωση, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.-