Το ενδεχόμενο να σταματήσει η ρύθμιση του FTTH (Fiber To The Home) ως κίνητρο ανάπτυξης των δικτύων οπτικής ίνας και ενίσχυσης του ανταγωνισμού μεταξύ των τηλεπικοινωνιακών παρόχων εξετάζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Οι τελικές αποφάσεις εκτιμάται ότι θα ληφθούν προς το τέλος του έτους και αφού ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση που βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικά με την ανάλυση των αγορών (α) Χονδρικής παροχής τοπικής πρόσβασης σε σταθερή θέση και (β) Χονδρικής παροχής κεντρικής πρόσβασης σε σταθερή θέση για προϊόντα μαζικής κατανάλωσης.
Η ΕΕΤΤ προκειμένου να αιτιολογήσει την πρότασή της επικαλείται το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει στις τελευταίες θέσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο στην κάλυψη των δικτύων υπερυψηλών ταχυτήτων και στην διείσδυση των σχετικών υπηρεσιών σε επίπεδο λιανικής.
Σύμφωνα με δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) για το 2022 (με βάση στοιχεία – δεδομένα 2021) στη συνδεσιμότητα (Connectivity) με συνολική βαθμολογία 49,6 (με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο 59,9), η Ελλάδα κατατάσσεται 22η.
Στα σταθερά δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας (Fixed Very High Capacity Network – VHCN) η κάλυψη βρίσκεται στο 20% ποσοστό που υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (70%).
Επίσης πολύ χαμηλή παραμένει η διείσδυση των υψηλών ταχυτήτων, τουλάχιστον 100 Mbps (9% έναντι 3% το 2020 με μέσο όρο στην ΕΕ 41%), ενώ η ίνα στις εγκαταστάσεις (Fibre to the Premises – FTTP) είναι στο 20% (0% στις αγροτικές περιοχές) με μέσο ευρωπαϊκό όρο 50%.
Υπενθυμίζεται στο μεταξύ ότι στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής (European Digital Decade 2023), έχει τεθεί ο στόχος της κάλυψης του 100% της Ευρωπαϊκής Ένωσης με συνδέσεις 1Gbps έως το 2030.
Ειδικότερα, η ΕΕΤΤ προκειμένου να δώσει κίνητρα στους παρόχους να αναπτύξουν υποδομές FTTH προτείνει, αποκλειστικά μόνο για τα δίκτυα νέας γενιάς στα οποία η οπτική ίνα τερματίζει εντός της οικίας του συνδρομητή και μέχρι η διείσδυση FTTH να φτάσει το 30% των ευρυζωνικών συνδέσεων, τα εξής:
Α. Άρση τη υποχρέωσης κοστοστρέφειας για τα προϊόντα/ υπηρεσίες οπτικών ινών μέχρι τον τελικό συνδρομητή.
Β. Άρση της υποχρέωσης ελέγχου συμπίεσης περιθωρίου για τα προϊόντα – υπηρεσίες οπτικών ινών μέχρι τον τελικό συνδρομητή.
Εφόσον το μέτρο αυτό εφαρμοστεί ο ΟΤΕ θα μπορεί να χαμηλώσει σημαντικά τα τιμολόγιά του (λιανικής) ώστε να προσελκύσει περισσότερους χρήστες να συνδεθούν με οπτική ίνα και ταυτόχρονα να επιταχύνει το επενδυτικό του πρόγραμμα.
Ωστόσο, αυτό που θα εκτιμηθεί είναι τι θα σημαίνει για τους υπόλοιπους παρόχους (που πωλούν την υπηρεσία στους καταναλωτές αγοράζοντας δίκτυο από τον ΟΤΕ) και τον ανταγωνισμό μια πιθανή παράλληλη αύξηση των τιμών χονδρικής. Θα ωθήσει τους παρόχους σε μεγαλύτερες επενδύσεις σε οπτική ίνα ή θα οδηγήσει σε αύξηση του μεριδίου του ΟΤΕ καθιστώντας τον κυρίαρχο πάροχο δικτύου και υπηρεσιών FTTH;
Θεωρητικά μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα για τη ΔΕΗ η οποία έχει ανακοινώσει τη δημιουργία εναέριου δικτύου οπτικών ινών, το οποίο, υπό προϋποθέσεις, δύναται να καταστεί ανταγωνιστικό του ΟΤΕ.
Η «άσκηση» είναι εξαιρετικά δύσκολη. Η ΕΕΤΤ για να προχωρήσει εν τέλει στην απορρύθμιση του FTTH θα πρέπει να λάβει το «πράσινο φως» από την ΕΕ με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι το έχει ήδη συζητήσει με την αρμόδια διεύθυνση η οποία και αυτή αναμένει τα σχόλια της τηλεπικοινωνιακής αγοράς.