Η ομιλία του Lei Jun, Ιδρυτή, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Xiaomi, σχετικά με τη δεκαετή πορεία της εταιρείας.
Καλησπέρα σε όλους και καλώς συντονιστήκατε στην ομιλία μου.
Η χρονιά του 2020 είναι ασυνήθιστη, και όλος ο κόσμος έχει έρθει αντιμέτωπος με τεράστιες προκλήσεις.
Διάφορες ριζικές αλλαγές σε όλη την υφήλιο έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις ζωές του καθενός. Όλοι αναρωτιόμαστε, «σε αυτούς τους αβέβαιους καιρούς, τι πρέπει να κάνω»;
Όλοι αγωνιούν, όπως κι εγώ. Όμως γνωρίζω μέσα μου ότι η αγωνία δεν βοηθάει. Υπάρχουν πολλές μεταβλητές σε αυτό τον κόσμο που δεν μπορούμε να επηρεάσουμε, αλλά αυτό που μπορεί να αλλάξει είναι η νοοτροπία μας. Θα πρέπει να είμαστε αποφασιστικοί ώστε να εφαρμόσουμε αλλαγές στη διάθεση και στη νοοτροπία μας, ώστε να βοηθήσουμε καλύτερα τους εαυτούς μας να προετοιμαστούμε ενεργά γι’αυτό τον κόσμο που αλλάζει συνεχώς.
Έχω κάνει κάποιες αλλαγές στον εαυτό μου με τον απλούστερο δυνατό τρόπο, περπατώντας.
Περπατάω κάθε μέρα και έχω θέσει ημερήσιο στόχο να περπατάω 10 χιλιόμετρα, δοκιμαστικά για ένα μήνα. Για ‘μένα, αυτός ο στόχος ήταν δύσκολος, και δεν ήμουν καθόλου σίγουρος αν θα το κατάφερνα.
Όμως τίποτα δεν μπόρεσε να με σταματήσει, καθώς όσο περπατούσα στον ήλιο, τόσο ένιωθα εσωτερική γαλήνη και αντλούσα δύναμη να προχωράω εμπρός. Κάθε επιπλέον βήμα που έκανα, συνέβαλε ως στήριγμα στο πάθος και το κουράγιο μου.
Καθώς συνέχιζα αυτό το μικρό project, τον περασμένο μήνα διένυσα μία καταγεγραμμένη απόσταση 318,11 χιλιομέτρων.
Άσκηση 1 ώρας και 50 λεπτών κάθε μέρα, που μεταφράζεται σε ημερήσια απόσταση 10,5 χιλιομέτρων. Ένας φαινομενικά απίστευτος στόχος είχε επιτευχθεί.
Όλοι μας, έχουμε κάνει κάποιες σημαντικές ανακατατάξεις αυτό τον καιρό. Η Xiaomi γίνεται 10 χρονών φέτος. Αρχικά σχεδιάζαμε μία μεγάλη εορτή, όμως όλο αυτό δυστυχώς ακυρώθηκε λόγω της πανδημίας.
Η ζωή συνεχίζεται και αναπόφευκτα πρέπει να εμπλουτιστεί με κάποιες στιγμές ιεροτελεστίας, έτσι αποφάσισα να δώσω μία ομιλία για να τιμήσω αυτή την επέτειο.
Στο μεταξύ θα ήθελα να δώσω σε όλους τους φίλους της Xiaomi μία πλήρη επισκόπηση.
Μέρος 1ο: Αποπλέοντας
Πριν από δέκα χρόνια ίδρυσα τη Xiaomi μαζί με μία ομάδα φίλων.
1.1: Τα όνειρα μας
Το τοπίο της εγχώριας αγοράς κινητών τηλεφώνων τότε, είχε τρεις βασικές κατηγορίες παικτών. Η πρώτη ήταν τα παγκόσμια brands, όπως η Samsung, η Nokia και η Motorola. Η δεύτερη ήταν οι εγχώριοι «τέσσερεις δράκοι, δηλαδή η ZTE, η Huawei, η Coolpad και η Lenovo. Η τελευταία ήταν οι κατασκευαστές που αντέγραφαν τους άλλους, και είχαν επίσης ένα αξιόλογο μερίδιο αγοράς. Παρ’όλο που τα εγχώρια κατασκευασμένα κινητά ήταν πολύ πιο πίσω όσον αφορά την ποιότητα, οι παγκόσμιοι γίγαντες κατέκτησαν την κινέζικη αγορά με προϊόντα σε υπέρογκες τιμές.
Ως λάτρης των smartphones και επιχειρηματίας, εγώ ο ίδιος δεν είχα πειστεί. Αν και δεν είχα πατήσει ποτέ στην αγορά κινητών, το όνειρο μας ήταν και είναι «να φτιάχνουμε τα καλύτερα κινητά στον κόσμο, στη μισή τιμή, ώστε να είναι προσιτά σε όλους».
Η κατασκευή των καλύτερων κινητών στον κόσμο από εκείνη τη μικρή επιχείρηση τεχνολογίας στο Πεκίνο, που ξεκίνησε με πολύ λίγα ως outsider της αγοράς, ήταν δύσκολο έργο. Πως θα μπορούσαμε να μετατρέψουμε αυτή την προφανή έλλειψη εμπιστοσύνης σε αξιοπιστία;
Είχα προτείνει μία κάπως «δυσνόητη» ιδέα. Όλοι αυτοί οι γίγαντες τεχνολογίας εξειδικεύονταν στο hardware, οπότε εμείς γιατί να μην φτιάχναμε και να προωθούσαμε smartphones με διαδικτυακή νοοτροπία (χρησιμοποιώντας online κανάλια διανομής, κάνοντας ελάχιστο παραδοσιακό marketing, και προσφέροντας διαδικτυακές υπηρεσίες);
Αν μπορούσαμε να συνδυάσουμε software, hardware και διαδικτυακές υπηρεσίες, θα ανοίγαμε τον δικό μας δρόμο προς την επιτυχία, και θα αποτελούσαμε μία disruptive εμπειρία που αλλάζει τους κανόνες.
Το σκέφτηκα πολύ αυτό και βρήκα μία «παράκαμψη». Στην αγορά τότε, η Motorola είχε το καλύτερο hardware, η Microsoft το καλύτερο software, και η Google τις καλύτερες διαδικτυακές υπηρεσίες. Υποθέτοντας ότι θα μπορούσαμε να συγκεντρώσουμε τα καλύτερα ταλέντα από αυτές τις τρεις εταιρείες, τότε αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο «τρίαθλον» θα είχε πιθανότητα να υλοποιηθεί.
1.2: Αναζητώντας ταλέντα
Ο πρώτος άνθρωπος που προσέγγισα ήταν ο Lin Bin, τότε Αντιπρόεδρος του Google China Institute of Engineering.
Σκεφτόταν να φύγει από τη θέση του στην εταιρεία και να φτιάξει ένα startup για streaming online μουσικής. Του είπα «παράτα τα και έλα μαζί μου να φτιάξουμε κάτι σπουδαίο». Ζωγράφισα σε μία χαρτοπετσέτα το συγκεκριμένο σχέδιο (επιχειρηματικό μοντέλο «τρίαθλον»). Δεν του πήρε πολλή ώρα για να συμφωνήσει. Τότε έγινε ο δεύτερος υπάλληλος της Xiaomi.
Η πρώτη αναζήτηση ταλέντου πήγε εξαιρετικά ομαλά, αλλά έγινε απλώς από τύχη. Από τις συνεχείς προσπάθειες να προσλάβω δέκα ακόμα μηχανικούς της Google, όλες ήταν άκαρπες. Είχα απελπιστεί, μέχρι την 11η. Ο 11ος υποψήφιος ήταν ο Hong Feng, ένας εξαίρετος μηχανικός της Google.
Μου έκανε τρεις ερωτήσεις στην αρχή της συζήτησης μας.
Η πρώτη ήταν: «έχεις ξαναφτιάξει smartphones»;
«Ποτέ».
Η δεύτερη ήταν: «γνωρίζεις τον Wang Jianzhou, τότε Πρόεδρο της China Mobile»;
«Όχι, δεν τον γνωρίζω».
Η τρίτη ήταν: «γνωρίζεις τον Terry Gou»;
«Τον Terry Gou; Τον γνωρίζω, αλλά δεν είμαι σίγουρος αν μπορεί να πει κι αυτός το ίδιο για ‘μένα».
Μετά από τρεις γύρους, σκέφτηκα ότι αυτό δεν θα οδηγούσε πουθενά, όμως από ευγένεια συνέχισα τη συζήτηση για λίγο ακόμα, έστω και αν ήταν με κενό και αμήχανο τρόπο.
Τότε συμπέρανε ότι: «δεν ακούγεται πολύ στερεό σχέδιο… αλλά αξίζει μια προσπάθεια».
Εκείνη τη στιγμή πήρα μία μεγάλη ανάσα ανακούφισης. «Έγινε»! Ένιωσα σα να κέρδισα τον πρώτο λαχνό.
Ήταν το δεύτερο ταλέντο της Google που κατάφερα να στρατολογήσω.
Ως outsider που κάνει διαφοροποιημένη προσπάθεια κατασκευής smartphones, γιατί να σε εμπιστευτεί ο κόσμος; Καθώς έπαιρνα συνεντεύξεις από εκείνα τα ταλέντα, μου έπαιρναν κι εκείνοι συνέντευξη.
Τον πρώτο χρόνο, το 80% του χρόνου μου, το περνούσα κυνηγώντας ταλέντα.
Πάντα άκουγα παράπονα σχετικά με τη δυσκολία εύρεσης σωστών ταλέντων. Σίγουρα δεν είναι εύκολο, αλλά η αποτυχία απόκτησης αρκετών κατάλληλων ταλέντων, μπορεί μόνο να αποδοθεί στην έλλειψη επένδυσης χρόνου.
Συμπέρασμα:
Η αναζήτηση ταλέντων πρέπει να χαρακτηρίζεται με απόλυτη ειλικρίνεια και ενθουσιασμό. Αν με τρεις επισκέψεις δεν πείσεις το ταλέντο, κάν’τες 30.
Αν επενδύσεις επαρκή αποφασιστικότητα και άπλετο χρόνο, θα αποκτήσεις μία σπουδαία ομάδα.
Μέρος 2ο: Παλεύοντας με ανέμους και κύματα
2.1: Άγνωστες ιστορίες του MIUI
Όλα αυτά τα θαυμάσια και επαναστατικά πράγματα, ξεκίνησαν στις 6 Απριλίου του 2010, όταν δώδεκα από εμάς, μοιράστηκαν ένα φαγητό.
Δεν είχαμε γνώση του hardware, έτσι επέλεξα software στο οποίο η ομάδα ήταν καλή, ξεκινώντας με το λειτουργικό σύστημα.
Χωρίς δικά μας smartphones ώστε να βασίσουμε κάπου την ανάπτυξη, δεν ανησυχούσαμε, αλλά αντίθετα στραφήκαμε σε μοντέλα άλλων brands.
Το λειτουργικό σύστημα είναι περίπλοκο, αλλά δεν ανησυχούσαμε, γιατί βασίσαμε τα πάντα σε ένα σύστημα ανοικτού κώδικα.
Δεν άργησε το Android να καθιερωθεί ως λειτουργικό σύστημα. Τότε γίναμε ένας από τους πρώτους Android developers στην Κίνα.
Όμως το λειτουργικό σύστημα είναι εξ άλλου ένα σύστημα που απαιτεί τεράστιο όγκο εργασίας και μεγάλη ομάδα άνω των δώδεκα ατόμων.
Δεν ανησυχούσαμε, γιατί θα επαρκούσε να επικεντρωθούμε στις πιο δημοφιλείς λειτουργίες και να τις φτιάξουμε σωστά.
Ήταν οι φωνητικές κλήσεις, τα γραπτά μηνύματα, οι επαφές και η αρχική οθόνη – οι τέσσερεις λειτουργίες που αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά των κινητών, τότε.
Έτσι απλοποιήσαμε ένα εξαιρετικά περίπλοκο έργο κατασκευής συστήματος.
Μας πήρε μόλις δύο μήνες μέχρι να τελειοποιήσουμε την πρώτη έκδοση.
Φτιάξαμε ένα forum όπου στρατολογήσαμε εθελοντές για να κάνουν flash τη ROM των δικών τους συσκευών. Ήταν συγκινητική στιγμή όταν είδαμε 100 χρήστες, πρόθυμους να επωμιστούν μεγάλα και απρόβλεπτα ρίσκα, ώστε να κάνουν flash τις συσκευές τους με το MIUI.
Για να δείξουμε την ευγνωμοσύνη μας σε αυτούς τους 100 γενναίους χρήστες, ενσωματώσαμε τα ονόματα τους στην εισαγωγική οθόνη ενεργοποίησης.
Εγώ θα ένιωθα περήφανος αν έβλεπα το όνομα μου στην οθόνη εκκίνησης.
Στις 16 Αυγούστου 2010, η πρώτη έκδοση του MIUI κυκλοφόρησε επίσημα.
Στην αρχή είχαμε μία εκπληκτικά μικρή ομάδα χρηστών, μόνο περίπου 100, αλλά πολύ υψηλές βαθμολογίες.
Αν και δεν κάναμε καθόλου προωθητικές ενέργειες, είχαμε 100 χρήστες την πρώτη εβδομάδα, που διπλασιάστηκαν στους 200 τη δεύτερη εβδομάδα, διπλασιάστηκαν ξανά στους 400 την τρίτη, και διπλασιάστηκαν πάλι στους 800 την τέταρτη.
Όμως βασικά το MIUI κέρδισε πραγματικά την προσοχή στις 20 Σεπτεμβρίου, όταν στο XDA, ένα αμερικάνικο forum για developers, ένας χρήστης πρότεινε το MIUI με άκρατο ενθουσιασμό.
Το σχόλιο του ήταν: «όποιοι και αν είναι αυτοί οι τύποι ξέρουν καλά τι κάνουν». Έγραψε επίσης: «Έχει ακούσει κανείς γι’αυτή τη ROM; Είναι η πιο απίστευτη ROM που έχω δει ποτέ. Τρέχει τόσο γρήγορα και ομαλά, και έχουν ξανασχεδιάσει πλήρως το interface. Είναι απίστευτο».
Διαβάζοντας αυτό το σχόλιο, μαντεύετε πόσες ευχάριστες εκπλήξεις έφερε η πρώτη έκδοση του MIUI και σε τι επίπεδο έφτασε.
Έτσι μία μικρή ομάδα startup έλαβε πολλούς επαίνους για την κατασκευή ενός λειτουργικού συστήματος με βάση τη διαδικτυακή νοοτροπία. Από τότε έχει γίνει πολύ γνωστή η μεθοδολογία του Διαδικτύου.
Από τότε, το MIUI έχει γίνει trend στους κύκλους της τεχνολογίας σε όλο τον κόσμο. Ακολούθως, οι χρήστες άρχισαν να φτιάχνουν εθελοντικά τοπικές εκδόσεις της Κοινότητας Mi σε όλες τις χώρες και περιοχές, όπου αναπτύσσονταν εκδόσεις του MIUI σε διάφορες γλώσσες, και γίνονταν προσπάθειες προσαρμογής αυτού του συστήματος σε διαφορετικά μοντέλα. Μία ευρέως διαδεδομένη παγκόσμια καμπάνια υλοποιήθηκε, και τέθηκαν τα θεμέλια για την παγκοσμιοποίηση της Xiaomi.
Αυτές ήταν οι απαρχές της κουλτούρας των Οπαδών Mi.
Σε λιγότερο από ένα χρόνο, ο αριθμός των χρηστών του MIUI ξεπέρασε τους 30.000.
Συμπέρασμα:
Τα καίρια σημεία της επιτυχίας μας στη διαδικτυακή εποχή ήταν η αφοσίωση, η τελειομανία, η διάδοση από στόμα σε στόμα, και η ευελιξία.
2.2: Πως ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε κινητά
2.2.1: Πως κάναμε τη Sharp τον προμηθευτή οθονών μας
Μετά από πολλή προσπάθεια, φτιάξαμε την καλύτερη ομάδα hardware που μπορέσαμε να βρούμε, και επιτέλους ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε κινητά με ενθουσιασμό.
Όμως η αισιοδοξία μας κάμφθηκε αμέσως από ένα τεράστιο εμπόδιο, καθώς δεν μπορούσαμε να πείσουμε τους καλούς προμηθευτές να συνεργαστούν μαζί μας.
Τα καλύτερα εξαρτήματα από τον καλύτερο προμηθευτή ήταν απαραίτητα για να φτιάξουμε τα καλύτερα κινητά. Για παράδειγμα, θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε τα, τότε, καλύτερα εξαρτήματα οθόνης από τη Sharp, αλλά ούτε καν μας κοιτούσαν κατά τον πρώτο γύρο δοκιμών μας. Τότε διαπίστωσα ότι οι μεγάλοι προμηθευτές δεν θα προσέφεραν ποτέ τη συνεργασία τους για χρήματα από μία μικρή εταιρεία όπως η δική μας.
Κινητοποίησα το μεγάλο δίκτυο μου, ώστε να γεφυρώσω την επαφή μας με τη Sharp, κάνοντας μία παράκαμψη μέσω του ιαπωνικού παραρτήματος της Kingsoft, απ’όπου βρέθηκε μία άκρη στον Όμιλο Mitsui, και μετά ένα ανώτερο διευθυντικό στέλεχος, μας βοήθησε με μία ευκαιρία να επικοινωνήσουμε απευθείας με τα κεντρικά της Sharp. Κανονίστηκε μία συνάντηση για τις 26 Μαρτίου.
Στο μεταξύ μεσολάβησε ένα σοβαρό συμβάν. Στις 11 Μαρτίου 2011, ένας καταστροφικός σεισμός έπληξε την Ιαπωνία, ακολουθούμενος από ένα πυρηνικό δυστύχημα, με όλο τον κόσμο να παρακολουθεί στενά την κατάσταση.
Η Sharp εδρεύει στην Οσάκα, και επλήγη ελάχιστα ευθέως, όμως το δυστύχημα προκάλεσε παγκόσμιο πανικό λόγω πιθανών επιπτώσεων. Ήμασταν πραγματικά αποφασισμένοι να πάρουμε την πτήση προς Οσάκα γι’αυτή τη συζήτηση με την ομάδα ανώτερων διευθυντικών στελεχών της Sharp, την οποία είχαμε κλείσει με πολύ κόπο. Τρεις συνιδρυτές, μαζί μ’εμένα, κάναμε το ταξίδι.
Στο αεροπλάνο αντιληφθήκαμε ότι υπήρχαν μόνο τρία ονόματα στη λίστα επιβατών, τα δικά μας. Όταν φτάσαμε στη Sharp, ολόκληρο το οικοδομικό τετράγωνο των γραφείων της, έμοιαζε άδειο, κι εμείς ήμασταν οι μόνοι επισκέπτες.
Έτσι τα καταφέραμε, με την ειλικρίνεια μας.
Αν και είχαμε αυστηρό πρόγραμμα, κατάφερα να βρω μία φωτογραφία με τον Liu De, στο ισόγειο του κτιρίου της Sharp.
2.2.2: Η απαρχή της τιμολόγησης των 245 ευρώ
Κάθε λάτρης των Mi ξέρει ότι το smartphone πρώτης γενιάς μας, είχε τιμολογηθεί στα 245 ευρώ.
Όμως αυτό που δεν ξέρετε είναι ότι σχεδιάζαμε να το τιμολογήσουμε στα 183 ευρώ. Αφού τα 245 εντυπωσίασαν τον κόσμο, τα 183 πιθανότατα θα τους τρέλαιναν.
Το Mi 1 (Xiaomi Phone) είχε αρχικά σχεδιαστεί με κόστος 184 ευρώ ανά τεμάχιο, και τότε το πουλούσαμε στην τιμή κόστους, που εκτιμήθηκε στα 183 ευρώ. Έτσι κάναμε μία τολμηρή πρόβλεψη όγκου πωλήσεων για 300.000 τεμάχια.
Όμως τον Αύγουστο του 2011 έμαθα κάτι καταπληκτικό από την ομάδα, ότι δηλαδή κινδυνεύαμε να έχουμε ζημία. Το κόστος βρισκόταν στα 246 ευρώ ανά τεμάχιο, δηλαδή περίπου 1 ευρώ περισσότερο από τον αρχικό σχεδιασμό.
Ο λόγος; Οι συνεργασίες μας με όλους τους κορυφαίους προμηθευτές. Αυτές οι συνεργασίες θα ήταν πολύ πιο δύσκολες αν δεν τους παρακαλούσαμε, πόσο μάλλον αν κάναμε διαπραγματεύσεις για τις τιμές.
Αν συνεχίζαμε την τιμολόγηση στα 245 ευρώ, εκτιμήσαμε ότι θα είχαμε ζημία 24,5 εκατ. ευρώ. Τι έπρεπε λοιπόν να κάνουμε;
Πήγα να το συζητήσω με τους μετόχους, προσπαθώντας να καθησυχάσω τη δική μου αγωνία, σκεπτόμενος «για ένα outsider όπως εσύ, αυτή είναι η τιμή για το εισιτήριο σου στον αγωνιστικό χώρο».
Το εισαγωγικό εισιτήριο ήταν τόσο ακριβό που υπέφερα από αϋπνία για πολλές συνεχόμενες νύχτες.
Θα μπορούσαμε να ανεβάσουμε την τιμή λιανικής στα 245 ευρώ;
Κανένας μας δεν είχε απάντηση. Με εγχώρια κατασκευασμένα smartphones τιμολογούμενα κατά μέσο όρο στα 85 ευρώ, θα μπορούσε η αρχική τιμή μας στα 245 ευρώ να αποτύχει παταγωδώς;
Τότε αποφασίσαμε να το επιχειρήσουμε έτσι κι αλλιώς. Δεν θα μαθαίναμε ποτέ την απάντηση χωρίς τουλάχιστον να το προσπαθήσουμε.
Το event της παρουσίασης ήταν στις 2:00 μ.μ. στις 16 Αυγούστου 2011. Μία μέρα πριν την παρουσίαση, ανησυχούσαμε πραγματικά μήπως τα θαλασσώσουμε, χωρίς να πουλήσουμε ούτε ένα τεμάχιο.
Όταν έφτασα στον χώρο, είχε μαζευτεί μεγάλο πλήθος, τόσο μεγάλο που δεν μπορούσα καν να χωρέσω για να περάσω. Τότε οι λάτρεις των Mi είχαν μεγάλο πάθος.
Κατέληξα να ζητήσω βοήθεια από τέσσερεις συναδέλφους, που με έβαλαν μέσα με το ζόρι.
Κάθισα μόλις πέντε λεπτά πριν ξεκινήσει το event, όταν ο Li Wanqiang έτρεξε και μου είπε: «Το πλήθος μεγαλώνει κάθε λεπτό που περνάει. Ανησυχώ για τα χειρότερα. Μπορούμε να ξεκινήσουμε τώρα»;
Αυτό ήταν το πρώτο event παρουσίασης της Xiaomi, και επίσης το μοναδικό στην ιστορία που ξεκίνησε 5 λεπτά πριν την προγραμματισμένη ώρα.
Είχα λίγη αγωνία όταν έκανα την παρουσίαση επί σκηνής. Τότε ανακοίνωσα την τιμή των 245 ευρώ, με την ίδια αγωνία. Το κοινό ξέσπασε σε ενθουσιώδες χειροκρότημα για μισό λεπτό. Η αγωνία μου, καταλάγιασε. Σκέφτηκα: «φαίνεται πως τα καταφέραμε». Πρόσφατα βρήκαμε ένα βίντεο με απόσπασμα από εκείνη τη σκηνή.
Μετά την παρουσίαση, 300.000 online προπαραγγελίες καταγράφηκαν για την πρώτη φουρνιά.
Αυτό το τεράστιο ποσό παραγγελιών αποτέλεσαν τόσο κίνητρο όσο και ανησυχία. Δεν είχαμε αρκετή χρηματοδότηση, ούτε δυνατότητα επαρκούς παραγωγής.
Ήμασταν μία μικρή εταιρεία, και οι προμηθευτές μας δεν προσέφεραν καμία περίοδο πίστωσης. Ολόκληρη η παραγωγή έπρεπε να προπληρωθεί.
Η πρώτη φουρνιά συσκευών προς παραγωγή ήταν 300.000 τεμάχια, που ήταν αστρονομικό νούμερο.
Έτσι, αν και τα προϊόντα μας ήταν δημοφιλή, αντιμετωπίζαμε έλλειψη στοκ, και χαρακτηριστήκαμε από «marketing πενίας».
Το Xiaomi Phone πρώτης γενιάς (Mi 1) κατέγραψε πωλήσεις 7 εκατ. τεμαχίων. Ήταν θαύμα. Απολύτως.
2.2.3: Το Redmi πρώτης γενιάς δεν ήταν το Redmi που σχεδιάζαμε
Τότε λάβαμε ένα αίτημα από τη ρυθμιστική αρχή. Μας ζήτησαν ευγενικά να βοηθήσουμε την πορεία των εγχωρίων προμηθευτών, χρησιμοποιώντας το trend του Xiaomi Phone.
Δεν ήμασταν καν σίγουροι για την ικανότητα μας να το κάνουμε, παρ’όλα αυτά αποφασίσαμε να ηγηθούμε αυτού του έργου.
Στις αρχές του 2012 σχεδιάσαμε το «Redmi Project». Θέσαμε ως στόχο να φτιάξουμε smartphones για τον καθένα στην Κίνα, συνεργαζόμενοι κατά προτίμηση με εγχώριους προμηθευτές.
Τότε, η αγορά των εγχωρίων προμηθευτών βρισκόταν ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Δεν ήμουν καθόλου ικανοποιημένος με το Redmi πρώτης γενιάς, και έτσι αποφάσισα να ξαναρχίσουμε από την αρχή.
Κάπου εδώ εξατμίστηκαν 4,9 εκατ. ευρώ σε έρευνα & ανάπτυξη.
Το Redmi πρώτης γενιάς που έχετε δει όλοι, ήταν βασικά το δεύτερης γενιάς, με κωδική ονομασία H2.
Στις 31 Ιουλίου 2013, το μοντέλο Redmi παρουσιάστηκε επίσημα.
Δανειστήκαμε μία αίθουσα συσκέψεων στα γραφεία της Kingsoft. Δεν φτιάξαμε εσωτερικό ντεκόρ, παρά μόνο έναν πίνακα στο παρασκήνιο. Αυτό ήταν το πιο λιτό event παρουσίασης στην ιστορία της Xiaomi.
Όμως ξεκίνησε με μεγάλη φόρα, παρασύροντας ολόκληρη την αγορά, σε τέτοιο βαθμό που ακόμα και η τιμή μετοχής της Kingsoft ανέβηκε την επόμενη μέρα.
Η δημοτικότητα γύρω από το Redmi πρώτης γενιάς ήταν πολύ μεγαλύτερη από την αναμενόμενη, καθώς αποτέλεσαν φαινόμενο οι πωλήσεις 44,6 εκατ. τεμαχίων συνολικά. Αυτός ο αριθμός, πίσω στο 2013, βοήθησε στην ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς προμηθευτών. Κάποιες μεγάλες εταιρείες που βλέπουμε σήμερα, κέρδισαν τα πρώτα τους καλά χρήματα κατασκευάζοντας ή προμηθεύοντας για λογαριασμό του Redmi.
Πίσω από τη μεγάλη επιτυχία των κινητών της Xiaomi, έγιναν κάποιες δύσκολες επιλογές.
Να επισκεφτούμε τη Sharp σε αυτή τη δύσκολη φάση;
Να αυξήσουμε την τιμή από τα 183 ευρώ στα 245 ευρώ;
Να διακόψουμε το σχεδόν έτοιμο Redmi πρώτης γενιάς και να ξαναρχίσουμε από την αρχή;
Πίσω από την κάθε μία, βρίσκονταν ένα ή και περισσότερα τεράστια ρίσκα.
Συμπέρασμα:
Κάθε ιστορία επιτυχίας είναι ιστορία ρίσκου.
Το μόνο που χρειάζεται είναι να προετοιμαζόμαστε για τα ρίσκα και να είμαστε αποφασιστικοί.
2.3 Όλοι πήραν κάποιο μάθημα από τη Xiaomi
Η μεγάλη δημοτικότητα της Xiaomi επέφερε επίσης έναν χείμαρο δυνατών συναισθημάτων. Πολλοί έσπευσαν να μάθουν από την περίπτωση της Xiaomi.
Σε εκείνη την περίοδο, εμφανίστηκαν πολλοί κατασκευαστές smartphones με τη φιλοσοφία της διαδικτυακής νοοτροπίας. Δεν ήξερα πόσα είχαν μάθει από εμάς, μέχρι που προσελήφθη στη Xiaomi ο Wang Xiaoyan, ιδρυτής της Small Chili. Στη διάρκεια ενός εσωτερικού σεμιναρίου, μοιράστηκε μαζί μας πόσο σκληρά προσπάθησε να μάθει από την περίπτωση μας, κι εμείς χαρήκαμε.
2.4 Το διοικητικό συμβούλιο και το συμπεριληπτικό οικοσύστημα μας
Παρ’όλο που ο Wang Xiaoyan έμαθε μόνος του, μία στρατιά από startuppers και επιχειρηματίες ήρθαν να μας επισκεφτούν για την εμπειρία. Επίσης ήμασταν πρόθυμοι να μοιραστούμε ολόκληρο το μοντέλο μας, ελπίζοντας να προσφέρουμε βοήθεια σε περισσότερους επιχειρηματίες, και να δώσουμε ώθηση σε μεταρρυθμίσεις για περισσότερες αγορές. Το 2014 ξεκινήσαμε αυτό το «σχέδιο οικοσυστήματος» ώστε να εκκολάψουμε περισσότερα startups.
Να σας δώσω ένα παράδειγμα πως το κάναμε αυτό. Τότε, μεγάλο πλήθος Κινέζων τουριστών πήγαιναν στην Ιαπωνία για να κάνουν πολλά ψώνια οικιακών ειδών. Έγινε είδηση ως κοινωνικό φαινόμενο. Επίσης μου έκανε εντύπωση ότι τότε, ως η παγκόσμια πρωτεύουσα εργοστασίων, η Κίνα δεν μπορούσε να κατασκευάσει σωστά ούτε ένα μαγειρικό σκεύος. Μία απόφαση ελήφθη αμέσως: να εκκολάψουμε ένα startup με εξειδίκευση στην ανάπτυξη μαγειρικών σκευών με υψηλές προδιαγραφές. Μετά από έρευνα ενάμισι έτους, παρουσιάσαμε επιτέλους το μαγειρικό σκεύος μας, κάνοντας μεγάλη εντύπωση.
Ακόμα και ένα ιαπωνικό κανάλι αγόρασε κάποια κομμάτια και τα συνέκρινε με κάποια από τα κορυφαία μαγειρικά σκεύη που πωλούνταν στην Ιαπωνία. Σε ένα «τυφλό» γευστικό test, κερδίσαμε τις περισσότερες ψήφους από ντόπιους συμμετέχοντες, κατά 6 προς 4. Το μαγειρικό σκεύος μας, τιμολογήθηκε στο 1/5 αυτών με παρόμοιες λειτουργίες που πωλούνταν στην Ιαπωνία. Μετά από αυτό, τα μαγειρικά σκεύη μας διατίθενται επίσης στην Ιαπωνία, και έχουν γίνει πολύ δημοφιλή.
Μέσα σε 6 χρόνια έχουμε εκκολάψει πάνω από 100 εταιρείες οικοσυστημάτων, και έχουμε προωθήσει εμπορικά πάνω από 1.000 προϊόντα, τα οποία λατρεύουν οι χρήστες μας.
Μέρος 3ο: Κάνοντας σαλίγκαρους σε βουνά και λαγκάδια
3.1: Ένα στοίχημα με τη Dong Mingzhu
Ήταν μία πολλά υποσχόμενη περίοδος. Κάνοντας μία αναδρομή, έκανα και πολλά ανόητα πράγματα, όπως για παράδειγμα να βάλω ένα στοίχημα με τη Dong Mingzhu.
Στις 12 Δεκεμβρίου 2013, το κινέζικο κρατικό κανάλι CCTV μου έκανε την τιμή να με αναφέρει ως ένα από τα πρόσωπα της χρονιάς στην οικονομία και τις επιχειρήσεις. Ήταν το πιο διακεκριμένο βραβείο που μπορούσε να λάβει ένας Κινέζος επιχειρηματίας. Η Dong Mingzhu από τη Gree Electric Appliances ήταν επίσης μία από τους βραβευθέντες. Στα παρασκήνια, ο σκηνοθέτης κανόνισε να εμφανιστώ μαζί με την κυρία Dong και μας προέτρεψε να ανεβάσουμε την ατμόσφαιρα. Ο ίδιος είπε επίσης ότι στην προηγούμενη διοργάνωση, ο Ma Yun (Jack Ma) είχε βάλει στοίχημα με τον Wang Jianlin, κάτι που αποτέλεσε αφορμή για πολλά θεματικά trends.
Ξαφνικά ήξερα τι ήθελα. Η Gree, με πάνω από 30 χρόνια ιστορίας, αντιπροσώπευε τότε την αναπτυσσόμενη βιομηχανική αγορά της Κίνας, ενώ η Xiaomi, μία μικρή εταιρεία 3 ετών, έδειχνε τη ζωντάνια της νέας οικονομίας, και η σύγκριση θα γινόταν φυσικά αν εμφανίζονταν και οι δύο μαζί. Έτσι πρότεινα στην κυρία Dong, «Να βάλουμε κι εμείς στοίχημα; Να το θέσουμε στα 12 cents, για την πιθανότητα τα ετήσια έσοδα της Xiaomi να ξεπεράσουν αυτά της Gree σε 5 χρόνια;». Το σκέφτηκα απλά σαν αστείο, για να χαλαρώσουμε και οι δύο. Η Gree ήταν τεράστια εταιρεία, με έσοδα πάνω από 14,5 δισ. ευρώ, ενώ η Xiaomi βρισκόταν στα 2,5 δισ. ευρώ, που δεν έφταναν καν τα πολυψήφια νούμερα της Gree. Η κυρία Dong συμφώνησε άνετα.
Τότε όλοι ξέρουμε τι ακριβώς έγινε. Επί σκηνής, ανακοίνωσε ότι ένα στοίχημα των 12 δισ. ευρώ θα ήταν αρκετό. Εκείνη τη στιγμή μπερδεύτηκα, σκεπτόμενος ότι «αυτό δεν είναι στο σενάριο». Με ένα στοίχημα των 12 cents όλοι θα ήταν ευχαριστημένοι, όμως 12 δισ. ήταν πραγματική υπερβολή. Όπως ήταν αναμενόμενο, η συζήτηση μας αναμεταδόθηκε ζωντανά σε ολόκληρη τη χώρα και έγινε αναμφίβολα καυτό θέμα. Αυτό προέτρεψε και κάποιους χρήστες από το Internet να με ενημερώσουν ότι αυτή η συμφωνία ήταν παράνομη. «Όταν βάζεις στοίχημα με μεγάλο ποσό, παραβιάζεις το νόμο». Ήξερα ότι ήταν αστείο, όπως και όλοι οι άλλοι, εκτός από την κυρία Dong, που έκτοτε ενδιαφερόταν για εμάς κατά καιρούς.
Τόσο έντονο ενδιαφέρον ήταν γλυκό βάρος. Αν ήσασταν στη θέση μου, τι πιστεύετε ότι έπρεπε να κάνω; Μετά από αυτό το επεισόδιο, όποτε η κυρία Dong κι εγώ εμφανιζόμασταν μαζί στις ίδιες εκδηλώσεις, οι αγαπητοί μας φίλοι στα ΜΜΕ τραβούσαν μανιωδώς φωτογραφίες και των δύο μας, από κάθε δυνατή γωνία. Δεν φαντάζεστε πόσο δημοφιλείς ήμασταν στους φωτογράφους.
Αφού όλοι έκαναν ότι μπορούσαν για να επικυρώσουν αυτό το στοίχημα, έπρεπε να το αντιμετωπίσουμε σοβαρά. Τα έσοδα μας απογειώθηκαν από 2,5 δισ. σε 21,5 δισ. ευρώ, μία σημαντική αύξηση κατά περίπου 800%. Πιστεύω ότι αυτό ήταν θαύμα, και είμαι ικανοποιημένος. Τα έσοδα της Gree αυξήθηκαν από 14,5 δισ. σε 24,5 δισ. ευρώ σε 5 χρόνια, σημειώνοντας εκπληκτική αύξηση κατά 60%.
Παρ’όλα αυτά, χάσαμε τελικά. Όλως ειρωνικώς, αν το στοίχημα έληγε την επόμενη χρονιά, θα κερδίζαμε. Όταν σκέφτομαι εκείνο το στοίχημα, μετανιώνω όσο ποτέ άλλοτε. Δεν το είχα ξεπεράσει, παρά μόνο πρόσφατα. Εκείνη τη χρονιά αναπτυσσόμασταν γρήγορα, έτσι η αυτοπεποίθηση και ο εγωισμός μας, μας οδήγησαν να «τζογάρουμε» με την κυρία Dong. Η Xiaomi δεν άργησε να αντιμετωπίσει προκλήσεις από τη γρήγορη ανάπτυξη της. Από αυτό το στοίχημα κατανόησα καλύτερα τη βιομηχανία, αλλά και τη Gree. Είναι πραγματικά η επιτομή της κινέζικης βιομηχανικής αγοράς, και αξίζει να μάθουμε όλοι από αυτήν.
3.2: Πέφτοντας σε χαμηλή άμπωτη
Από το 2015, η υπέρμετρη ανάπτυξη από την αρχή υπέκρυψε πολλά προβλήματα, τα οποία τελικά βγήκαν στη μέση.
Στην αγορά κινητής δεν υπήρχε προηγούμενο επανάκαμψης αφότου έκαναν βουτιά οι πωλήσεις. Εκείνη την περίοδο η Xiaomi βρισκόταν μεταξύ ζωής και θανάτου.
Η κατάσταση ήταν τόσο στρυμωγμένη που έπρεπε να αναλάβω εγώ ο ίδιος το τμήμα των smartphones.
Ολόκληρη η διαδρομή ήταν δύσκολη. Επίσης αυτό συνέβη όταν ήμουν κι εγώ ο ίδιος αγχωμένος. Πάντα πήγαινα στο γραφείο στις 9:00 το πρωί και είχα συνεχείς συναντήσεις μέχρι τα μεσάνυχτα. Σε μία από τις πιο πολυάσχολες μέρες μου, μέτρησα συνολικά 23 συναντήσεις. Ήταν απίστευτα κουραστικό.
3.3: Η κορυφαία σειρά με τις ναυαρχίδες Mi MIX
Στις 25 Οκτωβρίου 2016 παρουσιάσαμε το μοντέλο Mi MIX. Όταν ανοίξαμε την οθόνη του για πρώτη φορά στο event, εντυπωσίασε τους πάντες.
Ακόμα και τρία από τα πιο διακεκριμένα μουσεία σχεδίασης στον κόσμο, συμπεριέλαβαν τα κινητά Mi MIX στις συλλογές τους.
Ο διευθυντής του Μουσείου Διεθνούς Σχεδίασης στη Φινλανδία, σχολίασε ότι «το Mi MIX, ως ηγέτης στη σχεδίαση, θέτει νέα τάση για τα μελλοντικά smartphones». Η Xiaomi βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της σημερινής εποχής, με τις οθόνες να καλύπτουν ολόκληρη την πρόσοψη. Η κυκλοφορία του Mi MIX σημάδεψε επίσης την απαρχή της στροφής προς την επιτυχία για τη Xiaomi.
Το Mi MIX προήλθε από κάποιες μαγικές ιδέες των μηχανικών μας στις αρχές του 2014. Πως θα ήταν το μελλοντικό smartphone; Μετά από διάφορες συζητήσεις, φτάσαμε στο συμπέρασμα να καλύψουμε πλήρως το εμπρόσθιο μέρος του κινητού με μία οθόνη. Η ιδέα να φτιάξουμε ένα τέτοιου είδους smartphone ήταν ριζοσπαστική τότε. Κατέφευγαν σ’εμένα για συμβουλές και ξεκίνησα αμέσως το project. «Είναι θαυμάσια ιδέα. Δεν πρέπει να μας απασχολεί αν είναι εφικτή η μαζική παραγωγή, ούτε οι επενδύσεις σε χρόνο και χρήμα. Πρέπει να δουλέψουμε μέχρι να παρουσιάσουμε τελικά αυτή τη συσκευή».
Η επιτυχία του Mi MIX χρωστάει ευγνωμοσύνη στην ανεκτίμητη κουλτούρα των μηχανικών μας. Οι μηχανικοί είναι πολύτιμα στοιχεία μας. Για να εκμεταλλευτούμε πλήρως τις ικανότητες τους για καινοτομία και εξερεύνηση αχαρτογράφητων περιοχών, φτιάξαμε το Ετήσιο Βραβείο Τεχνολογίας Xiaomi. Πρόκειται για την ανώτερη τιμή που αποδίδει η Xiaomi στις καίριες ομάδες έρευνας & ανάπτυξης projects, που φέρνουν εξέχοντες τεχνολογικές πρωτοπορίες και συμβολές. Το βραβείο περιλαμβάνει μετοχές αξίας 845 εκατ. ευρώ.
Εδώ θα ήθελα να διαφημίσω λίγο την απόκτηση ταλέντων για την ομάδα έρευνας & ανάπτυξης μας. Από τη στιγμή που έχετε ταλέντο και ενθουσιασμό για την τεχνολογία, σας προσκαλούμε θερμά να έρθετε στη Xiaomi και να κάνετε τα όνειρα σας πραγματικότητα.
3.4: Σχετικά με την ποιότητα των προϊόντων μας
Η αναλογία τιμής / απόδοσης είναι το πιο ισχυρό μας όπλο, και ταυτόχρονα η Αχίλλειος Πτέρνα μας. Είναι βαθιά ριζωμένη στους Κινέζους καταναλωτές, η λανθασμένη αντίληψη ότι «το φτηνό δεν είναι καλό». Έτσι μας παρεξηγούν εύκολα, και οι ανταγωνιστές μας βρίσκουν πάτημα για αντεπίθεση. Πως θα μπορούσε η Xiaomi να εξασφαλίσει τη θέση της στο μεγάλο ταξίδι που είχε να κάνει; Θα έπρεπε να παρουσιάσουμε απίθανα προϊόντα, παγκοσμίως αποδεκτής ποιότητας.
Ο ποιοτικός έλεγχος και η βελτίωση είναι μεγάλη, δύσκολη και μονότονη διαδικασία. Δεν θα μπω πολύ σε λεπτομέρειες.
Οι προσπάθειες όμως ποτέ δεν σε προδίδουν. Με αυτές οι βελτιώσεις κερδίσαμε πολλά βραβεία και μνείες, τόσο στην Κίνα όσο και στο εξωτερικό. Το 2019 κέρδισα το εθνικό βραβείο κορυφαίας ποιότητας και τεχνολογίας.
Συμπέρασμα:
Η καινοτομία καθορίζει πόσο ψηλά μπορούμε να φτάσουμε, και η ποιότητα καθορίζει πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε.
Μέρος 4ο: Παγκοσμιοποίηση χωρίς γυρισμό
4.1: Απούλητο στοκ αξίας 120 εκατ. ευρώ
Στο τρίτο τέταρτο του 2014, η Xiaomi βρέθηκε στην κορυφή αποστολών, στην ηπειρωτική Κίνα. Ήμασταν Νο3 στον κόσμο, αποκλειστικά λόγω τους όγκου εγχώριων αποστολών. Οι επενδυτές ήταν πολύ αισιόδοξοι για τις επιδόσεις και τις προοπτικές μας, αναρωτώμενοι αν το επιχειρηματικό μοντέλο της Xiaomi μπορούσε να εφαρμοστεί διεθνώς. Τον Ιούνιο του 2014, εισήλθαμε στην αγορά της Ινδίας.
Λειτουργούσαμε αναμφίβολα χωρίς ανταγωνισμό, και σύντομα ανήλθαμε ως το πιο εντυπωσιακό brand. Δεν άργησαν όμως να εμφανιστούν τα προβλήματα.
Τον Ιούλιο του 2014 παρουσιάσαμε το Mi 4, που απεστάλη και επωλήθη πολύ γρήγορα. Είχαμε ακόμα και έλλειψη στοκ. Θυμάστε το «ωστενιτικό ανοξείδωτο ατσάλι 304» και το «καλλιτεχνικό ταξίδι της ατσάλινης πλάκας»;
Η νέα ομάδα της Ινδίας ιδρύθηκε με μεγάλη αισιοδοξία και προοπτικές, και με έπεισαν να τους δώσω 500.000 τεμάχια. Τον Ιανουάριο του 2015, το κινητό κυκλοφόρησε στην Ινδία, αλλά κανείς δεν προέβλεψε ότι οι πωλήσεις θα πάτωναν.
Έγιναν πολλές συζητήσεις μετά από αυτό. Δεν είχε περάσει πολύς καιρός από τότε που εισήλθαμε στην Ινδία. Ήταν παράτολμο το αίτημα για 500.000 τεμάχια ναυαρχίδας, ενώ το brand δεν ήταν ακόμα αναγνωρίσιμο και τα κανάλια διανομής περιορισμένα. Είχε απομείνει απούλητο στοκ αξίας 120 εκατ. ευρώ, που ήταν καταστροφικό για τη νέα μας επιχείρηση στην Ινδία.
Δεν ήξερα τι να κάνω όταν έμαθα τα νέα. Να τα έστελνα πίσω στην Κίνα; Ήταν όλα μοντέλα Mi 4 με 3G, ενώ στην Κίνα το 4G είχε ήδη εξαπλωθεί πλήρως.
Αμέσως φτιάξαμε μία ομάδα άμεσης απόκρισης και τους στείλαμε σε όλο τον κόσμο, στις αγορές όπου τα κινητά με 3G μπορούσαν ακόμα να προωθηθούν και να πωληθούν. Στην αρχή συμπεριέλαβαν 50-60 αγορές, από τη Νοτιοανατολική Ασία μέχρι τη Λατινική Αμερική, και από την Ευρώπη μέχρι τη Μέση Ανατολή.
Τότε η παγκόσμια αναγνώριση της Xiaomi ήταν πολύ μικρότερη απ’ότι τώρα, και όταν μας απέρριπταν ευγενικά, τελικά οι συνεργάτες μας άνοιξαν ένα νέο δρόμο.
Τριών ειδών συνεργάτες, μας επέλεξαν. Οι έμποροι ακατέργαστων υλικών, όπως πετρέλαιο και φυσικό αέριο, που ήθελαν να ανοιχτούν στις επιχειρήσεις των smartphones. Οι διανομείς laptops και notebooks, που ενδιαφέρονταν για τα smartphones. Κάποιοι διανομείς 2ου επιπέδου που ήθελαν να δοκιμάσουν την τύχη τους μαζί μας. Με αυτούς τους συνεργάτες καταξιωθήκαμε στην παγκόσμια αγορά των smartphones.
Εν συντομία, μετά από κόπους για πάνω από ένα χρόνο, αυτό το στοκ των 120 εκατ. ευρώ εκκαθαρίστηκε, αν και δεχτήκαμε κάποιες ζημίες.
Ίσως ήταν τύχη μεταμφιεσμένη σε ατυχία. Ουδέν κακόν αμιγές καλού, αφού αυτή η υπόθεση απέφερε αναπάντεχα οφέλη, καθώς τα κανάλια διανομής που ανοίξαμε ως για να ξεφορτωθούμε το στοκ και να διασωθούμε, τελικά έθεσαν τα θεμέλια για την παγκόσμια επέκταση μας.
4.2: Όλα καλά;
Το παγκόσμιο ταξίδι μας, ήταν γεμάτο με απότομες στροφές και χαλαρές διαδρομές, όπως για παράδειγμα την πάλαι ποτέ δημοφιλή φράση «όλα καλά;».
Κάναμε ένα event για παρουσίαση προϊόντος στην Ινδία το 2015. Ο χώρος έσφυζε από λάτρεις του Mi.
Οι συνεργάτες μου με έβαλαν άμεσα στη σκηνή για να χαιρετίσω το κοινό. Ήμουν τόσο ενθουσιασμένος που το «όλα καλά;» απλά μου βγήκε.
Τα συναισθήματα του κοινού ξεπετάχτηκαν κατευθείαν από το ζέσταμα σε πυρετώδη τρέλα.
Απρόβλεπτα, όταν εκείνο το βίντεο μεταδόθηκε στην Κίνα, βρέθηκα στη λίστα με τα πιο trendy θέματα.
Ακόμα και ένας χρήστης του Bilibili έφτιαξε ένα βίντεο με στίχους από μονότονες πιασάρικες φράσεις, όπως το «όλα καλά;» και ονομασίες προϊόντων, κάνοντας με ανερχόμενο αστέρι σ’εκείνη τη σελίδα. Όταν το δείτε, είμαι σίγουρος ότι η παιχνιδιάρικη μελωδία και ο ζωντανός ρυθμός θα χαραχτούν στο μυαλό σας, και δεν θα μπορέσετε ποτέ να το ξεχάσετε.
Οι συνεργάτες μας στο marketing και στις δημόσιες σχέσεις ήταν αρχικά λίγο επιφυλακτικοί, αλλά εγώ δεν είχα πρόβλημα, αρκεί όλοι να ήταν ευχαριστημένοι.
Αυτό όμως μου δημιούργησε και κάποια προβλήματα. Ως υπερήφανος απόφοιτος τους Πανεπιστημίου Wuhan, από τότε έπρεπε να εξηγώ σε όλους ότι αυτό ήταν αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Εγώ ήμουν που δεν έμαθα καλά Αγγλικά, όχι ότι το πανεπιστήμιο δεν δίδασκε καλά τη γλώσσα.
Τώρα η Xiaomi έχει επίσημη παρουσία σε πάνω από 90 αγορές σε όλο τον κόσμο. Το brand μας έχει αναδειχθεί ανάμεσα στα 5 κορυφαία, σε 50 αγορές. Δώσαμε μεγάλη σημασία στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, και βρισκόμαστε ήδη στην 3η θέση. Αυτή η χρονιά έφερε καλά νέα, καθώς γίναμε το κορυφαίο brand για smartphones στην Ισπανία, και το Νο2 στη Γαλλία.
Συμπέρασμα:
Οι επιτυχίες δεν μπορούν να είναι καλά σχεδιασμένες, ενώ οι κρίσεις μπορούν να αποτελέσουν μοναδικές ευκαιρίες.
Μέρος 5ο: Καθοριστικές στιγμές
5.1: Τρεις στιγμές
5.1.1: IPO
Στο κατώφλι των 10 ετών μετά από το ξεκίνημα αυτής της επιχείρησης, κοιτώντας πίσω υπήρξαν τρεις καθοριστικές στιγμές.
Η πρώτη ήταν αναμφίβολα η IPO. Σε ολόκληρη τη διαδικασία της IPO, το πιο αξέχαστο ήταν η ανακοίνωση του 5%.
Πριν από την IPO της Xiaomi, στις 25 Απριλίου 2018, κάναμε ένα event παρουσίασης προϊόντος στο Πανεπιστήμιο Wuhan, του οποίου είμαι απόφοιτος. Ανακοινώσαμε μία απόφαση εγκεκριμένη από το Διοικητικό Συμβούλιο, μία υπόσχεση στους χρήστες μας ότι οι επιχειρήσεις μας στο hardware θα έχουν περιθώριο καθαρού κέρδους μετά φόρων που δεν θα ξεπερνάει ποτέ το 5%. Αν το περιθώριο ξεπεράσει το 5%, θα βρούμε τρόπο να επιστρέψουμε την υπέρβαση στους χρήστες μας.
Ίσως αναρωτιέστε, ως εταιρεία που ετοιμαζόταν να μπει στο χρηματιστήριο, αντί να βγούμε και να παρουσιάζουμε την ικανότητα μας να κερδίζουμε χρήματα, τι πρόβλημα είχαμε και μικραίναμε το περιθώριο μας για μεγαλύτερο κέρδος.
Μετά την IPO θα γινόμασταν δημόσια εταιρεία, και έτσι το κεφάλαιο θα μας ανάγκαζε αναπόφευκτα, με διάφορους τρόπους, να βγάζουμε υπερβατικό κέρδος. Είμαι αισιόδοξος ότι θα καταφέρω να αντισταθώ σε αυτή την πίεση. Ανησυχώ όμως, αν κάποια μέρα αποσυρθώ από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, θα συνέχιζε η διοίκηση της Xiaomi να φτιάχνει απίθανα προϊόντα σε προσιτές τιμές;
Ανησυχούσα. Το σκέφτηκα, και υπήρχε μόνο ένας τρόπος, στη μορφή νόμιμου εγγράφου, να εγγυηθώ ότι θα περνούσε μόνιμα ένα ανώτατο όριο στο περιθώριο κέρδους από το hardware.
Είπα αυτή την ιδέα στην ομάδα μου. Όλοι οι φίλοι μου που επιβίωσαν από τη δύσκολη αρχική περίοδο, έδειξαν ακλόνητη υποστήριξη.
Παρ’όλα αυτά, όταν το ανέφερα στους μετόχους, υπήρξαν ανησυχίες, ειδικά όσον αφορά τον αντίκτυπο στην τιμή της μετοχής. Κάποιοι είπαν «Τρελάθηκες; Θέλεις να μπεις στο χρηματιστήριο ή όχι;». Κάποιοι άλλοι είπαν «Δεν μας τα είπες αυτά από την αρχή. Δεν θα επενδύαμε ούτε cent αν το γνωρίζαμε νωρίτερα». Άλλοι είπαν «Δεν έχουμε χρόνο για μία τόσο μεγάλη αλλαγή. Ξέχνα το».
Οργανώσαμε πολλές έκτακτες κλήσεις συνδιασκέψεων, όπου πολλές φορές οι συζητήσεις έφταναν σε αδιέξοδα. Τους είπα «Οι καλές εταιρείες κερδίζουν χρήματα, και οι μεγάλες εταιρείες κερδίζουν καρδιές. Αν συμφωνείτε, αυτό που έχετε στο portfolio σας θα γίνει μεγάλη εταιρεία».
Όταν το είπα αυτό, όλοι οι μέτοχοι συναίνεσαν. Φτάσαμε σε μία ομόφωνη συμφωνία. Μετά την ανακοίνωση αυτής της απόφασης, τα social media γέμισαν με σχετικές ειδήσεις.
Λάβαμε τόσους πολλούς διθυράμβους, μαζί όμως με σαρκασμό και αμφισβήτηση. Τίποτα απ’όλα αυτά δεν είχε σημασία τότε.
5.1.2: Οι περιπλανώμενοι από το Πεκίνο αγοράζουν ακίνητο
Το δεύτερο αξέχαστο ήταν ότι μετακομίσαμε στο δικό μας ιδιόκτητο Xiaomi Campus. Άνοιξε τις πύλες του τον περσινό Ιούλιο και για πρώτη φορά είχαμε μόνιμη διεύθυνση. Ήμουν κάτι παραπάνω από ενθουσιασμένος.
Στα μάτια μας, το συγκρότημα ήταν σούπερ όμορφο, με ωραία θέα και μοντέρνο. Με αγάπη ονομάσαμε αυτό το μέρος Sanlitun in Qinghe. Το Sanlitun είναι μία από τις πιο κλασάτες περιοχές στο Πεκίνο για ψώνια και νυχτερινή ζωή, ενώ το Qinghe είναι η γειτονιά όπου βρίσκεται το Xiaomi Campus.
Ανέβασα ένα post στο Weibo για να γιορτάσω εκείνη τη στιγμή. Ήταν κάπως έτσι. «Μετά από 9 χρόνια περιπλάνησης και αναρρίχησης στο Πεκίνο, επιτέλους αγοράσαμε ένα ακίνητο. 8 κτίρια καλύπτουν μία έκταση 320.000 τετραγωνικών μέτρων, και ξοδέψαμε 640 εκατ. ευρώ για να χτίσουμε αυτή την έδρα μας».
Αυτό το post έγινε viral και είχε 33 εκατ. views. Φαίνεται ότι κάθε περιπλανώμενος έχει το όνειρο ιδιοκτησίας ακινήτου στην καρδιά του.
Ένα πράγμα για το οποίο ήμουν απροετοίμαστος, είναι ότι οι μεσίτες ήταν ακόμα πιο ενθουσιασμένοι από εμένα. Το έκαναν post παντού και το σχολίαζαν ως «η καλύτερη ιστορία ζωής από έναν περιπλανώμενο του Πεκίνου».
5.1.3: Μπήκαμε στην παγκόσμια λίστα Fortune 500
Τότε μπήκαμε επίσημα στην παγκόσμια λίστα Fortune 500. Παρακαλώ δείτε αυτή τη διαφάνεια που δείχνει την αλλαγή στα ετήσια έσοδα της Xiaomi, μία γραμμή που ρέει με χάρη και μας δίνει θάρρος. Με αυτό τον έλεγχο βαθμολογίας περάσαμε στην 468η θέση της παγκόσμιας λίστας Fortune 500. Δεν της είχα δώσει τη δέουσα σημασία, αν και είχα ενθουσιαστεί όταν τελικά μπήκαμε στη λίστα.
Όταν έγραψα μία ανοικτή επιστολή σε όλους τους υπαλλήλους της Xiaomi, κάποιοι από αυτούς πρότειναν να δείξουμε ταπεινοφροσύνη, λέγοντας «Τουλάχιστον μπορούμε να προσποιηθούμε αδιαφορία.» Εγώ είπα «Δεν χρειάζεται να κρύψουμε τα πραγματικά μας συναισθήματα. Ίδρυα διάφορα startups από τότε που αποφοίτησα. Δεν έχετε ιδέα πόσο ζήλευα άτομα σαν τον Lin Bin, που είχαν την ευκαιρία να εργαστούν σε εταιρεία της παγκόσμιας λίστας Fortune 500. Χρειαστήκαμε μεγάλη προσπάθεια για να γίνουμε κι εμείς τέτοια εταιρεία. Πρέπει να φανώ, γιατί επιτέλους είμαι κι εγώ ένας από αυτούς τώρα».
Πρόσφατα μπήκαμε ξανά σε αυτή τη λίστα. Είμαστε ευγνώμονες γι’αυτές τις ωραίες εποχές, και επίσης για κάθε συνεργάτη μας στη Xiaomi. Η Xiaomi έχει συγκριθεί με κάποιες εταιρείες που βρίσκονται πολλά χρόνια στη Fortune 500, όπως οι Apple, Huawei και Samsung. Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας, όμως η Xiaomi είναι ακόμα ένα δεκάχρονο παιδί. Αν δείτε αυτή την εταιρεία σύμφωνα με τις προοπτικές ανάπτυξης της, θα βρείτε πολλά πράγματα που κάνουμε καλά, όπως για παράδειγμα:
Στην κατάταξη των 50 πιο καινοτόμων εταιρειών στον κόσμο, του Boston Consulting Group, πέντε κινέζικες εταιρείες μπήκαν στη λίστα, οι οποίες αποτελούνται από τις Huawei, Alibaba, Tencent, JD.com και Xiaomi.
Στην κατάταξη των 100 πιο καινοτόμων εταιρειών στον κόσμο, της Derwent, μόνο τρεις κινέζικες εταιρείες μπήκαν στη λίστα, οι οποίες αποτελούνται από τις Huawei, Xiaomi και Tencent.
Στην κατάταξη των 100 πιο πολύτιμων εταιρειών στον κόσμο, της BrandZ, κινέζικες εταιρείες μπήκαν στη λίστα, με τη Xiaomi στο Νο81.
Αυτές οι τρεις κατατάξεις δείχνουν ότι τουλάχιστον κάναμε εξαιρετική δουλειά στην καινοτομία και στο branding. Φυσικά η Xiaomi έχει ακόμα μεγάλη απόσταση να διανύσει από τις προσδοκίες της, αλλά είμαι σίγουρος ότι η μελλοντική μας ανάπτυξη θα είναι κάτι πέρα από τη φαντασία μας.
5.2: Τι άλλαξε η Xiaomi την τελευταία δεκαετία;
Η δεκαετία της Xiaomi ενσαρκώνει τη δεκαετή ανάπτυξη της αγοράς του mobile Internet. Ήταν μεγάλη τιμή μας να καλπάζουμε μπροστά σε αυτή τη σπουδαία εποχή. Κοιτώντας πίσω σε αυτά τα δέκα χρόνια, τι μας έκανε υπερήφανους; Πρώτον, πορευτήκαμε μαζί με τους ανταγωνιστές μας, κάναμε τα smartphones προσβάσιμα σε όλους, και επιταχύναμε την ανάπτυξη του mobile Internet.
Ο Cheng Wei, ιδρυτής της DiDi, είπε κάποτε «Όλοι εμείς με επιχειρήσεις και startups για mobile Internet στην Κίνα, χρωστάμε ένα ευχαριστώ στη Xiaomi για τη συμβολή της στο να γίνει το mobile Internet διαθέσιμο σε όλους. Οι Meituan, DiDi, ByteDance και Kuaishou, μεταξύ άλλων, όλες αυτές οι κορυφαίες εταιρείες Internet τις οποίες γνωρίζετε, ωφελούνται άμεσα από την ανάπτυξη του mobile Internet».
Δεύτερον, κινητοποιηθήκαμε και συμπορευτήκαμε με ομοϊδεάτες επιχειρηματίες. Μαζί έχουμε αλλάξει πολλές αγορές και δώσαμε επάξια αναγνώριση σε πολλούς επιχειρηματίες. Στις αρχές του 2015, το οικοσύστημα μας επένδυσε στον Chang Jing.
Ήταν ένας νέος άνθρωπος που είχε μόλις παραιτηθεί από μία μεγάλη εταιρεία για να φτιάξει δικό του startup. Κανείς δεν θα φανταζόταν ότι μέσα σε 5 χρόνια η Roborock θα μπορούσε να γίνει πραγματικός ηγέτης στην αγορά ρομποτικών ηλεκτρικών σκουπών. Η εταιρεία είχε εισαχθεί στο χρηματιστήριο της Σαγκάης, ως εταιρεία καινοτομίας στην επιστήμη & τεχνολογία, τον περασμένο Φεβρουάριο με αξία αγοράς 5 δισ. ευρώ. Το μοντέλο οικοσυστήματος της Xiaomi έχει φέρει επανάσταση σε πάνω από 100 αγορές και εκκόλαψε πολλούς επιχειρηματίες, όπως ο Chang Jing.
Σα να μην έφταναν τα παραπάνω η Xiaomi άλλαξε ακόμα και τις ζωές κάποιων ανθρώπων. Η Ellyana, μητέρα τριών παιδιών, μένει στο Batam της Ινδονησίας. Έχασε τον σύζυγο της πριν από κάποια χρόνια, και η απώλεια της μοναδικής πηγής εισοδήματος ώθησε ολόκληρη την οικογένεια της σε χρεοκοπία.
Αφότου η Xiaomi έφτιαξε ντόπιες γραμμές παραγωγής πριν από 3 χρόνια, βρήκε μία δουλειά που της άλλαξε τη ζωή. Ο μισθός της τη βοηθάει να ανταπεξέλθει στις οικογενειακές υποχρεώσεις της. Επίσης έκανε πολλούς φίλους στη δουλειά και είδε έναν μεγαλύτερο κόσμο. Το 90% των εργατών στις γραμμές παραγωγής μας στην Ινδονησία είναι γυναίκες. Οι επιχειρήσεις μας, έχουν βοηθήσει πολλές να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους, να μάθουν δεξιότητες, να εκπαιδευτούν στη δουλειά τους, να διευρύνουν τους ορίζοντες τους, και να αποκτήσουν ελπίδα για το μέλλον.
5.3: Αυτοβιογραφία της Xiaomi
Με τις παραπάνω εξηγήσεις, απάντησα στο ερώτημα «από που προέρχεται η Xiaomi». Ειλικρινά, η περασμένη δεκαετία ήταν γεμάτη με απίθανες ιστορίες, και μία μόνο ομιλία δεν μπορεί να τις καλύψει όλες.
Μας τιμάει να έχουμε έναν γνωστό Κινέζο βιογράφο, τη Fan Haitao, που συνέταξε την πρώτη επίσημη βιογραφία της εταιρείας. Το συγγραφικό έργο ξεκίνησε στα τέλη του 2018. Σε ενάμισι χρόνο, πραγματοποίησε πάνω από 100 συνεντεύξεις.
Το βιβλίο ονομάζεται «Από το 10 ως την αιωνιότητα». Θέλω να ευχαριστήσω την κυρία Fan, και επίσης να εκφράσω την εκτίμηση και τον σεβασμό μου στη CITIC Press Group για τη μεγάλη δουλειά που έκαναν στην προετοιμασία.
Μετά από αυτή την ομιλία, το βιβλίο είναι διαθέσιμο για αγορά online. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τη Xiaomi και την ιστορία της, παρακαλώ δεχτείτε την πρόταση μου και απολαύστε την ανάγνωση σας. Το βιβλίο είναι 360.000 λέξεων και γεμάτο με ενημερωτικές λεπτομέρειες.
Στην ηλικία των 10 ετών, η Xiaomi ωριμάζει βήμα-βήμα. Οι επενδύσεις μας σε έρευνα & ανάπτυξη αναμένονται να ξεπεράσουν τα 1,2 δισ. ευρώ. Το ακατάπαυστο κίνητρο μας να εξερευνούμε εκτενώς και να καινοτομούμε συνεχώς, μαζί με τα 1,2 δισ. ευρώ των επενδύσεων σε έρευνα & ανάπτυξη, μας έχουν επιτρέψει να φτιάχνουμε περισσότερα και πιο εντυπωσιακά προϊόντα για όλους. Έχουμε ετοιμάσει κάποια προϊόντα ειδικά προσαρμοσμένα γι’αυτή την επέτειο, τα οποία θα σας παρουσιάσουμε.
Επίλογος:
Ποια είναι η Xiaomi; Τι προσπαθούμε να πετύχουμε; Αυτή η ομιλία πλησιάζει στο τέλος της. Δεν κυκλοφορούμε απλά νέα προϊόντα, αλλά δηλώνουμε και τους στόχους μας για την επόμενη δεκαετία.
Απαντήσει σε ερωτήματα όπως «από που προήλθε η Xiaomi;» και «προς τα που οδεύουμε;» βρίσκονται στα προϊόντα που μόλις παρουσιάσαμε.
1. Το Mi 10 Ultra περιλαμβάνει πολλές πρωτοποριακές τεχνολογίες. Κάμερα με ultra-zoom 120x που κατέλαβε την 1η θέση στο DxO Mark, ενσύρματη γρήγορη φόρτιση 120W, ασύρματη γρήγορη φόρτιση 50W, κτλ. Το θάρρος και η δύναμη της Xiaomi να συναγωνιστεί στην αγορά των high-end smartphones συμπληρώνονται από αυτές τις καινοτόμες τεχνολογίες. Δεν θα σταματήσουμε ποτέ να εξερευνούμε και να καινοτομούμε συνεχώς. Αυτή τη στάση κρατάμε εδώ και 10 χρόνια, να προσφέρουμε σε όλους τις πιο καινοτόμες τεχνολογίες.
2. Το Redmi K30 Ultra είναι μία ναυαρχίδα που μπορείτε να αποκτήσετε χωρίς δισταγμό, με 245 ευρώ, το οποίο αποτελεί φόρο τιμής στα όνειρα μας και στα 10 χρόνια μαζί με τους λάτρεις του Mi. Επιμένουμε να προσφέρουμε τον καλύτερο λόγο τιμής / απόδοσης με αυτό το κινητό, που αντιπροσωπεύει την απώτερη ειλικρίνεια μας να τοποθετούμε τους χρήστες στο κέντρο για οτιδήποτε κάνουμε. Ο λόγος τιμής / απόδοσης ήταν ανέκαθεν ο πυρήνας της στρατηγικής μας. Είτε πρόκειται για τη μεσαία κατηγορία είτε για ναυαρχίδες, θα προσφέρουμε πάντα τα προϊόντα μας στις πλέον προσιτές τιμές, ώστε οι χρήστες μας να μπορούν να τα αγοράζουν με κλειστά μάτια.
3. Η Mi TV LUX Transparent Edition είναι η πρώτη διάφανη τηλεόραση μαζικής παραγωγής. Είναι ήδη πολύ εντυπωσιακό να κάνουμε το αδύνατο δυνατό. Η Xiaomi πάντα στόχευε να φτιάχνει τα πιο εντυπωσιακά προϊόντα και είχε το όραμα να γίνει η πιο εντυπωσιακή εταιρεία στις καρδιές των χρηστών. Είμαστε μία ομάδα μηχανικών που μπορούμε να εκπληρώσουμε το σκοπό μας μόνο αν φτιάχνουμε τα εντυπωσιακότερα προϊόντα.
Η Xiaomi θα τηρεί πάντα αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές για να αποδώσει μεγάλη σημασία στις πλέον καινοτόμες τεχνολογίες, να επιτύχει το βέλτιστο λόγο τιμής / απόδοσης, και να φτιάχνει τα πιο εντυπωσιακά προϊόντα.
Μελλοντικές στρατηγικές
Μιλήσαμε πολύ για τα επιτεύγματα μας τα τελευταία 10 χρόνια. Είμαστε υπερήφανοι. Όμως πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο δρόμο μας προς το μέλλον, καθώς ερχόμαστε αντιμέτωποι με εξαιρετικά περίπλοκες διεθνείς καταστάσεις και σκληρό ανταγωνισμό. Δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε στις δάφνες μας, ούτε να είμαστε επιθετικοί χωρίς ξεκάθαρο στόχο. Σε αυτό το δίλημμα βρισκόμαστε σήμερα. Τώρα έχουμε στρατηγική τριών σημείων:
1. Όχι περισσότερα από ένα startup
Για να βγούμε από τη σημερινή δυσχέρεια, χρειαζόμαστε το πάθος από την αρχική μας περίοδο. Πρέπει να εκτιμούμε τα ταλέντα, να δίνουμε κίνητρα, και να αρπάζουμε τις στρατηγικές ευκαιρίες.
2. Internet και βιομηχανία
Πιστεύουμε στη δύναμη του Internet και στη μεθοδολογία του. Θα συνεχίσουμε να ενδυναμώνουμε τη βιομηχανία με το Internet. Επίσης θα συμμετέχουμε ενεργά σε κάθε βήμα της βιομηχανίας, μαζί με τους συνεργάτες μας. Έχουμε αναπτύξει πολλές high-end βιομηχανικές εγκαταστάσεις, και έχουμε σχεδιάσει μία πλήρως αυτοματοποιημένη γραμμή παραγωγής για high-end smartphones. Το Xiaomi Industry Fund έχει επενδύσει σε πάνω από 70 εταιρείες ημιαγωγών και έξυπνης βιομηχανίας, για να υλοποιήσουμε το μέλλον μας και να γίνουμε «ο κατασκευαστής των κατασκευαστών».
3. Σχεδιάζουμε μαζί και προχωράμε πιο πέρα
Θα εκτιμήσουμε όλα τα πράγματα για μία περίοδο 10 ετών και θα κάνουμε πράγματα που θα έχουν μακροπρόθεσμη αξία. Στο μεταξύ θα εφαρμόσουμε μία συνετή στρατηγική. Πραγματικά πιστεύω ότι:
Την επόμενη δεκαετία θα πραγματοποιηθούν τρελές ιδέες και θα αποτελέσουμε ένα σημείο φόρου τιμής στη μηχανική.
Την επόμενη δεκαετία η έξυπνη βιομηχανία θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στον κόσμο και θα ζήσουμε το μέλλον.
Την επόμενη δεκαετία η έξυπνη βιομηχανία θα αυξήσει την αναγνώριση του brand μας και θα γίνουμε μία νέα κινητήρια δύναμη στη βιομηχανία.
Την επόμενη δεκαετία θα δημιουργούμε συνεχώς απίθανα και καινοτόμα προϊόντα σε προσιτές και προσβάσιμες τιμές για όλο τον κόσμο.
Το ταξίδι μας εμπρός:
Η 10η επέτειος μας, σημαδεύει μία νέα αρχή, την ανανέωση της πεποίθησης μας να μεταφέρουμε τα όνειρα μας μέχρι την αιωνιότητα. Σας ευχαριστώ όλους.