Μια Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) και την υπογραφή της σύμβασης Rural – ΚτΠ ΑΕ αναμένει η ΕΕΤΤ προκειμένου να βγάλει στον αέρα την προκήρυξη της δημοπρασίας για το 5G, η οποία θα αποφέρει στο δημόσιο έσοδα 367,319 εκατ. ευρώ, εφόσον πουληθούν όλες οι προς διάθεση φασματικές περιοχές.
Το χρονοδιάγραμμα έχει μετακινηθεί λίγο (2 Σεπτεμβρίου ήταν προγραμματισμένο να γίνει η προκήρυξη) χωρίς ωστόσο να επηρεάζεται η συνολική πορεία του. Όπως εκτιμάται εφόσον η δημοσιοποίηση του τεύχους προκήρυξης γίνει κοντά στην ημερομηνία της 15ης Σεπτεμβρίου η δημοπρασία για τις συχνότητες θα ολοκληρωθεί εντός του έτους, όπως είναι και ο στόχος.
Η ΥΑ αφορά την τροποποίηση του δικαιώματος της Digea στα 700MHz (Ψηφιακό Μέρισμα 2) και σύμφωνα με πληροφορίες είναι θέμα ημερών να δημοσιευτεί το σχετικό ΦΕΚ (πιθανότατα σήμερα Δευτέρα), ενώ η σύμβαση Rural – ΚτΠ ΑΕ τελεί υπό την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αφορά στη νέα χωροθέτηση των συχνοτήτων των Δημόσιων Αγροτικών Δικτύων (ΔΑΔ) ώστε να εξασφαλίζονται συνεχόμενα φασματικά τμήματα τόσο για Rural Connect όσο και για ανάπτυξη δικτύων 5G.
Σύμφωνα με την τελική μελέτη με τίτλο «Μελέτη ανάλυσης τριών σεναρίων της ΕΕΤΤ σχετικά με την αναδιαμόρφωση των φασματικών περιοχών στη γεωγραφική Ζώνη 2 το κόστος μετακίνησης των Δημόσιων Αγροτικών Δικτύων, από τις περιοχές ραδιοσυχνοτήτων 3670-3700 MHz και 3770-3800 MHz στην περιοχή 3410-3470 MHz, που αναφέρεται στο Παράρτημα Α (Τμήμα ΙV) του Τεύχους Προκήρυξης για τη Χορήγηση Δικαιωμάτων Χρήσης Ραδιοσυχνοτήτων στις ζώνες των 700 MHz, 2 GHz, 3400 – 3800 MHz και 26 GHz, ανέρχεται σε όχι περισσότερα από 6.422.901 ευρώ. Η τελική μελέτη προέκυψε κατόπιν διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους παρόχους, κατασκευαστές και φορείς.
Ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ Κωνσταντίνος Μασσέλος μιλώντας την περασμένη Τετάρτη στο παγκόσμιο συμπόσιο της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών (ITU Global Symposium for Regulators 2020) με θέμα τους μηχανισμούς αποτίμησης και κατανομής φάσματος (για νέες υπηρεσίες π.χ. 5G) ανέλυσε το σκεπτικό των αποφάσεων για τη δημοπρασία του 5G στη χώρα μας τονίζοντας ότι το 5G είναι ένα περίπλοκο δίκτυο με πολλές καινοτομίες και ο επιτυχής σχεδιασμός του μπορεί να συμβεί μόνο εάν είναι διαθέσιμα όλα τα απαραίτητα μέρη του φάσματος.
Ο κ. Μασσέλος σημείωσε ότι δεν ισχύει πάντα ότι η ποιότητα του ανταγωνισμού βελτιώνεται όσο ο αριθμός των παρόχων (ΜΝΟ) αυξάνεται, επικαλούμενος τη συγκριτική αξιολόγηση διαφόρων αγορών τα τελευταία δύο χρόνια, βάσει της οποίας διαπιστώθηκε σε περισσότερες από μία περιπτώσεις ότι μικρότερος αριθμός ισχυρότερων ΜΝΟ που διέθεταν πόρους για να αναπτύξουν την υποδομή και τις υπηρεσίες τους αρκετά γρήγορα ή αρκετά καλά εξυπηρετούσαν καλύτερα τα συμφέροντα των καταναλωτών.
Η ΕΤΤΤ επέλεξε να αποφύγει την κράτηση ραδιοφάσματος για νεοεισερχόμενους και αντί να προσπαθήσει να βελτιώσει τις τιμές του φάσματος μόνο για αυτούς, δίνει καλύτερους όρους τιμολόγησης και πληρωμής για όλους. Παράλληλα έδωσε έμφαση στο να μην υπάρχουν εμπόδια για τυχόν νεοεισερχόμενους (δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον μέχρι στιγμής) μειώνοντας τις υποχρεώσεις κάλυψης για αυτούς (για νεοεισερχόμενους) και παρέχοντάς τους τη δυνατότητας περιαγωγής σε εθνικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΤΤ προτεραιότητα δόθηκε στις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες αποδόσεις προκρίνοντας μια λογική αποτίμηση φάσματος και την υιοθέτηση μιας ευέλικτη προσέγγιση πληρωμής: «Πιστεύουμε ότι κάναμε ό,τι μπορούσαμε για την παροχή κινήτρων για επενδύσεις για 5G, χωρίς να αγνοήσουμε το γεγονός ότι το φάσμα είναι ένας λιγοστός πόρος και πρέπει να διασφαλίσουμε την κατάλληλη εκμετάλλευσή του» επεσήμανε και κατέληξε αναφέροντας ότι βασική μέριμνα του κανονιστικού πλαισίου που διαμορφώνεται είναι και η ενθάρρυνση των εικονικών παρόχων κινητής τηλεφωνίας (MVNO).
Όπως υπογράμμισε κατά την άποψή του οι MVNO μπορούν επίσης να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό στις αγορές κινητών επικοινωνιών, προσφέροντας εξειδικευμένες, καινοτόμες υπηρεσίες σε εξειδικευμένα τμήματα της αγοράς. «Προσωπικά πιστεύω ότι οποιαδήποτε εταιρεία με περισσότερους από 80.000 ή 100.000 πελάτες στην Ελλάδα θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να γίνει MVNO» είπε χαρακτηριστικά συμπληρώνοντας ότι οι MNO που θα αγοράσουν φάσμα 5G στην επερχόμενη δημοπρασία, καλούνται συμβατικά να υποστηρίξουν την εισαγωγή MVNO. Εάν δεν μπορεί να επιτευχθεί εμπορική συμφωνία μεταξύ ενός υποψηφίου – MVNO και ενός MNO, ο MVNO μπορεί να υποβάλει σχετικό αίτημα επίλυσης διαφορών στην ΕΕΤΤ και η Επιτροπή θα επιλύσει τα ζητήματα χονδρικής τιμολόγησης εγκαίρως, όπως κάναμε σε μία περίπτωση το 2018 (εννοεί την περίπτωση της Forthnet η οποία εισέρχεται στην κινητή ως εικονικός πάροχος)».