Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο παρέμβασης της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) στο θέμα των τιμών των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών ο πρόεδρος της Επιτροπής Κωνσταντίνος Μασσέλος, απαντώντας την προηγούμενη εβδομάδα σε ερωτήσεις βουλευτών στην Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Όπως είπε «η ΕΕΤΤ δίνει έμφαση στο να παρακολουθεί τις τιμές της αγοράς, να τις καταγράφει, να τις αναλύει και προφανώς, όταν θα υπάρχουν αρκετά στοιχεία, μπορεί να παρέμβει και να θέσει θέματα δικαίου του ανταγωνισμού, τα οποία οδηγούν σε τέτοιου είδους φαινόμενα τιμών, που είναι υψηλές αναιτιολόγητα για τα δεδομένα της χώρας μας».
Ο κ. Μασσέλος κλήθηκε να απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με την ακτινοβολία των κεραιών, για την κάλυψη με ευρυζωνικές υπηρεσίες σε απομακρυσμένες περιοχές για τις χρεώσεις των υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης και της Digea καθώς και για τη στρατηγική για το 5G.
Στη σύντομη παρέμβασή του ο νέος αντιπρόεδρος Τηλεπικοινωνιών Δημήτρης Βαρουτάς είπε ότι υπάρχει πλάνο να ενταχθεί στην καθολική υπηρεσία και η ευρυζωνικότητα και με αυτό τον τρόπο θα αναπτυχθεί και σε περιοχές που δεν έχουν οικονομικό ενδιαφέρον.
Αναλυτικότερα, ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ απαντώντας σε ερωτήματα βουλευτών, μεταξύ άλλων, υπογράμμισε:
Για το θέμα των τιμών και του ανταγωνισμού: «Ένα πολύ σημαντικό σημείο, που τέθηκε σε αρκετές ερωτήσεις, είναι το θέμα του ανταγωνισμού στην αγορά των τηλεπικοινωνιών και πως αυτό επηρεάζει τις τιμές. Είναι γεγονός ότι σε πολλές αναφορές ακόμα και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η Ελλάδα εμφανίζεται να είναι μία χώρα με υψηλές τιμές σε ευρυζωνικές επικοινωνίες τόσο κινητές όσο και σταθερές. Υπάρχει πάντα μία διαφωνία ως προς τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιούμε, για να καταλήξουμε σε αυτές τις τιμές. Πολλές φορές η ΕΕΤΤ έχει διαφωνήσει και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τιμές, που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένα προϊόντα στη διαδικασία που εκπονούνται τέτοιους μελέτες.
Η ΕΕΤΤ δίνει έμφαση στο να παρακολουθεί τις τιμές της αγοράς, να τις καταγράφει, να τις αναλύει και προφανώς, όταν θα υπάρχουν αρκετά στοιχεία, μπορεί να παρέμβει και να θέσει θέματα δικαίου του ανταγωνισμού, τα οποία οδηγούν σε τέτοιου είδους φαινόμενα τιμών, που είναι υψηλές αναιτιολόγητα για τα δεδομένα της χώρας μας. Σαν Επιτροπή Ανταγωνισμού η ΕΕΤΤ έως σήμερα έχει ξεχάσει περίπου 100 υποθέσεις, από τότε που ξεκίνησε, το οποίο είναι ένας μεγάλος αριθμός για θέματα ανταγωνισμού σε μία αγορά τηλεπικοινωνιών. Άρα, ασκούμε αυτή την αρμοδιότητα εντατικά. Σε εκκρεμότητα έχουμε μόνο 4 υποθέσεις αυτή τη στιγμή ανταγωνισμού και οπωσδήποτε είναι μία διαδικασία συνεχούς παρακολούθησης, με δυνατότητα παρέμβασης στο πλαίσιο του δικαίου του ανταγωνισμού. Στην εισαγωγική μου τοποθέτηση αναφέρθηκα στην απόφαση της ΕΕΤΤ να εισαχθεί εικονικός πάροχος στην αγορά των κινητών επικοινωνιών. Αυτή είναι μία ρυθμιστική παρέμβαση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών που μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή του πλαισίου του ανταγωνισμού στην αγορά.»
Για το θέμα της ακτινοβολίας από τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας: «Προφανώς, η υγεία των πολιτών είναι πρώτη προτεραιότητα. Πρέπει όμως να είμαστε προσεκτικοί και οι όποιοι προβληματισμοί να βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα πριν βγάλουμε οποιοδήποτε συμπέρασμα. Υπάρχει ένα διεθνές πλαίσιο που νομίζω ότι μας βοηθάει να παρακολουθήσουμε τα θέματα της ακτινοβολίας και των πιθανών αρνητικών αντιδράσεων. Έχουμε το στάνταρ των επιπέδων της ακτινοβολίας που μπορούμε να παρακολουθούμε και να βλέπουμε που ορίζονται τα επίπεδα ακτινοβολίας, ώστε να μην προκαλούν προβλήματα υγείας. Μπορούμε να παρακολουθούμε τις εκθέσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σε ένα δεύτερο επίπεδο και σε ένα τρίτο επίπεδο της μεθοδολογίας της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών ως προς τη μέτρηση των επιπέδων ακτινοβολίας.
Αυτό είναι ένα πλαίσιο διεθνές, δεν είναι κάτι δικό μας και θεωρώ ότι οι περισσότερες χώρες κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση.
Στο κομμάτι της ακτινοβολίας θεωρώ επίσης δύο ακόμα σημεία πολύ κρίσιμα. Το ένα είναι η διαφάνεια και το άλλο είναι η σωστή πληροφόρηση των πολιτών.
Διαφάνεια σημαίνει ότι οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί να έχει πρόσβαση σε στοιχεία οποιουδήποτε κεραιοσυστήματος συμπεριλαμβανομένης και της ακτινοβολίας του. Αυτός ήταν ο στόχος που διασυνδέσαμε την πύλη κεραίες με την Εθνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, ώστε εκεί να φαίνονται όλα τα στοιχεία κάθε κεραιοσυστήματος συν το επίπεδο ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας κάθε κεραίας. Στο θέμα της πληροφόρησης το θέμα της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας δεν μπαίνει μόνο στα δίκτυα πέμπτης γενιάς, μπαίνει σε κάθε μορφή ασύρματης επικοινωνίας και τα δίκτυα τέταρτης γενιάς είχαν ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.
Πρέπει να δούμε, εάν η νέα τεχνολογία αυξάνει τον κίνδυνο σε σχέση με τις προηγούμενες τεχνολογίες. Ο αριθμός των κεραιών δεν είναι μέτρο αύξησης κινδύνου. Αν οι κεραίες είναι μικρότερες ή μικρότερης ισχύος τότε το να είναι περισσότερες μπορεί να μην δημιουργεί πρόβλημα, να είναι κάτι αντίστροφο. Ως προς τον εντοπισμό των κεραιών που λειτουργούν μη νόμιμα η ΕΕΤΤ έχει ολόκληρο τμήμα, το οποίο πραγματοποιεί ελέγχους προσπαθώντας να εντοπίσει τέτοιου είδους περιπτώσεις.»
Για την κάλυψη με ευρυζωνικές υπηρεσίες τω απομακρυσμένων περιοχών: «Προφανώς, πρέπει να πετύχουμε μία κάλυψη ευρυζωνικότητας όσο το δυνατόν μεγαλύτερη. Αυτή τη στιγμή σε απλή ευρυζωνικότητα είμαστε πολύ ψηλά στην Ελλάδα, είμαστε κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, στο 98% της χώρας. Σε δίκτυα νέας γενιάς είμαστε χαμηλότερα, αλλά με έναν αυξανόμενο ρυθμό. Στο πλαίσιο του 5G, των δημοπρασιών και τον σχεδιασμού για το 5G, μπορούμε να προβλέψουμε προϋποθέσεις κάλυψης για απομακρυσμένες περιοχές λειτουργώντας ανταποδοτικά ως προς τη χορήγηση του φάσματος.»
Για τις Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης: «Έχουμε παρατηρήσει ότι από το 2016 οι καταγγελίες κατά των παρόχων Πολυμεσικής Πληροφόρησης παρουσιάζουν πολύ μεγάλη αύξηση. Το 2019 οι καταγγελίες εναντίον παρόχων Πολυμεσικής Πληροφόρησης ήταν περίπου τετραπλάσιες από 2016. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 34 εταιρείες Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης. Έχουμε πραγματοποιήσει μεγάλο αριθμό ακροάσεων και μεγάλο αριθμό επιβολής προστίμων τα τελευταία χρόνια, παρόλα αυτά οι καταγγελίες αυξάνονται. Το επόμενο μέτρο που θα πάρει η Εθνική Επιτροπή θα είναι η τροποποίηση του σχετικού πλαισίου του κώδικα δεοντολογίας πολυμεσικών, ώστε να διασφαλίσει ότι η συναίνεση του τελικού χρήστη, του καταναλωτή, είναι εξακριβωμένη, είναι διαπιστωμένη, πριν ξεκινήσει να χρεώνεται από τέτοιου είδους υπηρεσίες.»
Για τη στρατηγική για το 5G: «Υπάρχουν δύο δρόμοι. Ο ένας δρόμος λέει ότι προσπαθούμε να αυξήσουμε τα έσοδα του κράτους πηγαίνοντας σε μεγάλες τιμές, οι οποίες, θα αποδοθούν αμέσως μετά τις δημοπρασίες. Σε δική μου πρόσφατη τοποθέτηση, μιλώντας προσωπικά, γιατί ακόμα το θέμα δεν έχει συζητηθεί, ούτε στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών, αλλά ούτε και σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο, είπα ότι θα πρέπει να εξετάσουμε και το μοντέλο όπου θα μειώσουμε τα έξοδα των παρόχων που θα αναπτύξουν δίκτυα πέμπτης γενιάς σε πρώτο επίπεδο, ώστε να τους δώσουμε κίνητρο να αναπτύξουν τα δίκτυα νέας γενιάς γρήγορα και με μεγάλη κάλυψη και αυτό σε βάθος χρόνου θα έχει μεσομακροπρόθεσμα οφέλη για τη χώρα, σε σχέση με το μοντέλο που στοχεύει σε μια μεγιστοποίηση εσόδων σε πρώτο βήμα.»
Ακόμη, ο κ. Μασσέλος απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με τις καταβολές των τηλεοπτικών καναλιών στην Digea, καθώς τα έσοδα τους έχουν συρρικνωθεί, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να τροποποιηθούν στο πλαίσιο του Ψηφιακού Μερίσματος 2: «Αυτό που μπορεί να κάνει η Εθνική Επιτροπή είναι αναθεώρηση του μοντέλου. Θα μπούμε σε μια τέτοια διαδικασία, στο πλαίσιο της χορήγησης του Ψηφιακού Μερίσματος 2, κατά πάσα πιθανότητα, οπότε αυτό είναι κάτι που θα το ξαναδούμε.