Η ατολμία της κυβέρνησης να προχωρήσει στην ψήφιση σχεδίου νόμου που επιλύει το χρόνιο πρόβλημα της αδειοδότησης των κεραιών, θέτει σε κίνδυνο τις επενδύσεις για την ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς, άνω του 1,5 δισ. ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια, από τις Cosmote, Vodafone και Wind, και συνακόλουθα τη μετάβαση της χώρας στη νέα ψηφιακή εποχή, αλλά και την ομαλή λειτουργία του υφιστάμενου δικτύου κινητής τηλεφωνίας.
«Το γεγονός ότι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο νόμου δεν προωθήθηκε για ψήφιση στο Κοινοβούλιο, δεν επέτρεψε στην απερχόμενη κυβέρνηση να επιδείξει έργο στις υποδομές» επισημαίνει σχετικά ο Γιώργος Στεφανόπουλος, γενικός διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) ο οποίος μίλησε χθες στο 9ο Συνέδριο Mobile & Connected World, με κεντρικό θέμα το 5G.
Για τον τηλεπικοινωνιακό κλάδο το θέμα είναι μείζονος σημασίας και όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Στεφανόπουλος αναφερόμενος στο επίμαχο νομοθέτημα «για πρώτη φορά έπειτα από 25 χρόνια λειτουργίας της υπηρεσίας αποφασίσαμε ως πολιτικό σύστημα και κοινωνία ότι η κινητή τηλεφωνία χρειάζεται…» καθώς πολύ απλά χωρίς κεραίες δεν υπάρχει.
Προηγήθηκε πολύμηνη νομοπαρασκευαστική διαδικασία (δημόσια και κλαδική διαβούλευση με τη συνεισφορά των εμπλεκόμενων υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης, της ΕΕΑΕ, της ΕΕΤΤ, του ΤΕΕ και διαδοχικές συσκέψεις στελεχών της δημόσιας διοίκησης και εκπροσώπων του κλάδου) αποτέλεσμα της προσπάθειας της γενικής γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, με επικεφαλής τον γενικό γραμματέα Βασίλη Μαγκλάρα και το σχέδιο νόμου είναι έτοιμο προς ψήφιση από τη Βουλή. Αυτό θα μπορούσε να είχε γίνει ήδη αν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, υπό τον Νίκο Παπά, δεν υπέκυπτε στον λαϊκισμό που αναπτύσσεται από βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος με επίκεντρο τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας.
Με ενδιαφέρον αναμένεται αν η επόμενη κυβέρνηση θα το υιοθετήσει ή θα επιχειρήσει να νομοθετήσει εξαρχής, εξέλιξη που θα σημαίνει ότι θα χαθεί πολύτιμος χρόνος και θα σημειωθεί μεγάλη καθυστέρηση στην είσοδο της χώρας στη νέα γενιά κινητής τηλεφωνίας.
Συνοψίζοντας, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο με αυξημένη βαρύτητα καθώς:
- Επιλύει βασικά ζητήματα, όπως οι καθυστερήσεις στην έγκριση αιτήσεων για κεραιοσυστήματα.
- Διαμορφώνει σύγχρονο καθεστώς αδειοδότησης των κεραιοσυστημάτων στα πρότυπα διεθνών καλών πρακτικών.
- Ευνοεί την καινοτομία και τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών στη δημόσια διοίκηση και τις ΜμΕ αναβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες και επιταχύνει την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης.
- Αποτελεί βασικό κομμάτι του εθνικού σχεδίου δράσης αλλά και προαπαιτούμενο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας.
- Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την έναρξη της πιλοτικής λειτουργίας δικτύου 5G στις 3 πόλεις της χώρας που έχουν επιλεγεί.
- Μεταρρυθμίζει και εκσυγχρονίζει τη χώρα, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής στρατηγικής κινητών επικοινωνιών.
- Επιτρέπει επενδύσεις σε υποδομές ψηφιακής ανάπτυξης που ενισχύουν την εθνική οικονομία. Πάνω σε αυτές τις υποδομές θα βασιστεί η ανάπτυξη του IoT (Internet of Things), θα διασυνδεθεί η τεχνολογική καινοτομία των startups στη χώρα, η ανάπτυξη έξυπνων πόλεων, η ψηφιακή αναβάθμιση των ΜμΕ, κ.ά.
Σύμφωνα επίσης με τον γενικό διευθυντή της ΕΕΚΤ στην ευρύτερη ψηφιακή πολιτική απουσίασε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και στρατηγική με προτεραιότητες. Ο ίδιος χαρακτήρισε τη δημιουργία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής «εξαιρετική πρωτοβουλία». Ωστόσο, πρόσθεσε, ότι «η στρατηγική διαμόρφωση προτεραιοτήτων υπήρξε ελλιπής, προβληματική και δεν αξιοποιήθηκε η ευκαιρία να συνδεθεί με ουσιαστική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης».
Ακόμα, σύμφωνα με τον ίδιο, η προώθηση των ευρυζωνικών υποδομών στη χώρα, όπου σημειώνονται θετικά βήματα κυρίως χάρη στην ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών, έγινε με μεγάλη καθυστέρηση. Παρότι το σχέδιο είχε κατατεθεί στην αρμόδια Γενική Γραμματεία από το 2015 -2016, χάθηκε πολύτιμός χρόνος μέχρι την έναρξη της υλοποίησης.
Επίσης, οι προτάσεις του κλάδου προς την κατεύθυνση ουσιαστικής ψηφιακής μεταρρύθμισης αγνοήθηκαν ενώ δεν προωθήθηκε ουσιαστικός θεσμικός διάλογος ούτε διαμόρφωση στρατηγικής μαζικής ψηφιοποίησης. Ο ουσιαστικός θεσμικός διάλογος απουσίασε και σε θέματα διαχείρισης κρίσεων και ασφάλειας. Προτάσεις που διατυπώθηκαν από φορείς και κλάδους δεν ελήφθησαν υπόψη, με αποτέλεσμα την αδυναμία διαμόρφωσης συνεκτικής εθνικής στρατηγικής διαχείρισης κρίσεων σύνθετων καταστάσεων στην οργάνωση των αστικών κέντρων, τη διαχείριση των εθνικών συνόρων με σύγχρονες τεχνολογίες, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας των πόλεων και λειτουργίας και συνεργασίας επιτελικών δομών της δημόσιας διοίκησης και ασφάλειας.
Παράλληλα μείζονος σημασίας θέμα χαρακτηρίζεται από την τηλεπικοινωνιακή αγορά η υπερφορολόγιση των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας με τους έμμεσους φόρους να είναι υπερδιπλάσιοι συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα τέλη κινητής παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και σε συνδυασμό με τα τέλη στη σταθερή τηλεφωνία και την τηλεόραση δημιουργούν υπερβολική οικονομική επιβάρυνση στους καταναλωτές και φέρουν τη χώρα σε πολύ υψηλή κατάταξη παγκοσμίως στις χρεώσεις κινητών υπηρεσιών. Επιπλέον, δεν έχει δοθεί ακόμα διέξοδος στο αίτημα των παρόχων για ρύθμιση σχετική με τις επισφαλείς απαιτήσεις, η οποία εκκρεμεί εδώ και δύο χρόνια από το Υπουργείο Οικονομικών.