Στην επόμενη φάση της διαδικασίας πέρασαν και οι πέντε κοινοπραξίες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το έργο, προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) «Εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση».
Στις κοινοπραξίες που πέρασαν επιτυχώς την αξιολόγηση της Α φάσης περιλαμβάνεται αυτή του ΟΤΕ με την T-Systems, ενώ οι υπόλοιπες τέσσερις είναι:
- Vinci Highways – Vinci Concessions – KAPSCH TraficCom A.G. – ΤΕΡΝΑ
- Nusz – Μυτιληναίος
- ΑΚΤΩΡ – Autostrade – Ιntrakat – Intrasoft International
- Strabag – Skytoll
Ο διεθνής διαγωνισμός γίνεται με κλειστή ηλεκτρονική διαδικασία μέσω του ΕΣΗΔΗΣ (Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων). Έπειτα από τη δημοσιοποίηση χθες του πρακτικού της Επιτροπής Διαγωνισμού για την αξιολόγηση των Αιτήσεων Συμμετοχής του Α’ Σταδίου θα ακολουθήσει η περίοδος για την κατάθεση τυχόν ενστάσεων και η εξέτασή τους και στη συνέχεια ο διαγωνισμός θα περάσει στη Β φάση του με την δημοσιοποίηση της τελικής διακήρυξης και την κατάθεση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Δεν υφίσταται σαφές χρονοδιάγραμμα.
Σύμφωνα με την αρχική προκήρυξη του έργου το νέο Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων με χιλιομετρική χρέωση θα είναι ένα σύστημα διοδίων ελεύθερης ροής (free flow), με χρέωση αυστηρά ανάλογη της χιλιομετρικής απόστασης που διανύει ο χρήστης.
Η λειτουργία του θα είναι διαφορετική για δύο κύριες κατηγορίες οχημάτων τα οχήματα Ιδιωτικής Χρήσης και τα Επαγγελματικής Χρήσης.
Για τα οχήματα Επαγγελματικής Χρήσεως, η λειτουργία του συστήματος διοδίων θα γίνεται με την εγκατάσταση Εποχούμενων Συσκευών (On Board Units – OBUs) μέσω των οποίων θα καταγράφεται δορυφορικά η κίνησή του επί του οδικού δικτύου. Το σύστημα θα βασίζεται στον εντοπισμό της θέσης του χρήστη μέσω δορυφόρου (Global Navigation Satellite System – GNSS) με AGPS, και στη μετάδοση των δεδομένων θέσης προς το Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων μέσω του δικτύου κινητής τηλεφωνίας.
Για τα οχήματα Ιδιωτικής Χρήσης προβλέπεται η λειτουργία του συστήματος διοδίων βάσει της οπτικής αναγνώρισης των πινακίδων κυκλοφορίας του κάθε οχήματος. Το σύστημα αυτό Αυτόματης Αναγνώρισης Πινακίδων Κυκλοφορίας (Automatic Number Plates Recognition – ANPR ή σύστημα «video tolling»), θα ταυτοποιεί το όχημα από τις πινακίδες κυκλοφορίας του κατά την είσοδό του στο οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη, και θα το ταυτοποιεί επίσης κατά την έξοδό του από το οδικό δίκτυο -πάλι με τον ίδιο τρόπο. Βάσει της χιλιομετρικής απόστασης που αυτό έχει διανύσει, θα υπολογίζει αυτόματα το οφειλόμενο οδικό τέλος.
Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους με διόδια με εξαίρεση την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας – Άκτιου.