συνέντευξη στον Δημήτρη Σκιάννη
Μπορεί τα smartphones να είναι εδώ και χρόνια ένα από τα πιο “hot” προϊόντα τεχνολογίας, όμως οι υπολογιστές, τα PCs, στα οποία συμπεριλαμβάνονται τόσο τα desktops, όσο και τα notebooks, παραμένουν το “επίκεντρο” των σπιτιών και των γραφείων μας, όπως και το No 1 εργαλείο παραγωγικότητας, αλλά και ψυχαγωγίας, για τους περισσότερους χρήστες.
Πρόκειται για μια αγορά που επηρεάστηκε σημαντικά από την άνοδο των smartphones, όπως και των tablets, όμως άντεξε, μεταλλάχθηκε και επιβίωσε, χάρη στη “στροφή” προς τα compact designs, τα convertibles αλλά και χάρη στο ότι παραμένει η μοναδική επιλογή για όσους θέλουν κορυφαίες επιδόσεις από πλευράς hardware και φυσικά δεν μπορούν να αρκεστούν σε μικρές οθόνες.
Ίσως το καταλληλότερο άτομο για να αναλύσει την αγορά αυτή είναι ο κ.Gianfranco Lanci, Corporate President και Chief Operating Officer της Lenovo, με έδρα το Hong Kong, με τον οποίο είχαμε την τύχη να βρεθούμε tete-a-tete για λίγη ώρα στην Αθήνα και να συνομιλήσουμε για το μέλλον των υπολογιστών.
Η Lenovo έχει καταφέρει να βρίσκεται στην αφρόκρεμα των κατασκευαστών και κατέχει την 2η θέση παγκοσμίως σε πωλήσεις υπολογιστών, σε consumer επίπεδο, αλλά και τη 1η θέση όσον αφορά τα επαγγελματικά μοντέλα, ενώ την 1η θέση κατέχει και στις πωλήσεις gaming φορητών υπολογιστών, με τη σειρά Legion.
Όσον αφορά την πορεία της αγοράς, ο κ.Lanci θεωρεί πολύ θετικό το ότι έχει σταματήσει η πτώση της τα τελευταία χρόνια και επικρατεί σταθερότητα (μάλιστα τα έσοδα παρουσιάζουν ανοδική πορεία), κάτι που σημαίνει πως οι υπολογιστές “άντεξαν” την επίθεση των μικρών, smart, mobile συσκευών. Ωστόσο, τόνισε πως οι διαδικασίες συγχωνεύσεων, εξαγορών και απόσυρσης ορισμένων κατασκευαστών στην αγορά αυτή θα συνεχιστούν και σε βάθος 5ετίας θα μείνουν το πολύ 4-5 “παίκτες”, ενώ όσοι απολαμβάνουν υψηλά μερίδια αυτή τη στιγμή, θα συνεχίσουν να τα αυξάνουν, εις βάρος των “μικρών”. Κάτι που φυσικά θα ωφελήσει και τη Lenovo στη χρονική, αυτή, περίοδο.
Σύμφωνα με τον κ.Lanci, τα compact μοντέλα, τα convertibles, τα gaming notebooks αλλά κυρίως τα “thin ‘n’ light” μοντέλα είναι αυτά που έδωσαν ώθηση στην αγορά των υπολογιστών, σε συνδυασμό με το Windows 10 OS, επιτυγχάνοντας να ανακόψουν την πτωτική της πορεία. Είναι σαφές πως οι χρήστες προτιμούν ισχυρά, αλλά compact μηχανήματα για το σπίτι και το γραφείο, τα οποία θα έχουν φορητότητα, καλή συνδεσιμότητα και υψηλή αυτονομία, εύλογο στην εποχή του “on-the-go” και του “always connected” που διανύουμε. Έτσι εξηγείται και η συνεχιζόμενη πτώση των παραδοσιακών desktop PCs, παρά το ότι η αγορά των υπολογιστών γενικότερα βρίσκεται σε ανάκαμψη.
Αναφορά έγινε και στην έλευση του 5G, το οποίο θα αλλάξει σε τεράστιο βαθμό τις ζωές των ανθρώπων και την καθημερινότητά μας, σύμφωνα με τον κ.Lanci και οι υπολογιστές θα είναι το πρωτεύον “εργαλείο” για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που θα προσφέρει αυτή η νέα εποχή διασύνδεσης και επικοινωνίας, αν και ίσως σε διαφορετική μορφή από τη σημερινή. Οι πρώτοι 5G-ready υπολογιστές θα κάνουν την εμφάνισή τους ήδη από τα τέλη του 2018, αν και η Κίνα είναι αρκετά μπροστά σε επίπεδο υποδομών και σαφώς πιο έτοιμη να το υποδεχθεί. Ακολουθούν οι ΗΠΑ και δυστυχώς, τρίτη και καταιδρωμένη είναι η Ευρώπη, με κύρια αιτία τον κατακερματισμό της αγοράς (μεγάλος αριθμός παρόχων και κρατών για σχετικά μικρό αριθμό πληθυσμού, σε σύγκριση με ΗΠΑ και Κίνα).
Η Lenovo δεν ήταν από τους κατασκευαστές που γύρισε την πλάτη στους gamers και με τη σειρά Legion κατάφερε να τους προσφέρει φορητές αλλά ισχυρές λύσεις, με αποτέλεσμα υψηλές πωλήσεις στο κομμάτι αυτό. Ωστόσο, ο κ.Lanci διαχωρίζει τους gamers σε δύο κατηγορίες, τους παραδοσιακούς, “hardcore” gamers που θα αναζητήσουν κορυφαίες επιδόσεις και που ασχολούνται αρκετές ώρες καθημερινά με το gaming και τους πιο “casual” που δεν είναι διατεθειμένοι να αποκτήσουν ένα gaming-oriented PC, καθώς παίζουν περιστασιακά.
Πως, όμως, φαντάζεται το μέλλον των υπολογιστών η Lenovo; Σύμφωνα με τον κ.Lanci, η αλληλεπίδραση ανθρώπου-μηχανής στο μέλλον θα γίνεται περισσότερο με φωνητικές εντολές και gestures παρά με τα παραδοσιακά inputs που έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα, αν και το πληκτρολόγιο θα συνεχίσει να “είναι εκεί”, καθώς δε μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί από κάτι εξ’ίσου αποτελεσματικό, τουλάχιστον άμεσα. Όσον αφορά τη δημοφιλή κατηγορία των convertibles, στην οποία η Lenovo πρωταγωνίστησε από νωρίς χάρη στη σειρά Yoga, η κυρίαρχη τάση θα οδηγήσει σε ακόμη μικρότερα μοντέλα, ελαφρύτερα και πιο χρηστικά. Ενδιαφέρον είναι το ότι τα convertibles δεν είναι τόσο δημοφιλή στην αγορά της Ασίας, όσο είναι στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, καθώς οι Ασιάτες είναι πιο απαιτητικοί όσον αφορά το μικρό πάχος και βάρος, έτσι εστιάζουν στα 13άρια και 14άρια thin’n’light μοντέλα, ενώ οι ευρωπαίοι προτιμούν τα 14″-15″ μοντέλα.
Σε σχετική ερώτησή μας για την αλληλεπίδραση smartphone-PC και τους παράγοντες που διατηρούν αυτές τις κατηγορίες συσκευών σε σχετική απόσταση, δυσχεραίνοντας την ουσιαστική “ένωσή”, σίγουρα η κυριαρχία των Windows στα PCs και του Android στα smartphones δε βοηθά την κατάσταση, αλλά με την αρωγή του 5G και των υψηλών ταχυτήτων που αυτό θα προσφέρει, ο κ.Lanci θεωρεί πως όλα πλέον θα βρίσκονται στο cloud και έτσι θα γίνει πιο “seamless” η μετάβαση του χρήστη από το smartphone στο PC του, σε καθημερινή βάση, για απλά ή σύνθετα tasks. Τονίζει το ότι η απουσία εφαρμογών που να διευκολύνουν τη σύνδεση PC-smartphone, αποτελεί επίσης έναν παράγοντα της εξίσωσης που επιδρά αρνητικά.
Η Lenovo, όμως, έχει στραφεί και προς το Internet of Things, γνωστό και ως IoT, με δικές της consumer προτάσεις που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία, όπως και σε αυτή του smarthome.Είναι μια πολύ σημαντική κίνηση καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχει μια εγκατεστημένη βάση πάνω απο 5 δις IoT enabled συσκευών, μικρών ή μεγάλων, αριθμός που ίσως αγγίζει και τα 6 δις, ενώ στο μέλλον θα φτάσει τα εκατοντάδες δις ή και το 1 τρις. Η μετάβαση στην εποχή του IoT γίνεται ομαλά και σχεδόν “αδιόρατα”, όμως η Lenovo είναι μέρος αυτής. Ωστόσο, προκύπτει ένα σημαντικό ζήτημα ασφάλειας δεδομένων κατά τη χρήση των συσκευών αυτών, με τον κ.Lanci να συμφωνεί πως πρέπει να διασφαλιστεί η ιδιωτικότητα των χρηστών. Η Lenovo συνεργάζεται ήδη με τη Google και θα διαθέσει στα μέσα του 2018 ένα smart display, το οποίο θα αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες του Google Assistant, ενώ ήδη διαθέτει και έξυπνες, connected συσκευές που είναι συμβατές με τις ψηφιακές βοηθούς Cortana και Alexaταυτόχρονα. Επί τη ευκαιρία, όσον αφορά τις ψηφιακές βοηθούς, ο κ.Lanci θεωρεί ότι δε θα επιβιώσουν πάνω από 3-4 assistants στο μέλλον καθώς προέχει η συμβατότητα και η ευκολία των χρηστών, ενώ η ίδια η Lenovo δε σκοπεύει να δημιουργήσει κάποιο δικό της ψηφιακό βοηθό, απλώς θα υποστηρίζει τις κυρίαρχες προτάσεις της αγοράς.
Όσον αφορά τα βιομετρικά χαρακτηριστικά ασφαλείας που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στα smartphones (αισθητήρες δακτυλικών αποτυπωμάτων, αναγνώριση προσώπου, αναγνώριση ίριδας κ.λπ.), ο κ.Lanci πιστεύει ότι θα βρουν το δρόμο τους και στους υπολογιστές (όσα δε το έχουν κάνει ήδη), αν και ουσιαστικά αφορούν την “τοπική” ασφάλεια, σε επίπεδο συσκευής. Εξ’ίσου σημαντική είναι και η ασφάλεια των δεδομένων εκτός συσκευής, δηλαδή στο cloud ή τοπικά σε τρίτους servers.
Και τι γίνεται με το AR/VR, κατηγορίες προϊόντων που φάνηκαν να “ξεφουσκώνουν” απότομα; Η Lenovo ηταν από τις πρώτες εταιρείες που “αγκάλιασε” αυτές τις τεχνολογίες και μάλιστα θα λανσάρει το Mirage Solo stand-alone VR σύστημα σε λίγους μήνες, ξανά σε συνεργασία με τη Google. Έτσι, αποδεικνύει πως πιστεύει στα προϊόντα αυτά και θα συνεχίσει να τα στηρίζει.
Πολύτιμη είναι και η άποψη του κ.Lanci για το μέλλον των υπολογιστών, χάρη και στην τεράστια εμπειρία του. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα PCs θα συνεχίσουν να μικραίνουν σε μέγεθος και τα All-In-Ones θα αυξήσουν το μερίδιό τους τα επόμενα χρόνια, χωρίς όμως να γίνει κάποια παραχώρηση σε επίπεδο επιδόσεων. Τα desktops, πάντως, θα συνεχίσουν να χάνουν το “πάτημά” τους στην αγορά, αργά αλλά σταθερά.
Δε πρέπει, όμως, να ξεχνάμε και τα tablets, παρά την ελαφρά πτωτική πορεία της κατηγορίας αυτής, μετά το μεγάλο ξέσπασμά της, στις αρχές της δεκαετίας. Η Lenovo είναι 3η παγκοσμίως σε πωλήσεις tablets και δεδομένου του ότι οι παίκτες συνεχώς λιγοστεύουν στην κατηγορία αυτή, ο κ.Lanci θεωρεί πως το μερίδιό της θα συνεχίσει να αυξάνεται, όπως και των υπόλοιπων μεγάλων κατασκευαστών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα tablets δεν “πεθαίνουν”.
Άκρως διαφωτιστικές και ενδιαφέρουσες οι απαντήσεις του κ.Gianfranco Lanci και ευχαριστούμε τη Lenovo για την ευκαιρία που μας έδωσε να του υποβάλλουμε τις ερωτήσεις μας.