«Καμπανάκι» για την υστέρηση που παρουσιάζει η Ελλάδα στον ψηφιακό μετασχηματισμό δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, κτυπά ακόμη μια σχετική αναφορά που εκπόνησε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Found.ation σε συνεργασία το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία βασίζεται στα στοιχεία του Digital Economy and Society Index (DESI 2017).
Ενδιαφέρον έχουν οι αιτίες που εντοπίζονται για την υστέρηση και οι οποίες είναι διαχρονικές. Μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι η εθνική ψηφιακή στρατηγική αποτελεί ένα έργο που ολοκληρώνει τον κύκλο ζωής της παράλληλα με αυτό της κάθε κυβέρνησης, ενώ την ίδια στιγμή εξαιτίας της οικονομικής κρίσης τα τελευταία 8 χρόνια έχουν προσληφθεί ελάχιστοι άνθρωποι τόσο στο δημόσιο όσο και σε ορισμένα τμήματα του ιδιωτικού τομέα (τηλεπικοινωνίες και τράπεζες), με αποτέλεσμα η μέση ηλικία των ατόμων που εργάζονται στις δημόσιες υπηρεσίες να αυξάνεται, καθιστώντας δύσκολη την υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών.
Οι κακές βαθμολογίες DESI (η γενική κατάταξη της χώρας είναι 26η στις 28 χώρες) αποδίδονται μεταξύ άλλων στις ανεπάρκειες της εθνικής στρατηγικής, αλλά και στην έλλειψη συνεργασίας μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Η Ελλάδα, όπως σημειώνεται επίσης, φαίνεται να επικεντρώνεται στην υποδομή και όχι στις υπηρεσίες και ταυτόχρονα τα υψηλά επίπεδα γραφειοκρατίας και η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου μοντέλου ψηφιακής διακυβέρνησης εμποδίζουν την εφαρμογή της ψηφιακής στρατηγικής σε διάφορα υπουργεία.
Ακόμη, στην εν λόγω αναφορά υπογραμμίζεται η ανάγκη ο τομέας της εκπαίδευσης να εστιάσει στις ψηφιακές δεξιότητες και ικανότητες καθώς και να αντιμετωπιστεί η “διαρροή εγκεφάλων”, ενώ δεν παραλείπεται η σημείωση πως το γεγονός ότι περίπου το ένα τρίτο του πληθυσμού δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το Διαδίκτυο περιορίζει τις δυνατότητες που προσφέρει η ψηφιακή οικονομία και η κοινωνία.
Σύμφωνα με τον Φίλιππο Ζακόπουλο, partner του Found.ation «σε αυτό το μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο και υπό την τεράστια πίεση που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εταιρείες τα τελευταία χρόνια, η ανάγκη αλλαγής είναι σχεδόν υποχρεωτική. Οι startups γίνονται πλέον οι καλύτεροι σύμμαχοι για τον μετασχηματισμό των εταιρειών, τόσο ως παράδειγμα βέλτιστων πρακτικών και μεθοδολογιών, όσο και ως συνεργάτες και είναι τα νέα εργαστήρια έρευνας και ανάπτυξης». Προστίθεται ότι δεν αρκεί μια επιχείρηση να πει ότι θα ακολουθήσει το δρόμο του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά να το πράξει με επιτυχία.
Πάντως, οι αναλυτές αναμένουν ότι τα επόμενα δύο χρόνια δύναται να σημειωθεί πρόοδος, καταγράφοντας το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και των δήμων που λαμβάνουν πρωτοβουλίες ανάπτυξης ψηφιακών υπηρεσιών για τους πολίτες τους. Στο πλαίσιο αυτό τα τρία ελληνικά παραδείγματα καλών πρακτικών που παρατίθενται αφορούν δύο μεγάλες επιχειρήσεις (Eurobank, OTE/Cosmote) και τον Δήμο της Αθήνας.