Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, σύμφωνα με την έρευνα της Εrnst & Young, Digital transformation for 2020 and beyond στην οποία συμμετείχαν στελέχη 36 εταιρειών παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων και ελληνικών είναι η ανατρεπτική καινοτομία (disruptive innovation), που προέρχεται είτε από μη παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα, είτε από καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις.
Για την ανατρεπτική καινοτομία μίλησαν περισσότεροι από ένας στους τρεις (37%) Διευθυντές Τεχνολογίας και Πληροφορικής (Chief Technology Officers – CTOs και Chief Information Officers – CIOs) ενώ σχεδόν τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες (74%) συμπεριλαμβάνουν τον παράγοντα αυτό μεταξύ των τριών κορυφαίων προκλήσεων, μαζί με την έλλειψη οργανωτικής ευελιξίας (47%) και τη χαμηλή ανταποδοτικότητα των επενδύσεων (37%).
Οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών εστιάζουν τις επενδύσεις τους ως το 2020 στα ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα και τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό που προέρχεται από τρίτους, όπως οι Over-the-top (OTT) πάροχοι ψηφιακών υπηρεσιών. Το 39% των ερωτηθέντων ανέφερε την εμπειρία του πελάτη ως την κορυφαία προτεραιότητά τους, ενώ το 61% τη συμπεριέλαβε μεταξύ των τριών πρώτων. Τα ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα αναρριχήθηκαν ως η μεγαλύτερη στρατηγική προτεραιότητα για το 24% των ερωτηθέντων και μία από τις τρεις βασικές προτεραιότητες για το 71%.
Σύμφωνα πάντα με την έρευνα της Εrnst & Young η εμπιστοσύνη των παρόχων στις υπηρεσίες Internet of Things (IoT) δείχνει να αυξάνεται, με το 31% των ερωτηθέντων να θεωρούν το «έξυπνο» σπίτι (smart-home) ως μία από τις τρεις βασικές πηγές μελλοντικών εσόδων. Την ίδια ώρα, σε ερώτηση σχετικά με τις τάσεις της τεχνολογίας, το 37% χαρακτηρίζει το 5G ως την τεχνολογία πρόσβασης δικτύου με το μεγαλύτερο αντίκτυπο στον κλάδο κατά την επόμενη πενταετία.
Όσον αφορά στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πάροχοι στην πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, το 65% των ερωτηθέντων ανέφερε τα παραδοσιακά συστήματα πληροφορικής ως το βασικό εμπόδιο.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Ηλίας Βυζάς, εταίρος στο τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών της ΕΥ Ελλάδος, παρατηρεί: «Οι πάροχοι υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και στη χώρα μας, θα συνεχίσουν να νιώθουν τον έντονο ανταγωνισμό από εταιρείες που παρέχουν καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες επικοινωνίας και περιεχομένου. Συχνά, οι πελάτες μάς ζητούν να τους υποστηρίξουμε, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στην αγορά (adaptive transformation). Για να το καταφέρουν αυτό, θα πρέπει να επιταχύνουν την πορεία τους προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, εστιάζοντας στην εμπειρία του πελάτη και στην ενσωμάτωση ανατρεπτικών και καινοτόμων υπηρεσιών και τεχνολογιών, τόσο στο επιχειρηματικό τους μοντέλο, όσο και στις καθημερινές τους λειτουργίες».