Ικανοποιημένη είναι η ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) από τη μέχρι τώρα λειτουργία του Παρατηρητηρίου τιμών τηλεπικοινωνιακών και ταχυδρομικών προϊόντων, ή αλλιώς Pricescope.
Το Pricescope, καινοτόμος ηλεκτρονική εφαρμογή, είναι αποτέλεσμα μίας μακράς και σύνθετης διαδικασίας, η οποία περιλάμβανε πολλαπλά στάδια σχεδιασμού και υλοποίησης από την ΕΕΤΤ, διαβουλεύσεων και συνεχούς συνεργασίας με τους παρόχους, ενώ συγχρηματοδοτήθηκε από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακής Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (κοινοτική συνδρομή) και εθνικούς πόρους (εθνική συμμετοχή).
Το Pricescope ετέθη στη διάθεση των καταναλωτών τον Σεπτέμβριο του 2016. Μέσα από το διαδικτυακό τόπο https://www.pricescope.gr παρέχεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να συγκρίνουν με απλό και εύχρηστο τρόπο, τις λιανικές τιμές πακέτων/υπηρεσιών, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά την καταχώρηση στοιχείων χρήσης από τους ενδιαφερόμενους, σε σταθερή τηλεφωνία, κινητή τηλεφωνία και Διαδίκτυο, καθώς και στις υπηρεσίες ταχυμεταφορών για αποστολές εγγράφων και δεμάτων εντός και εκτός Ελλάδας H εφαρμογή είναι διαθέσιμη και σε λειτουργικό σύστημα iOS και Android.
Οι πληροφορίες που είναι διαθέσιμες στην εφαρμογή, καταχωρούνται και επικαιροποιούνται διαρκώς από τους ίδιους τους παρόχους, σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕΤΤ, συλλέγονται ηλεκτρονικά και αυτοματοποιημένα και βρίσκονται στη διάθεση των καταναλωτών σε ενιαία μορφή. Σήμερα, το Pricescope περιλαμβάνει καταχωρήσεις και τιμολογιακά στοιχεία για περίπου 1.050 τηλεπικοινωνιακά προϊόντα έξι τηλεπικοινωνιακών παρόχων, ενώ αναζητά περισσότερους από 86.000 συνδυασμούς προϊόντων. Για τον τομέα ταχυμεταφορών, η πληροφόρηση αφορά χαρακτηριστικά και χρεώσεις για υπηρεσίες αποστολής εσωτερικού και εξωτερικού των 11 μεγαλύτερων ταχυδρομικών παρόχων. Τα δε προϊόντα που καταχωρούνται στη βάση δεδομένων του Συστήματος αφορούν τους επίσημους τιμοκαταλόγους των εταιριών, που προσφέρονται από το επίσημο δίκτυο διανομής των παρόχων, και όχι τυχόν εξατομικευμένες προσφορές που προσφέρονται από την εταιρία (πχ ειδική έκπτωση, επιδότηση συσκευής κ.λπ.).
H καινοτομία του Pricescope έγκειται στη μεθοδολογία που εφαρμόζει, η οποία συνδυάζει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: α) Είναι αντικειμενική γιατί υιοθετεί ενιαίο και ομοιόμορφο τρόπο αξιολόγησης για όλα τα προϊόντα. β) Είναι εξαιρετικά λεπτομερής, καθώς παρουσιάζει το σύνολο των χαρακτηριστικών των προϊόντων. γ) Είναι τεχνολογικά καινοτόμος γιατί αναζητά συνδυασμούς βασικών και επιπρόσθετων (add ons) προϊόντων. δ) Είναι διαφανής, καθώς ο τρόπος ταξινόμησης, ανάλυσης και παρουσίασης είναι διαθέσιμος σε όλους τους ενδιαφερόμενους. ε) Είναι εύχρηστη γιατί παρέχει τη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών στον καταναλωτή, ανάλογα με τα κριτήρια που θέτει ενώ ταυτόχρονα, μειώνει το χρόνο αναζήτησης και σύγκρισης, συγκεντρώνοντας όλα τα εμπορικά διαθέσιμα πακέτα/υπηρεσίες.
Τα δύο βασικά εργαλεία που παρέχονται στο Pricescope είναι πρώτον, η αναζήτηση προϊόντων βάσει πολλαπλών κριτήριων και δεύτερον, η σύγκριση των λιανικών τιμών με βάση τα χαρακτηριστικά της χρήσης που καταγράφει ο καταναλωτής. Πιο συγκεκριμένα, με το εργαλείο της αναζήτησης δίνεται η δυνατότητα στο χρήστη να αντλήσει στοιχεία και αναλυτικές πληροφορίες για κάθε προϊόν ξεχωριστά χωρίς να παρέχεται η δυνατότητα σύγκρισης. Με το εργαλείο της σύγκρισης, ο χρήστης μπορεί να προβεί σε σύνθετη αναζήτηση, συμπληρώνοντας ένα ή και περισσότερα πεδία, και καταγράφοντας τη χρήση για την οποία επιθυμεί να συγκρίνει προϊόντα, ανεξάρτητα από έννοιες όπως ελάχιστος χρόνος χρέωσης, βήμα χρέωσης κλπ. Σε κάθε σύγκριση, τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ανάλογα με τα πεδία που επιλέγει να συμπληρώσει αλλά και τα στοιχεία χρήσης που εισάγει.
Επισημαίνεται ότι η εγγραφή στην εφαρμογή δεν είναι υποχρεωτική, ωστόσο δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να δημιουργήσει έως τρία διαφορετικά προφίλ χρήσης. Με αυτόν τον τρόπο, σε κάθε μελλοντική είσοδό του στο Pricescope, ο χρήστης βλέπει επικαιροποιημένα στοιχεία που τον αφορούν (π.χ. νέα προγράμματα, αλλαγές στα χαρακτηριστικά των υφιστάμενων προγραμμάτων, πρόσθετες παροχές και προσφορές), ανάλογα με το προφίλ που επιλέγει.
Σύγκριση τηλεπικοινωνιακών προϊόντων
Ειδικότερα, όσον αφορά τη σύγκριση τηλεπικοινωνιακών προϊόντων, ο καταναλωτής πρέπει να επιλέξει τουλάχιστον μία υπηρεσία (π.χ. σταθερή τηλεφωνία) και να εισάγει τουλάχιστον μία αριθμητική πληροφορία για τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Έχει όμως τη δυνατότητα να εισάγει επιλεκτικά περισσότερες από 50 κατηγορίες πληροφοριών. Τα αποτελέσματα σύγκρισης εξαρτώνται πλήρως από το πόσα στοιχεία χρήσης μπορεί να εισάγει στην εφαρμογή. Για πιο ακριβή αποτελέσματα, είναι σημαντικό να συμπληρώσει όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη χρήση μίας υπηρεσίας.
Σημειώνεται ότι το Pricescope δεν προβαίνει σε συγκριτική αξιολόγηση της υπηρεσίας συνδρομητικής τηλεόρασης, αλλά παραθέτει προς ενημέρωση τα αντίστοιχα προγράμματα κάθε εταιρίας.
Όπως επισημαίνεται από την ΕΕΤΤ ο καταναλωτής πριν προβεί στη διαδικασία εισαγωγής πληροφοριών, είναι σημαντικό να ανατρέξει στους αναλυτικούς λογαριασμούς του και να καταγράψει την πραγματική μηνιαία χρήση τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που πραγματοποιεί και όχι αυτή που του προσφέρει το διαφημιζόμενο πακέτο (διαφημιζόμενα λεπτά ομιλίας). Όσο πληρέστερη είναι η πληροφόρηση που καταχωρεί ο καταναλωτής τόσο ακριβέστερη είναι η εκτίμηση για την τιμολόγηση κάθε πακέτου. Για παράδειγμα, το Σύστημα θα εμφανίσει διαφορετικές τιμές αν ένας χρήστης καταχωρίσει ότι μιλάει:
- 600 λεπτά το μήνα
- 600 λεπτά το μήνα προς κινητά
- 600 λεπτά το μήνα προς κινητά, εκ των οποίων 150 είναι προς τον πάροχο Α, 200 προς τον πάροχο Β κλπ.
Αν δεν έχει στη διάθεσή του αναλυτικό λογαριασμό (π.χ. καρτοκινητή), μπορεί να αξιοποιήσει κάποια από τις διαθέσιμες εφαρμογές ή άλλη εμπειρική μέθοδο. Επίσης, μπορεί να συμπληρώσει ένα αρχείο που παρέχει το σύστημα στους εγγεγραμμένους χρήστες, να το «κατεβάσει» και να δει τα αποτελέσματα.
Επιπλέον, κατά την αξιολόγηση των συγκριτικών αποτελεσμάτων, ο καταναλωτής πρέπει να λαμβάνει πάντα υπόψη του την ελάχιστη διάρκεια χρέωσης του κάθε προγράμματος. Όσες περισσότερες κλήσεις εκτιμάται ότι πραγματοποιούνται με διάρκεια μικρότερης της ελάχιστης διάρκειας χρέωσης τόσο πιο ακριβά θα τιμολογείται το πρόγραμμα. Όσο μεγαλύτερης διάρκειας είναι οι κλήσεις που εκτιμάται ότι πραγματοποιούνται τόσο μικρότερη πραγματική απόκλιση υπάρχει μεταξύ της διαφημιζόμενης χρέωσης και της τιμολογημένης, υπό την προϋπόθεση πάντα ότι οι κλήσεις δεν υπερβαίνουν τα διαθέσιμα λεπτά ομιλίας.
Σύγκριση υπηρεσιών ταχυμεταφορών
Όσον αφορά τη σύγκριση υπηρεσιών ταχυμεταφορών, ο καταναλωτής πρέπει να επιλέξει ένα ή και περισσότερα πεδία, αποτυπώνοντας τα στοιχεία της αποστολής για την οποία ενδιαφέρεται να συγκρίνει υπηρεσίες. Τα υποχρεωτικά πεδία που πρέπει να συμπληρώσει ο χρήστης είναι η περιοχή παραλαβής (αποστολέα), η χώρα και περιοχή επίδοσης (παραλήπτη) αντικείμενου, το είδος αντικειμένου (έγγραφο/φάκελος ή δέμα ), το μέγεθος (σε cm) ή/και βάρος αντικειμένου (σε kg.) καθώς και η μέγιστη διάρκεια επίδοσης. Στη συνέχεια, δύναται να συμπληρώσει ένα πλήθος προαιρετικών πεδίων, για περισσότερο εξατομικευμένα αποτελέσματα. Επισημαίνεται ότι στο Pricescope δεν περιλαμβάνονται υπηρεσίες απλού ταχυδρομείου.
Κατά την αξιολόγηση των συγκριτικών αποτελεσμάτων, ο καταναλωτής πρέπει να λαμβάνει υπόψη ότι ορισμένες πρόσθετες υπηρεσίες ενδέχεται να μην συνδυάζονται μεταξύ τους, να μην παρέχονται σε συγκεκριμένες περιοχές από όλες τις εταιρείες (πχ αντικαταβολή και αγορά, πρωινή παράδοση/δέσμευση ώρας και δυσπρόσιτες περιοχές) ή να τιμολογούνται με διαφορετική μονάδα χρέωσης ανάλογα με την πολιτική κάθε εταιρείας (π.χ. η αναμονή διανομέα να τιμολογείται ανά δεκάλεπτο, ανά ημίωρο ή ώρα). Επισημαίνεται επίσης, ότι οι δυσπρόσιτες περιοχές μπορεί να διαφέρουν ανάμεσα στις εταιρίες. Για τον λόγο αυτό μπορεί να εμφανιστούν διαφορές ως προς το κόστος και το χρόνο επίδοσης και μεταξύ διαφορετικών εταιριών. Τέλος, σε περίπτωση αποστολών εκτός Ελλάδος, το Σύστημα αναζητά τις διαθέσιμες υπηρεσίες σε επίπεδο χώρας και όχι περιοχών ή ΤΚ.