Με τη διαδικασία του επείγοντος κατατέθηκε χθες Πέμπτη (16.3.2017) στη Βουλή το νομοσχέδιο για το cost reduction των δικτύων νέας γενιάς, βασικά σημεία του οποίου έχει παρουσιάσει το infocom.gr, ωστόσο, το ενδιαφέρον είναι ότι συνοδεύτηκε από την Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική 2016 – 2021 της γενικής γραμματείας Ψηφιακής Πολιτικής του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης (ΨΗΠΤΕ) που περιλαμβάνει και το Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς 2014 – 2020 της γενικής γραμματείας Τηλεπικοινωνιών (σχέδιο που υπάρχει από το καλοκαίρι του 2015).
Η Εθνική Ψηφιακή Πολιτική η οποία περιλαμβάνει την πολιτική και τις διαδικασίες για τον σχεδιασμό για τη διάθεση κονδυλίων συνολικού ύψους 1,091 δις. ευρώ, απευθείας σε δράσεις Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, τέθηκαν στη διάθεση των κοινοβουλευτικών ομάδων των κομμάτων, κάτι που σαφώς αποτελεί θετική ενέργεια, στο βαθμό που δεν θα μείνει στο επίπεδο του σχεδιασμού.
Στο γνωστό Εθνικό Σχεδίο Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς το πρώτο έργο είναι η «Επέκταση των ευρυζωνικών δικτύων στις αγροτικές περιοχές» (Rural extension), με στόχο την κάλυψη περιοχών εκτός αστικών κέντρων με υποδομές NGA, όπου δεν θα αναπτυχθούν με αμιγώς ιδιωτικές επενδύσεις αντίστοιχες υποδομές. Θα διατεθούν 220 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό αποτελεί ουσιαστικά συνέχεια αντίστοιχου για τη δημιουργία αγροτικού δικτύου που ολοκληρώνεται στο πλαίσιο της προηγούμενης χρηματοδοτικής περιόδου. Το δεύτερο έργο επιγράφεται «Ευρυζωνικό δίκτυο πολύ υψηλής ταχύτητας» (Superfast Broadband) και έχει στόχο την κάλυψη αστικών περιοχών με υποδομές NGA, κατάλληλες για την παροχή πραγματικής ταχύτητας τουλάχιστον 100Mbps στους τελικούς καταναλωτές, στηρίζοντας τις ιδιωτικές επενδύσεις για την επέκταση των δικτύων πρόσβασης οπτικών ινών τουλάχιστον μέχρι το επίπεδο του κτηρίου. Προβλέπονται κονδύλια ύψους 195 εκατ. ευρώ. Για το Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης πάντως σημειώνεται ότι χρειάζεται επικαιροποίηση.
Ο σχεδιασμός για την Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική (ΕΨΣ), εξειδικεύει επτά τομείς παρέμβασης στο πλαίσιο των οποίων θα αποφασιστούν τα έργα που θα υλοποιηθούν βάσει της νέας διαδικασίας που έχει αποφασιστεί. Οι 7 τομείς παρέμβασης είναι: Η ανάπτυξη εθνικών υποδομών συνδεσιμότητας νέας γενιάς (το πλάνο για τα NGA που προαναφέραμε), η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης της οικονομίας, η ώθηση του κλάδου ΤΠΕ για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας και της απασχόλησης, η ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού με ψηφιακές δεξιότητες, η ριζική αναθεώρηση του τρόπου παροχής Ψηφιακών Υπηρεσιών του Δημοσίου, η άρση των αποκλεισμών και διάχυση των ωφελειών της ψηφιακής οικονομίας και η ενίσχυση ασφάλειας και της εμπιστοσύνης.
Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο για cost reduction υπό τον τίτλο «Μέτρα μείωσης του κόστους εγκατάστασης υψίρρυθμων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών (δίκτυο ηλεκτρονικών επικοινωνιών ικανό να παρέχει υπηρεσίες ευρυζωνικής πρόσβασης σε ταχύτητες τουλάχιστον 30 Mbps) – Εναρμόνιση της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/61/ΕΕ και άλλες διατάξεις» αποτελεί εφαρμογή κοινοτικής νομοθεσίας (Οδηγία 2014/61/ΕΕ). Έχει στόχο τη μείωση του κόστους των NGA και θεωρείται ιδιαίτερα επίκαιρο στην παρούσα συγκυρία ενόψει των επενδύσεων των ΟΤΕ, Vodafone και Wind με βάση τον Κανονισμό της ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) για το vectoring.
Κεντρικό σημείο των νέων διαδικασιών που θεσπίζονται είναι το ηλεκτρονικό «Πληροφοριακό Σύστημα» μέσω του οποίου υλοποιείται η μονοαπευθυντική διαδικασία υποβολής αιτήσεων έγκρισης – χορήγησης δικαιωμάτων διέλευσης και η χορήγηση των δικαιωμάτων διέλευσης, αλλά και το Μητρώο των υποδομών.
Το εν λόγω νομοσχέδιο θεσπίζει επίσης την υποχρέωση σε όλα τα νέα κτήρια ή στα υπό ανακαίνιση να κατασκευαστούν υποδομές ικανές να ενσωματώσουν τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα νέας γενιάς.
Όπως ορίζει, ειδικότερα, όλα τα κτίρια στον τόπο του τελικού χρήστη που ανεγείρονται βάσει άδειας δόμησης, η αίτηση της οποίας υποβλήθηκε μετά τις 31-12-2016, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με υλική υποδομή εντός του κτιρίου, προσαρμοσμένη για υψηλές ταχύτητες. Η υποχρέωση αυτή ισχύει και αν πρόκειται για μείζονα έργα ανακαίνισης σε κτίρια, για τα οποία η αίτηση για την άδεια δόμησης υποβάλλεται μετά τις 31-12-2016. Επίσης, όλες οι πολυκατοικίες και συγκροτήματα κτιρίων που ανεγείρονται βάσει άδειας δόμησης, για την έκδοση της οποίας η αίτηση υποβλήθηκε μετά τις 31-12-2016 πρέπει να διαθέτουν σημείο πρόσβασης. Η ίδια υποχρέωση ισχύει και αν πρόκειται για μείζονα έργα ανακαίνισης πολυκατοικιών και συγκροτημάτων κτιρίων για τα οποία η αίτηση για την άδεια δόμησης υποβάλλεται μετά τις 31-12-2016.