Καινούργιους «παίχτες» και νέες υπηρεσίες επιφυλάσσει η συνδρομητική τηλεόραση σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η διείσδυση σημειώνει ελάχιστη μεταβολή (στοιχεία 2016 σε σχέση με 2015) παραπέμποντας σε μια αγορά με σημάδια κόπωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του InfoCom.gr τα τέσσερα τηλεοπτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας που λειτουργούν απρόσκοπτα, Antenna, Alpha, Skai και Star, σχεδιάζουν, στο πλαίσιο της Digea, την είσοδό τους και στις συνδρομητικές υπηρεσίες, με μια νέα επένδυση της τάξεως των 30 εκατ. ευρώ, ενώ για τις υφιστάμενες δύο μεγάλες συνδρομητικές πλατφόρμες, Cosmote TV και Forthnet – Nova το παιχνίδι στην παρούσα συγκυρία μετατοπίζεται εκτός από το ίδιο το περιεχόμενο, στην εξέλιξη των υπηρεσιών. Τις υπηρεσίες περιεχομένου σκοπεύουν να ενισχύουν περαιτέρω οι Vodafone και Wind στη λογική πώλησης των υπηρεσιών τους ως ένα ολοκληρωμένο πακέτο.
Τα τέσσερα προαναφερόμενα κανάλια (για το Mega δεν μπορεί να γίνει λόγος μέχρι να βρεθεί λύση στα μεγάλα χρέη που έχει συσσωρεύσει) σχεδιάζουν ουσιαστικά να προχωρήσουν στο επόμενο τεχνολογικό βήμα που επιβάλλουν οι εξελίξεις στον τρόπο θέασης με την ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων νέας γενιάς. Μελετούν συγκεκριμένα τη δημιουργία μιας κοινής συνδρομητικής πλατφόρμας η οποία θα περιλαμβάνει τη συμβατική τηλεόραση – αυτή που έχουμε σήμερα (linear πρόγραμμα) και τηλεόραση on demand (πρόγραμμα κατά παραγγελία σαν αυτό που προσφέρουν οι Netflix, Amazon, κτλ.). Η διανομή του περιεχομένου θα γίνεται με υβριδικό τρόπο, δηλαδή ένα μέρος του, μέσω του διαδικτύου (over the top) και άλλο μέσω του επίγειου ψηφιακού συστήματος (digital terrestrial). Για τις ανάγκες του σχεδιασμού αυτού έχουν πραγματοποιηθεί επαφές με εταιρείες όπως η PCCW Global, βραχίονας των διεθνών δραστηριοτήτων της Hong Kong Telecom (HKT), κορυφαίου παρόχου τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών του Χονγκ Κονγκ που δραστηριοποιείται και στη Ελλάδα, αλλά και με εγχώριους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο αυτό, το αν θα συνεργαστούν περαιτέρω οι τηλεοπτικοί σταθμοί με τις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες είναι ανοιχτό. Στην περίπτωση του νέου εγχειρήματός τους για συνδρομητική πλατφόρμα τα τηλεοπτικά κανάλια θα επιδιώξουν να διατηρήσουν τα ίδια τον πελάτη – καταναλωτή και πιθανότατα θα χρειασθεί να διαμορφωθούν νέες εμπορικές συμφωνίες με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.
Πρώτη σε συνδρομητές η Cosmote TV
Στο τέλος του 2016, η Cosmote TV, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία και πληροφορίες, είχε περίπου 500.000 συνδρομητές και ως εκ τούτου ξεπέρασε σε αριθμό συνδρομητών τη Nova.
Όπως είναι γνωστό, η συνδρομητική τηλεόραση αναπτύχθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια (με εξαίρεση το 2016) παρά την οικονομική κρίση αυξάνοντας τη διείσδυση (στα νοικοκυριά) από 11% το 2011 στο 25%. Το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης αυτής το «εισέπραξε» η Cosmote TV, που από τις 50 χιλιάδες συνδρομητές πριν από 5 χρόνια όταν ξεκίνησε, σήμερα έχει φθάσει το μισό εκατομμύριο.
Το 2017 εκτιμάται ότι θα επικρατήσει στασιμότητα στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης και η όποια περαιτέρω ανάπτυξη στα έσοδα θα προέλθει από τις υπηρεσίες και τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη. Στο στρατόπεδο της Cosmote TV σχεδιάζονται αναβαθμίσεις στις υφιστάμενες υπηρεσίες (Cosmote TV GO, REPLAY TV, Cinema on Demand, TV PLUS κ.λ.π.) όπως διάθεση multi-room (η δυνατότητα να βλέπεις διαφορετικά κανάλια σε ξεχωριστές τηλεοράσεις) για τους δορυφορικούς συνδρομητές, WiFi connectivity για τους αποκωδικοποιητές Cosmote TV, companion devices για tablets και smartphones, ενώ στόχος είναι να διατεθούν αυτόνομα οι on-the-go υπηρεσίες. Σημειώνεται ότι ήδη πάνω από 250 συνδρομητές της Cosmote TV είναι υβριδικοί και ο αριθμός αυτός μεγαλώνει γρήγορα.
Η Nova, η όποια σήμερα διαθέτει μεταξύ άλλων υπηρεσίες On Demand, Nova GO και Nova Multiview (δυο προγράμματα Νova σε δυο τηλεοράσεις ανεξάρτητα και ταυτόχρονα) κινείται στην ίδια λογική. Ωστόσο, είναι προφανές πως η εξέλιξη της Nova συνδέεται με τις γενικότερες εξελίξεις στη Forthnet καθώς για οποιαδήποτε περεταίρω ανάπτυξη χρειάζονται και τα ανάλογα κονδύλια.
Τι κάνουν Vodafone & Wind
Προβληματισμός και ενδιαφέρον για την περαιτέρω ανάπτυξη των υπηρεσιών περιεχομένου παρατηρείται και στις Vodafone – Wind που έχουν ως βασικό ανταγωνιστή τους τον ΟΤΕ ο οποίος κατάφερε να ενισχύσει τη συνδρομητική του βάση στη σταθερή τηλεφωνία με όπλο τα «πακέτα» υπηρεσιών που περιλαμβάνουν και τηλεοπτικό περιεχόμενο. Άλλωστε ο βασικότερος λόγος που οι δύο προαναφερόμενες εταιρείες διατηρούν το όποιο ενδιαφέρον για τη Forthnet είναι η τηλεοπτική της πλατφόρμα.
Η Vodafone διαθέτει υπηρεσίες τηλεόρασης, χωρίς ακόμα να ανακοινώνει τους συνδρομητές της που κάνουν χρήση, δείγμα ότι δεν βρίσκεται εκεί που επιθυμεί. Ζητούμενο γι’αυτήν είναι το δημοφιλές περιεχόμενο ή με άλλα λόγια το αθλητικό περιεχόμενο που σήμερα μεταδίδεται αποκλειστικά, κυρίως στις δύο μεγαλύτερες συνδρομητικές τηλεοράσεις, που έχουν αποκτήσει τα δικαιώματα έναντι υψηλού τιμήματος που προκύπτει από διαγωνιστικές διαδικασίες. Όπως λέγεται από στελέχη της τηλεπικοινωνιακής εταιρείας, θα μπορούσε να εφαρμοστεί και ένα άλλο μοντέλο, αυτό της μη αποκλειστικής μετάδοσης του αθλητικού περιεχομένου, χωρίς οι ενδιαφερόμενοι να χάνουν έσοδα. Με άλλα λόγια η συζήτηση, που προς το παρόν γίνεται σε ένα πρώτο επίπεδο, είναι για το ίδιο περιεχόμενο να πληρώνουν και να έχουν πρόσβαση όλες οι συνδρομητικές πλατφόρμες βάσει ενδεδειγμένων εμπορικών συμφωνιών.
Συνοψίζοντας, η εκτίμηση είναι πως θα παρέλθει ένα χρονικό διάστημα έως ότου οι καταναλωτές «εκπαιδευτούν» στη χρήση των νέων υπηρεσιών και δεν αποκλείεται στη συνέχεια με την είσοδο και άλλων «παιχτών» να παρατηρηθεί μια δεύτερη περίοδος σημαντικής ανάπτυξης της αγοράς της συνδρομητικής τηλεόρασης.