Έντονες αντιδράσεις προκαλούν οι πληροφορίες ότι στο πλαίσιο των συζητήσεων με την τρόικα έχει τεθεί από την κυβέρνηση θέμα αύξησης της φορολογίας στη χρήση της κινητής τηλεφωνίας και επιβολής τέλους στην συνδρομητική τηλεόραση.
Είναι σαφές ότι πέρα από τη νέα επιβάρυνση που θα επιφέρει για το σύνολο των νοικοκυριών, μια ακόμα αύξηση της φορολόγησης της κινητής τηλεφωνίας θα επιδράσει αρνητικά στην επίτευξη των στόχων της Ψηφιακής Ατζέντας 2020 της ΕΕ, καθώς είναι αποδεδειγμένο παγκοσμίως ότι η αύξηση της φορολογίας των κινητών επικοινωνιών εμποδίζει την ψηφιακή ενσωμάτωση και ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις επενδύσεις των τηλεπικοινωνιακών παρόχων για την ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς της χώρας τη στιγμή που οι επενδύσεις αυτές είναι απαραίτητες για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και την ανάπτυξη.
Η όλη συζήτηση μάλιστα εξελίσσεται ενώ δεν έχουν επιλυθεί σειρά από άλλα ζητήματα που εμποδίζουν τις επενδύσεις στα δίκτυα νέας γενιάς όπως είναι οι αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις για την απρόσκοπτη τοποθέτηση σταθμών βάσεως και παράλληλα εκκρεμούν οι αδειοδοτήσεις συχνοτήτων αναγκαίων για τη λειτουργία των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών.
Πιθανότατα βεβαίως τα επιχειρήματα αυτά, στην κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, να είναι για κάποιους «ψηλά γράμματα». Ωστόσο, αυτοί καλό είναι να ενημερωθούν ότι η φορολόγηση της χρήσης της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες σε όλο τον κόσμο! Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) η έμμεση φορολογία των κινητών επικοινωνιών στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες παγκοσμίως και η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρώπη των 28, με συνολικό ύψος φόρου 34,5% ως ποσοστό του συνολικό κόστους κατοχής κινητού. Σε σύνολο 50 χωρών, εκτός της Ελλάδας ( έκτη θέση) οι πρώτες δέκα είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες (Τουρκία, Ιορδανία, Γκαμπόν, Τανζανία, Τζαμάικα, Ελλάδα, Βραζιλία, Πακιστάν κ.ά). Η δυσανάλογη έμμεση φορολογία στη χώρα μας οφείλεται στο ειδικό τέλος (12%-20%).
Την ίδια στιγμή παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ειδικού τέλους, τα δημόσια έσοδα από αυτό μειώνονται τα τελευταία έτη λόγω του περιορισμού της χρήσης και των αντίστοιχων λογαριασμών. Τα δημόσια έσοδα το 2015 διαμορφώθηκαν σε 210 εκατ., χαμηλότερα από το 2007 (229 εκατ.).
Όπως επισημαίνει η ΕΕΚΤ λαμβάνοντας υπόψη τις δευτερογενείς επιπτώσεις στη χρήση των υπηρεσιών και στο σύνολο των φόρων που προκύπτουν από τη δραστηριότητα των κινητών επικοινωνιών, η επίπτωση του υφιστάμενου ύψους του ειδικού τέλους στα δημόσια έσοδα είναι αρνητική. Ειδικότερα, με βάση μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα, το βέλτιστο για τα δημόσια έσοδα επίπεδο για το ειδικό τέλος (δηλαδή το επίπεδο που μεγιστοποιεί τα δημόσια έσοδα) είναι 30% χαμηλότερο από το υφιστάμενο ύψος του. Εάν ληφθούν υπόψη και τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα, το βέλτιστο για το δημόσιο επίπεδο για το ειδικό τέλος είναι 50% χαμηλότερο από το υφιστάμενο ύψος του.
Όσο για την επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση, η οποία τώρα αναπτύσσεται, μήπως θα συμβεί ότι και στην κινητή, δηλαδή το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα; Αλλά όχι μόνον αυτό. Η επιβολή τέλους στην υπηρεσίες της συνδρομητικής τηλεόρασης μπορεί να επιβληθεί μέσω των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Δεν είναι σαφές αν μπορεί να επιβληθεί π.χ. στο Netflix. Δηλαδή μπορεί να οδηγήσει σε αγορά δύο ταχυτήτων…
Σε κάθε περίπτωση η επιβολή επιπλέον φόρων σε υπηρεσίες, όπως είναι η ήδη υπερφορολογημένη κινητή τηλεφωνία είναι άδικη και μειώνει περαιτέρω το ήδη «κουτσουρεμένο» εισόδημα των μισθωτών, ενώ στην περίπτωση της συνδρομητικής τηλεόρασης ένα χαράτσι θα υπονομεύσει την περαιτέρω ανάπτυξή της.