Δύο προτάσεις για την αντιμετώπιση των εμποδίων, κυρίως νομικών, για το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκρινε το Κολέγιο των Επιτρόπων.
Αφορούν την προμήθεια ψηφιακού περιεχομένου (π.χ. τη μετάδοση μουσικής σε συνεχή ροή) και τη διαδικτυακή πώληση αγαθών (π.χ. τη διαδικτυακή αγορά ενδυμάτων).
«Όταν ο καταναλωτής καταφορτώνει μια ταινία ή ένα τραγούδι, αυτό πρέπει να λειτουργεί. Σε διαφορετική περίπτωση, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να τερματίζει τη σύμβαση και να αποζημιώνεται», δήλωσε ο Άντρους Άνσιπ, αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για την ψηφιακή ενιαία αγορά. Όπως είπε, οι σημερινές προτάσεις θα προσφέρουν «περισσότερα δικαιώματα στους καταναλωτές που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές», ενώ οι επιχειρήσεις, ιδίως οι μικρότερες, «θα μπορούν να αναπτυχθούν σε διασυνοριακό επίπεδο με μικρότερο κόστος, καθώς θα ισχύει ένα κοινό σύνολο ενωσιακών κανόνων αντί για ένα συνονθύλευμα εθνικών νόμων».
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της Κομισιόν, τα οφέλη για την ευρωπαϊκή οικονομία θα είναι σημαντικά, καθώς πάνω από 122.000 επιχειρήσεις της Ε.Ε. αναμένεται να αρχίσουν να πραγματοποιούν πωλήσεις σε άλλα κράτη-μέλη. Κατά συνέπεια, ο συνολικός αριθμός των καταναλωτών που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές από άλλες χώρες της Ε.Ε. θα μπορούσε να ανέλθει σε 70 εκατομμύρια, ανοίγοντας νέες αγορές, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Επιπλέον, η Επιτροπή προβλέπει πως οι καταναλωτές θα επωφεληθούν από υψηλότερο επίπεδο προστασίας και από ευρύτερο φάσμα επιλογής προϊόντων, ενώ οι χαμηλότερες τιμές αναμένεται να ενισχύσουν την κατανάλωση στην Ε.Ε. κατά 18 δισ. ευρώ και το ΑΕΠ της Ε.Ε. να αυξηθεί κατά 4 δισ. ευρώ σε σχέση με το σημερινό επίπεδο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μόλις το 12% των εμπόρων λιανικής της Ε.Ε. πωλούν μέσω του Διαδικτύου σε καταναλωτές άλλων χωρών της Ε.Ε., ενώ είναι τριπλάσιο το ποσοστό των εμπόρων (37%) που πραγματοποιούν διαδικτυακές πωλήσεις εντός της χώρας τους. Ομοίως, μόνο το 15% των καταναλωτών πραγματοποιεί αγορές μέσω του Διαδικτύου από άλλες χώρες της Ε.Ε., ενώ είναι τριπλάσιος σχεδόν ο αριθμός εκείνων που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές (44%) από τη χώρα τους.
Για να γίνουν πιο κατανοητές οι παρεμβάσεις η Κομισιόν στην ανακοίνωσή της αναφέρει και τα εξής:
Οι καταναλωτές θα επωφεληθούν από υψηλότερο επίπεδο προστασίας και από ευρύτερο φάσμα επιλογής προϊόντων, σε πιο ανταγωνιστικές τιμές:
Αντιστροφή του βάρους της απόδειξης: για παράδειγμα, αν ένας Ιταλός καταναλωτής διαπιστώσει σήμερα ότι ένα προϊόν που είχε αγοράσει διαδικτυακά πριν από περισσότερους από 6 μήνες είναι ελαττωματικό και ζητήσει από τον πωλητή να το επισκευάσει ή να το αντικαταστήσει, μπορεί να υποχρεωθεί να αποδείξει ότι το εν λόγω ελάττωμα υπήρχε τη στιγμή της παράδοσης. Χάρη στους προτεινόμενους νέους κανόνες, καθόλη τη διετή περίοδο εγγύησης, ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να ζητήσει επανόρθωση, χωρίς να είναι υποχρεωμένος να αποδείξει ότι το ελάττωμα υπήρχε τη στιγμή της παράδοσης.
Σαφή και συγκεκριμένα δικαιώματα για το ψηφιακό περιεχόμενο: για παράδειγμα, ένας καταναλωτής που καταφορτώνει ένα παιχνίδι που δεν λειτουργεί σωστά μπορεί επί του παρόντος να λάβει ως αποζημίωση μόνο έκπτωση για να καταφορτώσει άλλα παιχνίδια στο μέλλον. Με την προτεινόμενη οδηγία, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να ζητούν την επίλυση τέτοιου είδους προβλημάτων και, σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό ή δεν γίνει σωστά, θα μπορούν να επωφελούνται από μείωση της τιμής ή να λύουν τη σύμβαση και να αποζημιώνονται πλήρως.
Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να παρέχουν ψηφιακό περιεχόμενο και να πραγματοποιούν διαδικτυακές πωλήσεις αγαθών στους καταναλωτές σε ολόκληρη την ΕΕ, με βάση το ίδιο σύνολο συμβατικών κανόνων.
Ασφάλεια δικαίου και περιβάλλον φιλικό προς τις επιχειρήσεις: σήμερα, οι επιχειρήσεις πρέπει να αφιερώνουν χρόνο και χρήμα για να προσαρμόζονται στους κανόνες του δικαίου των συμβάσεων που ισχύει στα κράτη μέλη στα οποία πραγματοποιούν πωλήσεις. Σύμφωνα με τους προτεινόμενους κανόνες, οι επιχειρήσεις δεν θα χρειάζεται πλέον να αντιμετωπίζουν αυτόν τον κατακερματισμό: θα μπορούν να παρέχουν ψηφιακό περιεχόμενο ή να πραγματοποιούν διαδικτυακές πωλήσεις εμπορευμάτων στους καταναλωτές όλων των κρατών μελών με βάση το ίδιο σύνολο βασικών συμβατικών κανόνων.
Εξοικονόμηση κόστους για τις επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σήμερα πρόσθετη εφάπαξ δαπάνη ύψους 9.000 ευρώ για την προσαρμογή τους στο δίκαιο περί συμβάσεων κάθε νέου κράτους μέλους στο οποίο επιθυμούν να πραγματοποιούν πωλήσεις. Με τους νέους κανόνες που θα ισχύουν σε ολόκληρη την ΕΕ, μια επιχείρηση θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 243.000 ευρώ, αν επιθυμούσε να πραγματοποιήσει πωλήσεις και στις 27 άλλες χώρες της ΕΕ.