Στον …αέρα συνεχίζει να βρίσκεται το Σύζευξις 2 και αυτό παρά το γεγονός ότι από τον περασμένο Ιούνιο έχει κατατεθεί στα αρμόδια κυβερνητικά γραφεία, συμπεριλαμβανομένου και του πρωθυπουργικού, εναλλακτική πρόταση προκειμένου να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του για να προχωρήσει.
Ενδιαφέρον για το έργο διατηρεί ολόκληρη η τηλεπικοινωνιακή αγορά, ωστόσο, η κυβέρνηση είναι αυτή που θα έπρεπε να ενδιαφέρεται περισσότερο για την υλοποίηση του Σύζευξις 2, αφού σχεδιάστηκε με την προοπτική ότι θα επιφέρει μείωση του κόστους επικοινωνίας στο δημόσιο τομέα ετησίως κατά τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εναλλακτική πρόταση της γενικής γραμματείας Τηλεπικοινωνιών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την αξιοποίηση των δομών, υπηρεσιών και τεχνολογιών που έχουν αναπτυχθεί από φορείς όπως το ΕΔΕΤ, ΠΣΔ, GUNet (και αξιοποιούνται μόνο από την ακαδημαϊκή κοινότητα) ώστε να μειωθούν σε πρώτη φάση τα κονδύλια που είναι αναγκαία για το έργο από το ΣΕΣ (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014 – 2020). Μια πρώτη εκτίμηση είναι πως το Σύζευξις 2 θα μπορούσε να μπει σε φάση υλοποίησης, διατηρώντας σε ισχύ τις διαδικασίες που έχουν ολοκληρωθεί, για να μην καθυστερήσει περαιτέρω, λαμβάνοντας ως κοινοτική χρηματοδότηση, αντί των 172 εκατ. ευρώ, περίπου 60 εκατ. ευρώ από τα προγράμματα του ΣΕΣ, Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) και Μεταρρύθμιση του Δημοσίου Τομέα (ΜΤΔ).
Όπως είναι γνωστό το Σύζευξις 2 με αρχικό προϋπολογισμό κοινοτικής χρηματοδότησης 172 εκατ. ευρώ και συνολικό προϋπολογισμό 616 εκατ. ευρώ (περιλαμβάνει δαπάνες από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – ΠΔΕ – που ουσιαστικά όμως είναι οι πληρωμές των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών) έχει χάσει οριστικά το τρένο του ΕΣΠΑ (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2009 – 2015) κυρίως εξαιτίας της έλλειψης πολιτικής βούλησης από τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών, συμπεριλαμβανομένης και της σημερινής.
Η μη εκτέλεση του Σύζευξις 2 όμως θα σημαίνει ουσιαστικά ότι ο δημόσιος τομέας επιστρέφει στο πρότερο καθεστώς όταν δεν υπήρχε η εξοικονόμηση δαπανών που επιτυγχάνεται με το Σύζευξις 1. Και αυτό γιατί ο ΟΤΕ και η Forthnet στο πλαίσιο του Σύζευξις 1 έχουν σύμβαση για την παροχή υπηρεσιών (με βάση την επέκταση της αρχικής του 2009 που υπεγράφη Μάιο – Ιούνιο του 2014) έως τον Οκτώβριο – Νοέμβριο του 2016. Για να συνεχίσουν να παρέχουν υπηρεσίες θα πρέπει να υπογραφεί για δεύτερη φορά επέκταση της σύμβασης, κάτι που δεν είναι σαφές αν μπορεί να γίνει.
Ο ευρύτερος δημόσιος τομέας είναι ο μεγαλύτερος πελάτης υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών στη χώρα. Το Σύζευξις 1 που αφορά σε περίπου 4500 σημεία παρουσίας της δημόσιας διοίκησης θεωρείται σημαντική παρέμβαση για τη μείωση του τηλεπικοινωνιακού κόστους και παράλληλα προσπάθεια για το εκσυγχρονισμό των προσφερόμενων υπηρεσιών. Το Σύζευξις 2 διευρύνει την παροχή υπηρεσιών σε όλα τα σημεία παρουσίας του δημοσίου (περίπου 33.000) καλύπτοντας όλο το φάσμα των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που χρησιμοποιεί. Επιπλέον με τη χρήση συμβάσεων πλαισίου για τις υπηρεσίες σταθερής, κινητής και διαδικτύου κάνει δυνατή την περαιτέρω εξοικονόμηση πόρων.