Αρκετά κοσκινίσαμε καιρός να ζυμώσουμε λέει ο σοφός λαός. Εκλογές λοιπόν κάναμε, κυβέρνηση αλλάξαμε -λέμε τώρα- πάμε λοιπόν μήπως και προλάβουμε με τα πόδια, το τραίνο που έχει φύγει μήνες τώρα. Οι εξελίξεις είναι non stop και εμείς έχουμε αφήσει, όπως οι μωρές παρθένες, το μέλλον να μας ξεπεράσει.
Αν κάποιος ήθελε να ξεχωρίσει κάτι θετικό από τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, μία και μόνη σοβαρή αλλαγή που μπορεί να έγινε, θα λέγαμε ότι είναι η θέση του υφυπουργού ΕΣΠΑ. Δεν πρόκειται παρά μία ακόμη απόδειξη ότι οι υπουργοί των εκάστοτε κυβερνήσεων, έχουν ο καθένας τη δική του ατζέντα και είναι δύσκολο να κινηθούν προς μία κοινή κατεύθυνση.
Γι’αυτό ίσως, είναι χρήσιμη μία θέση υπουργού για να τους θυμίζει τη δουλειά που πρέπει να κάνουν για τη χώρα… Τα χρήματα του ΕΣΠΑ ήταν τα μόνα σίγουρα χρήματα που θα μπορούσαμε να εισπράξουμε για να λειτουργήσει κάπως η αγορά, αλλά βλέπετε αυτό δεν ήταν στις «προτεραιότητες» των υπουργών του προηγούμενου επταμήνου. Τι κι αν κάποιες επιχειρήσεις είχαν κάνει προσλήψεις, παραγγελίες, σχέδια και ετοιμασίες για να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους;
Βέβαια ας μη γελιόμαστε. Αν το να είσαι υπουργός δεν ήταν προσωπικό θέμα στρατηγικής και ατζέντας, αλλά η φιλοδοξία να υπηρετήσεις το γενικό καλό, τότε ίσως δε θα βρίσκονταν στην εξίσωση, κομματικές, διαπροσωπικές και άλλες ισορροπίες ούτε εμμονές πάσης μορφής και φύσεως. Οι κακές γλώσσες λένε μάλιστα ότι ακόμα και ο διαχωρισμός υπερ-υπουργείων δεν έγινε με γνώμονα την επιτυχία του κυβερνητικού έργου, αλλά εστιάζοντας στην εξεύρεση περισσότερων υπουργικών θώκων.
Δεν θεωρούμε ότι θα πρέπει να πάρουμε θέση αναφορικά με το αν τα ολιγάριθμα κυβερνητικά σχήματα είναι ευέλικτα και αποτελεσματικά ή όχι, αλλά λίγο – πολύ όλοι γνωρίζουμε, ότι για να προχωρήσει ένα έργο, μία ρύθμιση ή ένα νομοσχέδιο, το κλειδί είναι οι συναρμοδιότητες υπουργείων, φορέων, γνωμοδοτικών οργάνων, επιτροπών και συμβουλίων και σε αυτό το σημείο είναι που μία οπτική ίνα, γίνεται πολύ εύκολα «γόρδιος δεσμός».
Δείτε π.χ. την καθυστέρηση που υπάρχει στα Πάρκα Κεραιών από το …. 2006 (!) γιατί εκκρεμεί η σχετική ΚΥΑ. Μιλάμε για φοβερό «χρονοδιά-δραμα». Τόσοι υπουργοί, τόσες κυβερνήσεις και άνθρακες ο θησαυρός… Να, από που πρέπει να ξεκινήσει ο αναβαπτισμένος κ. Σπίρτζης!
Θα ρισκάρουμε την πρόβλεψη ότι στο μέλλον θα υπάρξουν αλλαγές, ανασχηματισμοί και τροποποιήσεις στο κυβερνητικό σχήμα. Η τετραετία, οι ανάπτυξη -και οι υποχρεώσεις- δεν βγαίνουν με καλές προθέσεις. Χρειάζεται και μία γερή δόση πραγματικότητας! Εκτός, αν αυτοί που συμμετέχουν στη σημερινή σύνθεση, κάνουν τη διαφορά και μας εκπλήξουν. Στο χέρι τους είναι!
Κόκκαλα έχει το Σύζευξις;
Θέλετε απόδειξη για το γεγονός ότι όταν οι πολιτικοί έχουν καθυστέρηση, όλη η χώρα εγκυμονεί κινδύνους; Όλοι γνωρίζουν π.χ. ότι το να αναβάλεις ένα μεγάλο σχέδιο σημαίνει, συχνά ότι το καταστρέφεις. Σε λιγότερο από ένα χρόνο οι συμβάσεις του Σύζευξις I τελειώνουν, ενώ την ίδια στιγμή το Σύζευξις 2, συνολικού προϋπολογισμού 616 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στον αέρα.
Οι πόροι που είχαν προβλεφθεί για αυτό στο ΕΣΠΑ – περίπου 170 εκατ. ευρώ – θα πρέπει να εξασφαλιστούν, αν αποφασιστεί να προχωρήσει, από το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα στήριξης (ΣΕΣ). Το θέμα της χρηματοδότησης δεν είναι όμως το μοναδικό που θα πρέπει να επιλυθεί όσο αφορά το Σύζευξις 2.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι αποφάσεις που θα ληφθούν για την τύχη της ΚτΠ (Κοινωνία της Πληροφορίας). Η αντιμετώπιση που είχε η εταιρεία που υλοποιεί τα έργα της Ψηφιακής Σύγκλισης και της Διοικητικής Μεταρρύθμισης από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προδιαθέτει για διαφορετικού τύπου εξελίξεις και μένει να δούμε ποιες θα είναι αυτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι η προηγούμενη κυβέρνηση, συνέχεια της οποίας είναι η σημερινή, δεν έχει φροντίσει από τον Ιανουάριο που έγιναν οι εκλογές μέχρι και σήμερα να λειτουργήσει στην ΚτΠ η διακομματική επιτροπή η οποία λαμβάνει όλες τις σημαντικές αποφάσεις που αφορούν τα έργα και μεταξύ αυτών και για το Σύζευξις 2. Οπότε …ιδού η ΚτΠ ιδού και η…. Σύζευξις ή αν προτιμάτε καλύτερα η «απόζευξις».
Μήπως να ξεκινήσει άμεσα μία μικρή διακομματική «συναίνεση» για το θέμα, ώστε να μην τρέχουμε άρον – άρον στο «και πέντε» να αναζητήσουμε τρόπους να καλύψουμε τις συγκεκριμένες ανάγκες.
Spin-off ή shut-down
Μετά το spin off του υπερ-υπουργείου Ανάπτυξης -αργότερα Οικονομίας, Ναυτιλίας, Τουρισμού, Υποδομών και Δικτύων- στα εξ’ων συνετέθη, οι Υποδομές και τα Δίκτυα, απέκτησαν ξανά την αυτόνομη υπουργική τους παρουσία.
Φυσικά, όλα αυτά δεν σημαίνουν απολύτως τίποτα αν δεν γίνουν τα πράγματα με το σωστό τρόπο. Με μια κοινή ατζέντα, με στόχο τις πραγματικές ανάγκες και όχι τις μικροπολιτικές προσωπικές φιλοδοξίες ενός εκάστου.
Με ενδιαφέρον λοιπόν αναμένονται οι ουσιαστικές πρωτοβουλίες του -άρτι αναβαθμισθέντος- Χρ.Σπίρτζη και τη συνεργασία του με τον Αλ.Χαρίτση, για την διάσωση και διεκδίκηση πόρων του ΕΣΠΑ για τις Τηλεπικοινωνίες.
Ας ελπίσουμε ότι η δεύτερη θητεία του υπουργού θα σηματοδοτήσει μια νέα αρχή, για τη συγκρότηση των δομών που μπορούν να παίξουν κρίσιμο ρόλο στη δημιουργία και την εφαρμογή πραγματικού προγράμματος υποδομών και υπηρεσιών.
Δυστυχώς, το πρώτο δείγμα γραφής δεν ήταν ιδιαίτερα ελπιδοφόρο, αφού κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής του υπουργείου από τον υπηρεσιακό υπουργό, έσπευσε αμέσως να υιοθετήσει την γκάφα Χριστοδουλάκη που μπέρδεψε τα πενταψήφια νούμερα τηλεφωνικών υπηρεσιών υψηλής χρέωσης, με το γενικό κόστος των υπηρεσιών κινητής. Και όχι απλά την υιοθέτησε, αλλά δεν έχασε την ευκαιρία να συμπεράνει ότι …φταίει η ΕΕΤΤ. Νο comment , ή αν προτιμάτε δεν θα το σχολιάσουμε, γιατί ελπίζουμε ότι η 2η περίοδος θα είναι πιο δημιουργική και πιο παραγωγική από την πρώτη.