Ακόμα μια προθεσμία για την αδειοδότηση των υφιστάμενων κεραιών της κινητής τηλεφωνίας παρέρχεται χωρίς το μείζον αυτό πρόβλημα να έχει επιλυθεί. Οι ελλείψεις στο νομοθετικό πλαίσιο, ειδικά ως προς την παροχή αδειών στους σταθμούς βάσης, συνεχίζει να αποτελεί τροχοπέδη στις επενδύσεις των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.
Η ισχύουσα προθεσμία για την αδειοδότηση των υφιστάμενων κεραιών της κινητής τηλεφωνίας από τους αρμόδιους φορείς (εκτός της ΕΕΤΤ όπου η προθεσμία επεκτείνεται ακόμα ένα εξάμηνο μέχρι τον Μάρτιο 2016) είναι ο φετινός Οκτώβριος. Βρισκόμαστε στο παρά πέντε και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εκκρεμούν περί τις 2.500 αιτήσεις για την έκδοση αδειών νομίμων λειτουργούντων σταθμών βάσης ή και αναβαθμίσεων (για 3η και 4η γενιά), οπότε μια νέα παράταση δείχνει μονόδρομος.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, τα περισσότερα προβλήματα αποτελούν κληρονομιά των προηγούμενων κυβερνήσεων που παρά την ψήφιση των ν.4070/2012 και ν4059/2012, άφησαν στον αέρα το δευτερογενές νομοθετικό πλαίσιο και δεν αντιμετώπισαν στην πράξη κρίσιμα ζητήματα που άπτονται των υπηρεσιών που εμπλέκονται στις άδειες των κεραιών.
Για τη λειτουργία ενός σταθμού βάσης απαιτούνται σειρά από εγκρίσεις από υπηρεσίες του δημοσίου που και αυτές σε αρκετές περιπτώσεις αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα ως προς τη λειτουργία τους. Σε συνδυασμό με τις πολιτικές σκοπιμότητες (κυρίως των ηγεσιών των διαφόρων δήμων) το αποτέλεσμα είναι οι κεραίες να ανεβοκατεβαίνουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα του δικτύου, αλλά και να διατηρείται η καχυποψία των καταναλωτών σε ζητήματα ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.
Η κυβέρνηση στο μεταξύ παρά το γεγονός ότι έχει παρουσιάσει νομοσχέδιο που αφορά την ΕΕΤΤ, δεν έχει συμπεριλάβει τα κρίσιμα ζητήματα των αδειοδοτήσεων και παράλληλα έχει δημιουργήσει ασάφεια ως προς τον σχεδιασμό της για το θέμα αυτό. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει πει πως θα αφαιρέσει αρμοδιότητες από την ΕΕΤΤ, μεταξύ άλλων, και των αδειοδοτήσεων, κάτι που έχει προσθέσει έναν ακόμα πονοκέφαλο στην αγορά. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το δεδομένο ότι κάθε φορά που επιχειρούνται αλλαγές την πληρώνει ουσιαστικά ο κλάδος με περισσότερες καθυστερήσεις και αναβολές, όπως έχει συμβεί και με το ισχύον πλαίσιο που παραμένει ανολοκλήρωτο (εκκρεμούν δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις η πρώτη για τα Πάρκα Κεραιών και η δεύτερη για το ΣΗΛΥΑ – Σύστημά Ηλεκτρονικής Υποβολής Αιτήσεων).
Τραγελαφικό είναι αυτό που συμβαίνει με τα Πάρκα Κεραιών, η λειτουργία των οποίων παρεμποδίζεται γιατί εκκρεμεί μια Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) από το 2006! Η μη έκδοσή της εμποδίζει την αδειοδότηση περίπου 150 κομβικών εγκαταστάσεων των παρόχων.
Η σημερινή εικόνα έχει ως εξής: Μεταξύ άλλων στα δασαρχεία έχει σταματήσει η διαδικασία των εγκρίσεων για αρκετούς μήνες εξαιτίας διαφορετικής ερμηνείας διαφόρων διατάξεων της νομοθεσίας. Στις αποκεντρωμένες περιφέρειες όπου παρέχονται οι εγκρίσεις των περιβαλλοντικών όρων εκκρεμούν περί τις 450 μελέτες για έγκριση και όπως εκτιμάται αν συνεχίσει ο υφιστάμενος ρυθμός έγκρισης θα χρειαστούν περί τα 8 χρόνια για να διεκπεραιωθούν οι αιτήσεις των παρόχων. Ορισμένες από αυτές – περίπου 200 – αφορούν σε κεντρικές εγκαταστάσεις των δικτύων των παρόχων και θα πρέπει οι άδειες να έχουν δοθεί μέχρι τον Οκτώβριο, διαφορετικά θα παρέλθει η καταληκτική ημερομηνία που έχει η δημόσια διοίκηση. Στις Πολεοδομίες διαπιστώνεται κάποια πρόοδος, ωστόσο παραμένει σημαντικός αριθμός περιπτώσεων σε εκκρεμότητα (πάνω 1.200) και αυτό γιατί σε κάποιες από αυτές τις υπηρεσίες δεν ακολουθούνται οι διαδικασίες, ενώ από τις εταιρείες καταγγέλλονται και αυθαίρετες αιτιάσεις προκειμένου να απορρίπτονται οι αιτήσεις.