Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Canalys και αφορούν τις πωλήσεις υπολογιστών για τον β’τρίμηνο του 2015, φαίνεται ότι η κινεζική Lenovo βρέθηκε στην πρώτη θέση, ξεπερνώντας την Apple.
Το γεγονός αυτό δεν είναι πρωτόγνωρο, αφού το ίδιο είχε συμβεί το γ΄τρίμηνο του 2014. Η Apple όμως είχε καταφέρει να ανακτήσει την πρώτη θέση την οποία και κράτησε για ένα εξάμηνο.
Για να μιλήσουμε με αριθμούς, η Lenovo κατέγραψε πωλήσεις στη διεθνή αγορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών (desktops, notebooks and tablets) το β’ τρίμηνο του 2015, της τάξεως των 16 εκατομμύριων τεμαχίων και κατέλαβε το 15% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς. Η Apple ακολούθησε σε μικρή απόσταση με περίπου 240.000 λιγότερα τεμάχια, καταγράφοντας όμως ισχυρή πτώση στον τομέα των tablets στο οποίο έχει συγκριτικό πλεονέκτημα όσον αφορά στο innovation.
Πτώσης συνέχεια
Τα στοιχεία της Canalys καταγράφουν ανησυχητικές τάσεις καθώς δείχνουν ότι οι συνολικές πωλήσεις της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρονικών υπολογιστών υποχώρησαν δραματικά καταγράφοντας πτώση 12%, σε ετήσια βάση, σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, κάτι που σημαίνει 109,2 εκατ. συσκευές λιγότερες. Το ενδιαφέρον είναι ότι διψήφιο ποσοστό μείωσης καταγράφουν όλες οι υποκατηγορίες, επιτραπέζια PCs, notebooks και tablets.
Αν και η αγορά υπέστη ισχυρές πιέσεις οι Lenovo, Apple, HP και Dell, βελτίωσαν τα μερίδια τους στη φθίνουσα αγορά, απορροφώντας μερίδιο από την 5η κατά σειρά Samsung, καθώς και από τους μικρότερους κατασκευαστές. Μιλώντας για τη Samsung, η οποία συμπληρώνει την πρώτη πεντάδα των “ισχυρών” της παγκόσμιας αγοράς, το μερίδιο της υποχώρησε σημαντικά, με μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης να καταγράφει στον τομέα των tablets.
Γεωγραφική πόλωση
Οι αναλυτές της Canalys, επισημαίνουν ότι οι ηγέτες της αγοράς Apple και Lenovo, παίρνουν τα μερίδιά τους από τις χώρες προέλευσής τους ΗΠΑ και Κίνα, στις οποίες κρατούν την πρωτοκαθεδρία αντίστοιχα. Η αμερικανική επιχείρηση όμως, έχει στρατηγικό μειονέκτημα έναντι της κινεζικής Lenovo για δύο βασικούς λόγους.
Ο ένας είναι ότι έχει μεγάλη εξάρτηση στον κατασκευαστικό τομέα από κινέζικες εταιρίες, τόσο σε επίπεδο περιφερειακών εξαρτημάτων, όσο και γραμμών συναρμολόγησης.
Ο δεύτερος είναι ότι η Apple, βασίζει μεγάλο ποσοστό των πωλήσεων της στο portfolio των tablets. Μία κατηγορία που δείχνει ισχυρές πτωτικές τάσεις οι οποίες μάλιστα επιμένουν εδώ και τρία συνεχή τρίμηνα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πωλήσεις της “ναυαρχίδας” της Apple στο συγκεκριμένο τομέα, του iPad, έπεσαν κατά 10,9 εκατ. συσκευές το εξεταζόμενο διάστημα, καταλαμβάνοντας το τεράστιο μερίδιο της τάξεως του 70% των παγκόσμιων πωλήσεων PCs της αμερικανικής εταιρείας και καταγράφοντας συνεχή πτώση από το δ’ τρίμηνο του 2013.
Οι αναλυτές αναφέρουν για την κινεζική Lenovo ότι ελέγχει το 30% της κινεζικής αγοράς των PCs, ενώ ταυτόχρονα συνεχίζει να “χτίζει” τη σταθεροποίηση της παρουσίας της στις ΗΠΑ. Σχολιάζουν δε ότι η διαφοροποίηση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της Lenovo, της επιτρέπει να είναι καλύτερα τοποθετημένη στην αγορά σε σχέση με την Apple.
Σε συνεχή πτώση τα tablets
Η παγκόσμια αγορά των tablets συνεχίζει να δέχεται πιέσεις για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, δείχνοντας σημεία κορεσμού. Φαίνεται ότι μετά ην αρχική περίοδο εισόδου της κατηγορίας αυτής στο καταναλωτικό κοινό και την απότομη άνοδο, δεν έχει ακόμη βρεθεί το πεδίο χρησιμότητας το οποίο θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις και θα κάνει την αναγκαιότητά τους αδιαμφισβήτητη.
Κυρίως ο χώρος που δεν έχουν καταφέρει να πείσουν τα tablets, είναι η χρήση ως εργαλεία δουλειάς. Το περιβάλλον λειτουργίας (από το οποίου λείπουν τα κλασικά userinterfaces, όπως ποντίκι και πληκτρολόγιο), οι ασυμβατότητες των λειτουργικών (όπου Android & iOs που κυριαρχούν στα tablets, δεν συνεργάζονται άνετα με το εργασιακό περιβάλλον των Windows) είναι ισχυροί ανασταλτικοί παράγοντες για την υιοθέτησή τους ως εργαλεία παραγωγικότητας σε μεγάλο εύρος.
Το αποτέλεσμα είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της IDC, την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου 2015, διατέθηκαν, στην παγκόσμια αγορά, 7% λιγότερες συσκευές σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, με τις πωλήσεις να πέφτουν στα 44,7 εκατ. Από τα προκαταρκτικά στοιχεία της εταιρείας ερευνών, προκύπτει ότι η αγορά σημείωσε πτώση και έναντι του προηγούμενου τριμήνου, κατά 3,9%, με τους αναλυτές να αποδίδουν την κακή συμπεριφορά του κλάδου στην έλλειψη καινοτομίας από πλευράς των κατασκευαστών και στην “ανομβρία” όσον αφορά τα νέα μοντέλα.
Έτερο χαρακτηριστικό στοιχείο της παγκόσμιας αγοράς των tablets ήταν η αποδυνάμωση των δύο ηγετών του κλάδου, της Apple και της Samsung, οι οποίες είδαν τα μερίδια αγοράς τους, να περιορίζονται σε σημαντικό βαθμό. Ενδεικτικό είναι ότι, ενώ το 1ο τρίμηνο της χρήσης, το αθροιστικό μερίδιο αγοράς των δύο ισχυρών του κλάδου διαμορφώθηκε στο 45%, το 2ο τρίμηνο περιορίστηκε στο 41%, προς όφελος κατασκευαστών, όπως η LG και η Huawei. Apple και Samsung, παρά τη μείωση των πωλήσεων, διατήρησαν την πρώτη και δεύτερη θέση, αντίστοιχα, της παγκόσμιας αγοράς.