«Δεν έχουν ακόμη αξιοποιηθεί όλες οι δυνατότητες της ψηφιακής οικονομίας και σε επίπεδο πολιτικής η διακυβέρνηση του διαδικτύου είναι η προτεραιότητα για τα επόμενα χρόνια» επισημαίνει στη νέα του έκθεση ο ΟΟΣΑ, υπό τον τίτλο «Προοπτικές της ψηφιακής οικονομίας 2015».
Όπως επισημαίνεται η ψηφιακή οικονομία έχει τεράστιες δυνατότητες για την οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία των κρατών. Οι ραγδαίες όμως εξελίξεις στον τομέα των Big Data Analytics και του Internet of Things δημιουργούν καινούργια ζητήματα όπως η προστασία της ψηφιακής ιδιωτικής ζωής, η ασφάλεια, η εμπιστοσύνη και οι δεξιότητες που απαιτούνται για την κάλυψη των αντίστοιχων θέσεων εργασίας. Η ψηφιακή οικονομία για να αποδώσει απαιτεί ψηφιακά εγγράμματους και καταρτισμένους εργαζόμενους και επενδύσεις σε νέους τομείς όπως η εμπιστοσύνη και η προστασία της ιδιωτικής ζωής στο ψηφιακό περιβάλλον.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι περισσότερες χώρες έχουν πάψει να εστιάζουν μόνο στην τεχνολογία των επικοινωνιών και έχουν διευρύνει την ψηφιακή τους προσέγγιση ενσωματώνοντας κοινωνικές και οικονομικές προτεραιότητες. Ωστόσο, καμία χώρα-μέλος του ΟΟΣΑ δεν έχει εθνική στρατηγική για την προστασία της on line ιδιωτικής ζωής, ούτε επενδύει στην έρευνα προς αυτήν την κατεύθυνση. Ακόμη απαραίτητη είναι η μεγαλύτερη προσπάθεια για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων που θα βοηθήσει το ανθρώπινο δυναμικό των χωρών να μεταβεί ομαλά στο νέο ψηφιακό περιβάλλον και να επανδρώσει τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας.
Βάσει της εν λόγω έκθεσης το 2014, οι 26 από τις 29 χώρες έδιναν έμφαση στις ευρυζωνικές υποδομές τους και οι 19 είχαν δεύτερη και τρίτη προτεραιότητα τα θέματα ασφάλειας και προστασίας της ιδιωτικότητας στο ψηφιακό περιβάλλον.
Το 2015 σταδιακά το θέμα των ψηφιακών δεξιοτήτων και η βελτίωση των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών και της δημιουργίας περιεχομένου ανεβαίνουν θέσεις στην κλίμακα των προτεραιοτήτων των χωρών μελών του ΟΟΣΑ. Φέτος παρατηρείται πως από τις 34 χώρες που συμμετείχαν οι 27 έχουν εθνική ψηφιακή στρατηγική και οι περισσότερες εστιάζουν στις τηλεπικοινωνιακές υποδομές, την ευρυζωνικότητα, τη χωρητικότητα και την ταχύτητα. Ο τομέας των τεχνολογιών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών απασχολεί περισσότερους από 14 εκατομμύρια ανθρώπους με μεγάλες όμως αποκλίσεις όσον αφορά τη συμμετοχή τους στο σύνολο των εργαζομένων ανά χώρα. Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι στην ψηφιακή οικονομία ξεπερνούν το 4% του συνόλου των εργαζομένων σε χώρες όπως η Ιρλανδία και η Κορέα και κινούνται κάτω του 2% σε χώρες όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία και το Μεξικό. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αγαθών και υπηρεσιών τεχνολογίας και επικοινωνιών, αλλά οι ΗΠΑ είναι ο σημαντικότερος εξαγωγέας όσον αφορά τεχνολογικά προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η Κορέα είναι ένας από τις πιο εξειδικευμένες χώρες στην παραγωγή ηλεκτρονικών προϊόντων, το Λουξεμβούργο είναι μία από τις πιο ισχυρές χώρες στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, η Ιρλανδία, η Σουηδία και η Μεγάλη Βρετανία είναι από τις πιο εξειδικευμένες χώρες στον τομέα της πληροφορικής και των υπηρεσιών.
Τι γίνεται στην Ελλάδα
Αναφορικά με την Ελλάδα, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ συνεχίζει να εμφανίζει χαμηλές επιδόσεις σε κρίσιμους τομείς για την περαιτέρω διάχυση των νέων τεχνολογιών σε επίπεδο οικονομίας και κοινωνίας. Έχει από τις χαμηλότερες επιδόσεις όσον αφορά την έρευνα και ανάπτυξη στον τομέα της πληροφορικής και των επικοινωνιών και από τις χαμηλότερες επιδόσεις όσον αφορά το ποσοστό των απασχολούμενων στον τομέα πληροφορικής και επικοινωνιών στο σύνολο των εργαζομένων της χώρας. Τεράστιο είναι το ψηφιακό χάσμα μεταξύ του πληθυσμού της χώρας όσον αφορά την ηλικιακή διαστρωμάτωση των χρηστών του διαδικτύου.
Στη χρήση της ευρυζωνικότητας, η Ελλάδα βρίσκεται στον μέσο όρο των χωρών – μελών του ΟΟΣΑ, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση κάνει λόγο για αύξηση στα τιμολόγια των τηλεπικοινωνιών στην ελληνική αγορά κατά 13% στη διετία 2012-2014, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των χωρών – μελών του Οργανισμού. Την ίδια στιγμή το ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων με εταιρική ιστοσελίδα είναι κάτω από τον μέσο όρο των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ.