Χωρίς τον αριθμό των αδειών εκπομπής τηλεοπτικού περιεχομένου που θα χορηγηθούν, αν και από το κείμενο τεκμαίρεται πως θα είναι περιορισμένος και χωρίς το κόστος απόκτησης των αδειών καθώς δεν συμπεριλαμβάνονται οι τιμές εκκίνησης της δημοπρασίας, ετέθη σε δημόσια διαβούλευση, έως τη Δευτέρα 24 Αυγούστου, σχέδιο νόμου των υπουργείων Επικρατείας και Υποδομών που εκτός από τις ρυθμίσεις για τα κανάλια περιλαμβάνει διατάξεις για τη στελέχωση και την πειθαρχική διαδικασία στην ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων).
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης – Ίδρυση συνδεδεμένης εταιρίας παρ.4 άρθρου 1 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α’ 44/2015) – Ρύθμιση θεμάτων Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ), τροποποίηση διατάξεων Ν. 4070/2012 (ΦΕΚ Α΄ 82/2012) και άλλες διατάξεις» με τις υπογραφές των υπουργών Επικρατείας Νίκου Παππά και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργου Σταθάκη καθώς και του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη καθορίζει τη διαδικασία για την παροχή των τηλεοπτικών αδειών και τις προϋποθέσεις της συμμετοχής των ενδιαφερομένων.
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την ΕΕΤΤ ορίζεται ο τρόπος επιλογής των μελών της Ολομελείας της, ενώ επιχειρείται να επανακαθοριστεί η πειθαρχική διαδικασία για τυχόν παραβάσεις των υποχρεώσεών της με αναλυτικές ρυθμίσεις για το πώς θα στελεχωθεί και πως θα λειτουργεί το Πειθαρχικό Συμβούλιο. Το νομοσχέδιο κάνει λόγο για «εποπτεία» του υπουργείου Υποδομών επί της ΕΕΤΤ, κάτι που μπορεί να εκληφθεί, με βάση το κοινοτικό δίκαιο, ως έμμεση κατάλυση της ανεξαρτησίας της. Ωστόσο, πρόκειται θέμα έκφρασης που δύναται να διορθωθεί στο τελικό σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, με τη χρήση του κατάλληλου όρου. Στο σχέδιο νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα δεν υπάρχει αναλυτική αναφορά στις αρμοδιότητες της ΕΕΤΤ (από τις μέχρι τώρα δηλώσεις του κ. Σπίρτζη αναμενόταν ότι οι αρμοδιότητες της Επιτροπής θα «ψαλιδιστούν») ούτε και ρύθμιση για το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί όσο αφορά τα μέλη της Ολομέλειας σήμερα.
Σύμφωνα με τις προτεινόμενες διατάξεις ο Πρόεδρος και οι Αντιπρόεδροι της ΕΕΤΤ επιλέγονται και διορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο, ύστερα από πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Τα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής διορίζονται από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.
Με βάση άλλη διάταξη ο Πρόεδρος, οι αντιπρόεδροι και τα μέλη της ΕΕΤΤ δεν επιτρέπεται για πέντε έτη μετά τη λήξη της θητείας τους να παρέχουν υπηρεσία με έμμισθη εντολή ή με οποιαδήποτε έννομη σχέση, σε εταιρία ή επιχείρηση επί των υποθέσεων εκείνων, τις οποίες οι ίδιοι χειρίστηκαν ή επί των οποίων είχαν συμμετάσχει στη λήψη απόφασης κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Ο Πρόεδρος, οι αντιπρόεδροι και τα μέλη της ΕΕΤΤ δεν επιτρέπεται για πέντε έτη μετά τη λήξη της θητείας τους να αναλαμβάνουν γενικώς την υπεράσπιση υποθέσεων ενώπιον της ΕΕΤΤ ή την προσφυγή ενώπιον των δικαστηρίων κατά αποφάσεων της ΕΕΤΤ.
Η διαδικασία για τις τηλεοπτικές άδειες
Όσο αφορά στις τηλεοπτικές άδειες είναι προφανές πως η κυβέρνηση επιχειρεί την πλήρη αλλαγή του τηλεοπτικού τοπίου, κάτι που άλλωστε αποτελεί κεντρική πολιτική της. Τις τηλεοπτικές άδειες θα τις διεκδικήσει οποιοσδήποτε φορέας που πληροί τα κριτήρια που τίθενται και δεν παρέχεται κανενός είδους «μπόνους» στα υφιστάμενα κανάλια.
Αναλυτικότερα, με βάση το σε διαβούλευση νομοσχέδιο, οι άδειες τηλεοπτικού περιεχομένου θα δοθούν μέσω δημοπρασίας που θα διεξαχθεί από το ΕΣΡ (Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης). Οι άδειες θα χωρίζονται σε εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας και ανά κατηγορία προγράμματος (ενημερωτικού ή μη) και περιεχομένου. Αρχικά θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τις άδειες εθνικής εμβέλειας και στη συνέχεια οι περιφερειακής εμβέλειας.
Ο αριθμός των αδειών για την κάθε κατηγορία θα οριστεί με απόφαση του υπουργού Επικρατείας (με γνωμοδότηση από το ΕΣΡ). Η χρονική διάρκεια των αδειών θα είναι 10 έτη.
Μεταξύ των άλλων προϋποθέσεων προβλέπονται ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο 8.000.000 ευρώ για τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου, 5.000.000 ευρώ για εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος θεματικού περιεχομένου και 2.000.000 για μη ενημερωτικούς.
Με την επίκληση του ελέγχου της οικονομικής διαφάνειας των συμμετεχόντων στη δημοπρασία απαιτείται ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου και για τις ημεδαπές και για τις αλλοδαπές εταιρίες και τίθεται έλεγχος πόθεν έσχες για τα οικονομικά μέσα που διαθέτουν οι υποψήφιες εταιρίες και οι μέτοχοι αυτών. Το νομοσχέδιο καθορίζει ελάχιστο αριθμό εργαζομένων πλήρους απασχόλησης, τουλάχιστον 400 άτομα για τους εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα, 50 άτομα για εθνικής εμβέλειας μη ενημερωτικού χαρακτήρα, 20 άτομα για τους περιφερειακής εμβέλειας.
Από την πλευρά των λειτουργούντων τηλεοπτικών καναλιών δεν υπάρχει, μέχρι στιγμής, επίσημη αντίδραση. Ωστόσο, στελέχη τους χαρακτήριζαν τις ρυθμίσεις αντισυνταγματικές και αυτό γιατί κατά τη γνώμη τους περιορίζεται η πολυφωνία. Η λογική της άποψης αυτής είναι ότι σε καθεστώς ψηφιακής μετάδοσης – όπου δεν υπάρχει περιορισμός ως προς τη χρήση του σπάνιου πόρου των συχνοτήτων (τεχνικά δύναται να εκπέμψουν ψηφιακά πάνω από 60 κανάλια εθνικής εμβέλειας) και την ίδια στιγμή ένα κανάλι μπορεί να εκπέμψει τηλεοπτικό περιεχόμενο και μέσω διαδικτύου – δεν μπορεί να υφίσταται περιορισμός του αριθμού των καναλιών. Εκτιμάται ότι για το παραπάνω τα κανάλια θα προσφύγουν στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σημειώνεται ακόμη ότι αφού δεν δίδεται κανενός είδους «μπόνους» στα υφιστάμενα κανάλια, ένα πιθανό σενάριο είναι οι ιδιοκτήτες τους, προκειμένου να συμμετέχουν στη διαδικασία και να ανταγωνιστούν φορείς που δεν έχουν κανένα βάρος, θα θέσουν τις σημερινές εταιρείες τους υπό εκκαθάριση. Αυτό όμως δημιουργεί πρόβλημα στους εργαζομένους που πιθανότατα δεν θα αποζημιωθούν, αλλά και δεν θα δύναται να προσληφθούν, τουλάχιστον όλοι, στο νέο κανάλι του πρώην εργοδότη τους, γιατί τότε αυτό θα θεωρηθεί συνέχεια του παλιού (με βάση τη νομοθεσία περί ανωνύμων εταιρειών) και θα πρέπει να αναλάβει όλα τα χρέη του.
Το εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη τη δημιουργία θυγατρικής της ΕΡΤ η οποία θα καταστεί πάροχος δικτύου τηλεόρασης, ένας δηλαδή εν δυνάμει ανταγωνιστής στη Digea. Όμως, η ΕΡΤ έχει πάρει από το κράτος τις συχνότητες χωρίς να καταβάλει τίμημα και ως εκ τούτου με βάση το κοινοτικό δίκαιο τίθεται ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού απέναντι στη Digea, που έχει καταβάλλει τίμημα για τις συχνότητες και με βάση τη σύμβασή της έχει την αποκλειστικότητα του παρόχου δικτύου τηλεόρασης για τα ιδιωτικά κανάλια.
Επίσης στο άρθρο 19 του εν λόγω νομοσχεδίου αναφέρεται πως αφαιρείται από τον πάροχο δικτύου τηλεόρασης, δηλαδή από τη Digea, πολυπλέκτης ο οποίος αθροιστικά επί τετράμηνο δεν τυγχάνει πλήρους εκμετάλλευσης, δηλαδή δεν μεταφέρει τουλάχιστον 4 κανάλια.