Συνέχεια στην αντιπαράθεση που έχει ξεκινήσει με τα μέλη της Ολομέλειας της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης ο οποίος κατέθεσε στον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Ηλία Ζαγοραίο Αναφορά, μαζί με έγγραφα τεκμηρίωσης, σχετικά με τη λειτουργία της Επιτροπής και τον Διαγωνισμό για τη Χορήγηση Δικαιωμάτων Χρήσης Ραδιοσυχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Ευρυεκπομπής στην DIGEA.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου αντικείμενο της Αναφοράς είναι η διαπίστωση τέλεσης πιθανών αξιοποίνων πράξεων με πράξεις ή και παραλείψεις μελών της ΕΕΤΤ, που έχουν διατελέσει και διατελούν μέλη της από τον Οκτώβριο 2012 έως σήμερα. Κατατέθηκαν στοιχεία, προκειμένου να διερευνηθεί από την Δικαιοσύνη, ότι εμφιλοχώρησε στην όλη διαδικασία του διαγωνισμού της DIGEA σωρεία παρατυπιών και μη νόμιμων ενεργειών, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τη μη επίτευξη πραγματικού και ελεύθερου ανταγωνισμού, κατά ευθεία παράβαση της κύριας λειτουργίας και αποστολής της ΕΕΤΤ ως Εθνικής Ρυθμιστικής Αρχής (άρθρο 6 του Ν.4070/2012).
Απαντώντας σε ερώτημα εάν «από τα στοιχεία προκύπτει ότι η ΕΕΤΤ έρχεται σε αντίθεση με το νόμο» ο κ. Σπίρτζης απάντησε καταφατικά, συμπληρώνοντας ότι «μία από τις περιπτώσεις είναι ότι έχουν αλλάξει όλη την διακήρυξη του διαγωνισμού, μετά τον διαγωνισμό και μετά την υπογραφή της σύμβασης, που αφορούν και το χρονοδιάγραμμα και άλλες παραμέτρους του διαγωνισμού».
Ειδικότερα, όσον αφορά στον Διαγωνισμό για τη Χορήγηση Δικαιωμάτων Χρήσης Ραδιοσυχνοτήτων το υπουργείο υποστηρίζει ότι έχει στοιχεία που στοιχειοθετούν:
- Πλημμέλειες, παραλείψεις και μη σύννομες ενέργειες των μελών της ΕΕΤΤ, αναφορικά με τη διενέργεια του διαγωνισμού με μία διαγωνιζομένη εταιρεία.
- Ανεπίτρεπτη και μη σύννομη ουσιώδης μεταβολή των όρων δημοπράτησης μετά την κατακύρωση υπέρ της αναδόχου (αναθεώρηση χρηματοοικονομικού μοντέλου και χρονοδιαγράμματος.
Αναλυτικότερα, υποστηρίζει ότι:
- Τα αρχικά προβλεπόμενα στο χάρτη συχνοτήτων 273 σημεία εκπομπής, μειώθηκαν σε 156 σημεία με περισσότερες περιοχές που έμεναν ακάλυπτες. Στη συνέχεια επιχειρήθηκε να μετακυληθεί το κόστος στην αυτοδιοίκηση για να καλυφθούν οι γκρίζες περιοχές με gap fillers. Η διαδικασία βάσει της οποίας έγινε αυτό, ποίες τελικώς μελέτες χρησιμοποιήθηκαν και ποιος έδωσε εντολή για την τροποποίησή τους, αν και ρωτήθηκε σχετικά η ΕΕΤΤ, η οποία και είχε την ευθύνη εφαρμογής του, παραμένει άγνωστη.
- Το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της σύμβασης (130 ημέρες για την ολοκλήρωση της μετάβασης, δηλαδή 190 ημέρες για να αγοράσει, εγκαταστήσει 7 πομπούς σε καθένα από τα 156 σημεία), χωρίς να υπάρχει δικαιολογητική ή νομιμοποιητική βάση για αυτό (εφόσον δεν επεβάλλετο τέτοια υποχρέωση από κανόνα κοινοτικού ή εθνικού δικαίου) δύνατο να υλοποιηθεί μόνο από τους υφιστάμενους παρόχους περιεχομένου, δηλαδή τα βασικά κανάλια εθνικής εμβέλειας, (ΜΕGΑ,ANT1,STAR,SKAI,ALPHA,ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV), γεγονός που εξ΄ υπαρξής νόθευε το ανταγωνισμό και δημιουργούσε άνισες συνθήκες και διακριτική μεταχείριση. Εν συνεχεία δε το μη σύννομο του παραδεκτού συμμετοχής της μοναδικής συμμετέχουσας στρέβλωσε τον ανταγωνισμό, διότι όχι μόνο αναθεωρήθηκε επί τα βελτίω η προσφορά της (αναθεώρηση χρηματοοικονομικού μοντέλου) αλλά ουσιαστικά διαμορφώθηκαν ευνοϊκότεροι όροι εκτέλεσης της σύμβασης, μεταβάλλοντας ουσιωδώς τους όρους του διαγωνισμού. Αποτέλεσμα των παραπάνω, σύμφωνα πάντα με το Υποδομών, ήταν να μην υπάρξει ουσιαστική πλειοδοτική διαδικασία και επαρκής και πραγματικός ανταγωνισμός, που θα απέφερε σημαντικά οικονομικά οφέλη το δημόσιο και ως ήταν επόμενο η μοναδική διαγωνιζόμενη ανακηρύχθηκε υπερθεματίστρια με εκπλειστηρίασμα των τιμών εκκίνησης της δημοπρασίας.
Στις κατηγορίες αυτές έχει απαντήσει η ΕΕΤΤ σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι η Σύμβαση είχε τη σχετική πρόνοια και λόγος της αλλαγής της επιβλήθηκε από το γεγονός ότι κανείς δεν διεκδίκησε στο διαγωνισμό τις άδειες περιφερειακών παρόχων δικτύου και τις σχετικές άδειες μίσθωσε αναγκαστικά ο εθνικός πάροχος δικτύου, δηλαδή η DIGEA. Έτσι, σύμφωνα με την ΕΕΤΤ «άλλαξαν αναγκαστικά η μεθοδολογία και οι παράμετροι της διατίμησης – όχι το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβάλουν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί – αλλά η συμμετοχή του καθενός από τους σταθμούς, ώστε με τις νέες συνθήκες να μην είναι απαγορευτικό το κόστος μεταφοράς για κανέναν περιφερειακό σταθμό. Με επιστημονικούς όρους, η τροποποίηση έχει ως εξής: μειώθηκε η διασπορά και οι αποκλίσεις τιμών μεταξύ των 13 περιφερειακών ζωνών».
Αναφορικά με την αλλαγή του χρονοδιαγράμματος η Επιτροπή επισημαίνει ότι δεν ήταν δική της υπόθεση, αλλά του ιδίου του υπουργείου.
Βάσει της ανακοίνωσης του Υποδομών στην Αναφορά περιλαμβάνονται και άλλες καταγγελίες σχετικά με την λειτουργία της ΕΕΤΤ, που αφορούν καθυστερήσεις και πλημμέλειες κρίσιμων αποφάσεων της, για τη λειτουργία της ως ρυθμιστικής αρχής, στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.
Υπενθυμίζεται πως από τις 23 Ιουνίου η Ολομέλεια της ΕΕΤΤ δεν είναι σε θέση να λαμβάνει αποφάσεις καθώς έχει παρέλθει τρίμηνο από την παραίτηση του προέδρου της, χωρίς η νέα κυβέρνηση να έχει ορίσει τον αντικαταστάτη του. Τα μέλη της Ολομελείας της Επιτροπής, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν παραιτούνται, όπως σαφώς επιθυμεί η κυβέρνηση, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος της τοποθέτησης στελεχών της επιλογής της, καθώς θεωρούν πως οι χειρισμοί του υπουργείου θίγουν καίρια την υπόσταση, όχι μόνο την προσωπική τους, αλλά και του θεσμού των ανεξάρτητων αρχών. Στο πλαίσιο αυτό εκτιμούν πως το δίκιο τους και το σύννομο των αποφάσεών τους, όσο αφορά τη DIGEA, θα φανεί από τη δικαστική διερεύνηση.