Η ταχύτατη διάδοση των εφαρμογών “Machine to Machine” (M2M) και στην ευρύτερη εκδοχή του “Internet Of Things” (IoT) και η υιοθέτησή τους από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ως υπηρεσίες τόσο τελικούς χρήστες όσο και προς τις επιχειρήσεις, ανοίγουν πλέον τους δρόμους για μια νέα οικονομία που θα φέρει δισεκατομμύρια νέα κανάλια επικοινωνίας μεταξύ συσκευών, αισθητήρων και μετρητών και θα αλλάξει την καθημερινότητά μας μέσα στην επόμενη 5ετία.
«Μέρα με την ημέρα, ολοένα και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τα οφέλη από την υιοθέτηση εφαρμογών Μ2Μ» επισημαίνει στo «Infocom» ο Κώστας Θεοδωρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Zelitron και EnterpriseProductMarketing & InnovationSeniorManager στη Vodafone Ελλάδας και προσθέτει: «Η χρήση των εφαρμογών Μ2Μ αυξάνεται με μεγάλο ρυθμό σε κλάδους της οικονομίας όπως οι μεταφορές – logistics και η ενέργεια. Η τρέχουσα δύσκολη οικονομική συγκυρία στη χώρα μας δεν αποτελεί εμπόδιο για την υιοθέτηση λύσεων Μ2Μ καθώς τα οφέλη ουσιαστικά θωρακίζουν τις επιχειρήσεις μέσα από την αύξηση της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και του εξορθολογισμού των δαπανών».
Γεγονός είναι πως με τις εφαρμογές επικοινωνίας μεταξύ των συσκευών – MachinetoMachine – (Μ2Μ) ανοίγει μια μεγάλη αγορά με εξαιρετικές προοπτικές. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και καθώς η μεταφορά της φωνής έχει γίνει πλέον βασικό αγαθό (commodity) με καθολική διείσδυση, τουλάχιστον στις ανεπτυγμένες χώρες, επενδύουν στο M2Mκαι, μεταξύ άλλων, στη χώρα μας προετοιμάζονται για την εισαγωγή των έξυπνων δικτύων σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, όπως είναι οι έξυπνοι μετρητές (smartgrid) στο δίκτυο ηλεκτρισμού.
Όπως σημειώνει το στέλεχος της Vodafone «η ανάπτυξη και διάθεση εφαρμογών Μ2Μ έχουν ως βασικό σημείο εκκίνησης τα σημαντικά οφέλη που μπορούν να απολαμβάνουν οι χρήστες αυτού του είδους των υπηρεσιών όπως είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας των επιχειρήσεων. Ένα 89% των επιχειρήσεων που ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν M2M, δήλωσαν ότι άρχισαν να αποσβένουν την επένδυση τους μέσα στα πρώτα δύο χρόνια. Σε παγκόσμιο επίπεδο έχουμε δει τον αριθμό των συνδέσεων Μ2Μ τηςVodafone να αυξάνεται, την τελευταία τετραετία, από 3 εκατομμύρια στα 19 εκατομμύρια και πραγματικά πιστεύω ότι είμαστε μόνο στην αρχή».
Η στρατηγική του ομίλου της Vodafone για το M2M υλοποιείται με συνεργασίες με εξειδικευμένες εταιρίες του κλάδου μία εκ των οποίων είναι η Zelitron, θυγατρική της Vodafone Ελλάδας. Η Zelitron αποτελεί ένα σημαντικό φορέα έρευνας και ανάπτυξης εφαρμογών και υπηρεσιών Machine to Machine υψηλής προστιθέμενης αξίας για τον όμιλο Vodafone σε παγκόσμιο επίπεδο και πρόσφατα παρουσίασε το πρωτοποριακό σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου μονάδων ψύξης, Vodafone Cooler Control. Με την καινοτόμο αυτή εφαρμογή ο χρήστης μπορεί μεταξύ άλλων να παρακολουθεί τη μονάδα ψύξης από οποιοδήποτε σημείο και αν βρίσκεται καθώς και την κατάσταση λειτουργίας της και ειδικότερα την κατανάλωση ρεύματος, τη θερμοκρασία και υγρασία, το άνοιγμα πόρτας και το βάρος των προϊόντων. Ως υπηρεσία απευθύνεται τόσο στην αγορά των μικρών επιχειρήσεων η και καταστημάτων που έχουν ένα μικρό αριθμό ψυγείων αλλά κυρίως στις μεγάλες επιχειρήσεις εμπορίας αναψυκτικών και παγωτού με χιλιάδες ψυγεία στην αγορά.
Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρόπουλο «η Vodafone έχει δημιουργήσει μια καθετοποιημένη οργανωτική δομή που ασχολείται αποκλειστικά με την προώθηση των υπηρεσιών Μ2Μ σε παγκόσμιο επίπεδο. Η υπηρεσία Vodafone Cooler Control έχει ήδη διατεθεί σε αγορές στο εξωτερικό ενώ είναι σε εξέλιξη πολλά πιλοτικά έργα από πολυεθνικές εταιρείες σε πολλές αγορές του εξωτερικού. Παράλληλα διατίθεται από τη Vodafone η καινοτόμος υπηρεσία παρακολούθησης και ελέγχου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων καθώς και κατανάλωσης ηλεκτρικής ενάργειας και φυσικού αερίου Vodafone Energy Control, αλλά και πιο γνωστές υπηρεσίες όπως το FleetControl για αυτοκίνητα που ταξιδεύουν στο εξωτερικό ή για υπηρεσίες παρακολούθησης εμπορευμάτων».
Λύσεις M2M έχουν υιοθετήσει επιχειρήσεις σχεδόν από όλους του κλάδους, ωστόσο, σύμφωνα με την έρευνα M2MGlobalAdoptionBarometer 2014 του ομίλου Vodafone, που πραγματοποιήθηκε σε 14 χώρες, σε κάποιες κατηγορίες η διείσδυση είναι ταχύτερη. Ειδικότερα, βάσει των στοιχείων της προαναφερόμενης έρευνας η διείσδυση στον κλάδο των ηλεκτρικών ειδών ευρείας κατανάλωσης, έχει φθάσει το 29%, ακολουθεί η αυτοκινητοβιομηχανία και ενέργεια – επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας με 28%, η βιομηχανία με 20%, οι υπηρεσίες υγείας με 19%, οι μεταφορές – logistics και το λιανεμπόριο με 17%.
Ακόμη, 75% των επιχειρήσεων θεωρούν την αξιοποίηση των συνδέσεων M2M για την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα ως ουσιώδεις ή σημαντικές, 72% πιστεύουν ότι η εκμετάλλευση της τεχνολογιών M2M που επιτρέπουν την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων είναι ουσιώδεις ή σημαντικές και 72% πιστεύουν ότι η χρήση real time δεδομένων των συνδεδεμένων μηχανών θα είναι στο μέλλον επιτακτική ανάγκη για τη λειτουργία και την προβολή των επιχειρήσεων. Επίσης σήμερα το 41% των επιχειρήσεων έχουν καθαρά εσωστρεφή στρατηγική όσον αφορά τη χρήση των M2M υπηρεσιών. Η εκτίμηση με βάση την έρευνα της Vodafone είναι πως μέσα σε τρία χρόνια αυτό το ποσοστό θα μειωθεί στο 25%, δηλαδή, με άλλα λόγια η επικοινωνία μεταξύ των μηχανών διαφοροποιεί την στρατηγική των επιχειρήσεων.