Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για το 5G και αρκετά debates γίνονται για το αν ο καιρός έχει ωριμάσει ή όχι για να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε το λανσάρισμα νέας γενιάς κινητής τη στιγμή που το 4G απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί ολοκληρωμένο, τουλάχιστον σε παγκόσμια έκταση.
Οι διαφορετικές απόψεις, ενίοτε και αντιδιαμετρικές, ξεκινούν από το γεγονός ότι το ίδιο το 4G, έχει τεράστιες αποκλίσεις σε επίπεδο ενσωμάτωσης στα δίκτυα κινητής. Κορέα, Ιαπωνία και ένα μεγάλο ποσοστό των ΗΠΑ μπορούν άνετα να χαρακτηριστούν ως 4G ώριμες αγορές, ενώ αρκετά κάτω από το μέσο όρο βρίσκεται η Ελλάδα για την οποία η εκτιμήσεις των παρόχων συγκλίνουν στο ότι μόνο το 20% του τζίρου παράγεται από τη διακίνηση δεδομένων (κυρίως μέσω 3G). Την ίδια στιγμή, μόνο ένας στους τέσσερις Έλληνες έχει smartphone και μόλις οι μισοί έχουν data plan στο συμβόλαιό τους.
Ποια είναι η κινητήριος δύναμη πίσω από το 5G;
Όπως είναι κατανοητό, την πίεση (αν μπορεί να χαρακτηριστεί πίεση) προς τις νέες τεχνολογικές γενιές, ασκούν οι κατασκευαστές οι οποίοι οφείλουν να παράγουν τεχνολογία και να την εξελίσσουν συνεχώς.
Ακολουθεί η ακαδημαϊκή κοινότητα, η οποία βλέποντας να διαμορφώνονται νέες τάσεις στην τεχνολογία, αρχίζουν να σχηματοποιούν νέα οικοσυστήματα που θα αλληλεπιδρούν.
Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση της Mischa Dohler, καθηγήτριας ασύρματων επικοινωνιών στο King’s College του Λονδίνου, τόνισε: «Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε το 5G προκειμένου να έχουμε μια γενναία στροφή. Η κλίμακα του άλματος της τεχνολογίας είναι η κινητήριος δύναμη για αυτή την κίνηση.» Ανέφερε ότι η βιομηχανία πλησιάζει το όριο και θα πρέπει να κάνει σημαντικές ανακαλύψεις, οι οποίες ευελπιστούν να προέλθουν από τις εξελίξεις του 5G.
Και τέλος υπάρχουν οι κυβερνήσεις. Οι οποίες είναι πάντα πρόθυμες να στηρίξουν –στα λόγια βέβαια- τις νέες τεχνολογίες, ώστε να διατηρούν ανοιχτή την πόρτα για επενδύσεις, τεχνογνωσία και θέσεις εργασίας.
Αυτό απηχούν και οι δηλώσεις του Επιτρόπου Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας Günther Oettinger, ο οποίος στη Βαρκελώνη εμφανίστηκε εντυπωσιασμένος από τις συζητήσεις που λαμβάνουν χώρα γύρω από το 5G και εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον του των τηλεπικοινωνιών, τονίζοντας πως η επόμενη γενιά δικτύων θα δημιουργήσει μια ανταγωνιστική βιομηχανία που θα βοηθήσει τόσο στην ανανέωση του κλάδου, όσο και στην ανάπτυξή του.
Σύμφωνα με τον Oettinger: «Το 5G θα γίνει η πλατφόρμα για την καινοτομία και θα ανοίξει το δρόμο για την ψηφιοποίηση της οικονομίας στο σύνολό της, υποστηρίζοντας παράλληλα πολλούς κάθετους επιχειρηματικούς τομείς, χρησιμοποιώντας tailor made χαρακτηριστικά. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την εφαρμογή ενός Ίντερνετ των πραγμάτων, με μείωση του κόστους και αύξηση της ενεργειακής απόδοσης, για όλα τα συνδεδεμένα αντικείμενα.»
Κίνδυνος από υπερβολικές προσδοκίες
Παρά το γεγονός ότι –όπως αναφέραμε- οι κατασκευαστές τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού είναι αυτοί που δημιουργούν την τάση, είναι και αυτοί που αποφεύγουν να επιταχύνουν μαζικά τις εξελίξεις, καθ’όσον μια τέτοια κίνηση θα είχε μέση επίπτωση στο βαθμό απορρόφησης της τρέχουσας τεχνολογίας. Υπάρχει λοιπόν ο κίνδυνος να καλλιεργηθούν υπερβολικές προσδοκίες τη στιγμή που ο μέσος δέκτης έχει μέγεθος μικρού αυτοκινήτου και άρα η πραγματική εφαρμογή έχει αρκετά τεχνολογικά βήματα να διανύσει ακόμη.
Φυσικά, το να ξεχάσει κάποιος νόμο του Moore, συνιστά απλώς τρομακτική αφέλεια, όταν μιλάμε για αυτή την αγορά, η οποία είδε τα φυσικά μεγέθη να φτάνουν από την κλίμακα των εκατοστών στην κλίμακα των νανομέτρων μόλις σε μία εικοσαετία.
Μία ρεαλιστική εκτίμηση είναι ότι το 5G απέχει από την πρακτική του εφαρμογή 3 με 5 χρόνια για χώρες όπως η Κορέα, η Ιαπωνία και ίσως και οι ΗΠΑ, ενώ για την Ευρώπη η 5ετία είναι το bestcase scenario. Για την Ελλάδα, με βάση τον τρέχοντα ρυθμό αδειοδότησης των σταθμών βάσης, καθώς και το παγωμένο κλίμα στις επενδύσεις, λόγω της παρατεινόμενης κρίσης κάθε πρόβλεψη είναι καταδικασμένη να αποτύχει.
Δηλώσεις και εκτιμήσεις
Από το Mobile World Congress, όπου η συζήτηση για το 5G, άνοιξε αρκετές φορές, σταχυολογήσαμε μερικές δηλώσεις στελεχών που δείχνουν τον προσεκτικό τρόπο με τον οποίο η αγορά αντιμετωπίζει το 5G και την εκμετάλλευσή του σε εμπορικό επίπεδο.
Έτσι την ίδια ώρα που ο CTO της Alcatel Lucent δήλωνε ότι «είναι λάθος το 5G να χρησιμοποιείται κυρίως ως εργαλείο marketing», εκπρόσωποι των ΟΤΤ’sκαι των κυβερνήσεων, βλέπουν πολύ άνετα το 5G ως εργαλείο marketing δημιουργώντας ένα hype και έχει βάλει χιλιάδες developers στην πρίζα (ή καλύτερα στο πληκτρολόγιο), εξελίσσοντας στην ουσία ένα ανθρώπινο δυναμικό έτοιμο να καλύψει τις ανάγκες των μελλοντικών πελατών.
Η βιομηχανία της κινητής τηλεφωνίας θα πρέπει να λάβει υπόψη το 5G ως μια «ειδική γενιά», που εισάγει «προκλήσεις σε όλα τα τεχνολογικά επίπεδα», δηλώνει ο αντιπρόεδρος της Telefónica Europe, Mike Short και συμπληρώνει: «Δε χωράει στο νου, το τι κάνουμε σήμερα με το κινητό. Το 5G θα έχει μια τεράστια επίδραση ως προς την συνδεσιμότητά μας στο Internet και στις δυνατότητες της ασύρματης μετάδοσης.»
Σε άλλο μήκος κύματος ο Αντιπρόεδρος και CTO της Qualcomm, Matt Grob, αμφισβήτησε οποιαδήποτε ανάγκη να γίνει κάτι βιαστικά. «Έχουμε ομάδες μηχανικών που εργάζονται στο LTE και στο 5G. Κάθε φορά που η ομάδα του 5G παρουσιάσει ένα νέο άλμα απόδοσης, οι μηχανικοί του LTE απαντούν έτσι ώστε να καλύψουν τη διαφορά.»
Η στάση αυτή υποστηρίχθηκε από τον Allan Kock, διευθυντή της ανάπτυξης RAN στην TeliaSonera. «Το 5G είναι μια θεμελιώδης αλλαγή στην τεχνολογία και θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο που προσφέρουμε τις υπηρεσίες. Πρέπει να δούμε τις επιδόσεις και την κάλυψη, και όχι απλώς να εξετάσουμε τις μικροκυψέλες.»
Παρομοίως προσεκτικός και με το βλέμμα του στραμμένο σε όλο το μελλοντικό οικοσύστημα, ήταν Ο CTO της Ericsson, Ulf Ewaldsson, δήλωσε ότι «είναι σημαντικό να έχουμε μια πλήρη κατανόηση των αναγκών του δικτύου των βιομηχανιών που μεταμορφώνονται. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα ευρύ φάσμα πιθανών απαιτήσεων και τεχνολογικών προκλήσεων. Από τους αισθητήρες χαμηλής κατανάλωσης, έως συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις σε ταχέως κινούμενα οχήματα. Και σκοπεύουμε να τα χωρέσουμε όλα αυτά σε ένα δίκτυο. Το ρίσκο του 5G είναι ότι το ‘τεντώνουμε’ τόσο προκειμένου να το χτίσουμε, αλλά στην πραγματικότητα ακόμη δεν το γνωρίζουμε.» προειδοποίησε.
Οι πάροχοι από την πλευρά εκπροσωπούνται, θεωρούμε πλήρως από τη δήλωση του Stephane Richard, διευθύνοντος συμβούλου της Orange, ο οποίος πιστεύει ότι δεν υπάρχει καμία βιασύνη: «Το 4G είναι μια επιτυχία, ας το απολαύσουμε. Δεν πρέπει να προχωράμε πολύ γρήγορα», προσθέτοντας ότι η νέα βιομηχανία πρέπει να μάθει από τα μαθήματα του 3G όπου υπήρχε μια καθυστέρηση πολλών ετών μεταξύ της έναρξης της διαδικασίας και της πραγματικότητας, η οποία τελικά οδήγησε σε μεγάλη απογοήτευση.
5G: And the winner is…
Κρατήσαμε για το τέλος την περίπτωση της Κορέας η οποία πλησιάζει ήδη με γοργούς ρυθμούς την πλήρη κάλυψη της χώρας με 4G και ήδη η KT Telecom, έχει απλώσει στο τραπέζι τα σχέδιά της για το 5G εμπορικό της δίκτυο. Ο σχεδιασμός μάλιστα δεν είναι καθόλου ασαφής αφού προβλέπει ότι οι επισκέπτες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2018 στην Κορέα θα έχουν πρόσβαση σε εμπορικές υπηρεσίες 5G
Απτόητος από την έλλειψη των παγκόσμιων προτύπων, ο Διευθύνων σύμβουλος της Chang-Gyu Hwang δήλωσε ότι η εταιρεία έχει προχωρήσει γρήγορα με το 5G. «Είναι το δίκτυο της επόμενης γενιάς όπου χρειαζόμαστε. Η ταχύτητα είναι μόνο ένα προαπαιτούμενο μέρος, το μεγαλύτερο είναι η χωρητικότητα. Χρειαζόμαστε να χτίσουμε ένα δίκτυο το οποίο θα είναι σε θέση να παρέχει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο με πολύ χαμηλή καθυστέρηση».
Προς το παρόν όμως βρισκόμαστε σε demo mode. Δείτε ένα από τα πρώτα 5G κινητά σε λειτουργία.