H κάθοδος των μυρίων του Ελληνικού εκστρατευτικού σώματος στο Ελευθέριος Βενιζέλος ολοκληρώθηκε. Θα παραμείνουν στη Βαρκελώνη το Σαββατοκύριακο όσοι επέλεξαν να φυλάσσουν τα ιερά και τα όσια της Μπαρτσελονέτας, τα στενά της Ράμπλας ή τα υψίπεδα του πάρκου Γκουελ!
Όλοι οι υπόλοιποι θα φορτίσουμε τις μπαταρίες μας και από Δευτέρα θα επανέλθουμε δυναμικά στο «Business a sUsual». Εξαιρείται ο Δημήτρης που παραμένει στο team, αλλά από τη Δευτέρα θα φοράει χακί!
Ας κάνουμε όμως ένα μικρό wrap-up της τεράστιας ετήσιας εμπειρίας που ακούει στο όνομα Mobile World Congress. Μίας εμπειρίας που χωρίζεται σε δύο μέρη. Στις συσκευές, το τρεχαλητό και τον ενθουσιασμό των δύο πρώτων ημερών και στις προσεκτικές κινήσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη της αγοράς, που είναι μία… διαρκής διεργασία.
Οι βασικές τάσεις που αναδείχτηκαν στο φετινό MWC ήταν:
Κινητά και Tablets: Μην αναμένετε τα επόμενα χρόνια σημαντικές καινοτομίες. Εκτός απροόπτου και μέχρι να δούμε τις απολύτως εύκαμπτες συσκευές η αγορά θα κάνει μάλλον μικρά βήματα βελτίωσης. Αντί για τα tablets που φέτος ξεχώρισαν μόνο οι Sony και Jolla η τάση μεταφέρεται στα convertible devicesκαι μάλιστα σε όσα φοράνε Windows.
Wearables: Είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του line upκάθε εταιρείας. Η αίσθηση είναι ότι θα γνωρίσουν μεγάλη ανάπτυξη και ότι ακόμα βρίσκονται στην νηπιακή τους ηλικία. Για να κάνουμε ένα παραλληλισμό συγκρίνετε ένα σημερινό smartphone με τις συσκευές πρώτης γενιάς που είχαν μονόχρωμο display 2 γραμμών!
m-payment: Ένας τομέας με φοβερές δυνατότητες. Δεν είναι τυχαίο ούτε το γεγονός ότι οι μεγάλοι παίκτες (Apple, Samsung και Google) ασχολήθηκαν επισταμένα με το θέμα, ούτε ότι όλος ο τραπεζικός κόσμος έδωσε δυναμικά το «παρών». Και επειδή τους ξένους τραπεζικούς δεν τους γνωρίζουμε μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι όλη η αφρόκρεμα της ψηφιακής τραπεζικής ήταν εκεί και -ορισμένοι- μάλιστα με δικά τους booth!
ΙοΤ: Ένας ακόμη τομέας με εκπληκτικές προοπτικές. Για να υπάρχει βέβαια απόλυτη επιτυχία πρέπει να υπάρχει και απόλυτη συμβατότητα και εδώ θα πρέπει να βάλουν το χεράκι τους οι θεσμικοί και οι ρυθμιστικοί φορείς, διότι διαφορετικά θα προκύψει ένα χάος. Το πώς θα βρούνε άκρη μέσα στη «ζούγκλα» των διαφορετικών συστημάτων που χρησιμοποιούνται είναι μία εξίσωση με πολλούς αγνώστους. Πολύ δε περισσότερο όταν υφίσταται και μία άλλη παράμετρος αναφορικά με το IoT και τα wearables, που είναι το θέμα της ασφάλειας.
Mobile & Apps every where: Όταν βλέπεις την Oral Β να συμμετέχει σε ένα συνέδριο σαν το MWC στην αρχή αναρωτιέσαι τι δουλειά έχει η αλεπού στο παζάρι. Αν όμως παρατηρούσε κανείς προσεκτικά θα έβλεπε ότι το mobility έχει περάσει σε πολλές αγορές και ότι στο συνέδριο υπήρχαν πολλά ανάλογα παραδείγματα με κορυφαία και περισσότερα υποσχόμενα τα αυτοκίνητα αλλά και τα ποδήλατα!
Ασφάλεια: H ασφάλεια στο mobility είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη προστασία προσωπικών δεδομένων σε συσκευές για ιδιωτική χρήση. Τα διάφορα προγράμματα που κυκλοφορούν από εταιρίες του χώρου της ασφάλειας καλύπτουν τις βασικές απαιτήσεις. Όμως τα πράγματα σοβαρεύουν περισσότερο όταν αυτές οι συσκευές αξιοποιούνται και για εταιρική χρήση. Στο φετινό MWC η τάση για ασφάλεια ήταν προφανής, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά και είναι ενδεικτικό ότι εκτός από τις εταιρείες που πρόσφεραν λύσεις BYOD, συστήματα ασφαλούς διαχείρισης εταιρικών κινητών, συστήματα κρυπτογράφησης κλπ υπήρχαν και 4 κατασκευαστές κινητών ειδικών για ασφαλή χρήση.
Δίκτυα: Όλοι ευαγγελίζονταν και παρουσίαζαν, κυρίως για λόγους marketingτο 5G, αλλά η αγορά ακόμα βρίσκεται, στην καλύτερη περίπτωση, στο 4G+. Υπήρχαν επίσης πολλές προσεγγίσεις SDN (Software Defined Networks), αλλά και NFV (Network Function Virtualization).
UI – VR – AR: Αυτό που είναι key point για την επιτυχία μίας τεχνολογίας είναι το user interface, η ευχρηστία με την οποία ο χρήστης μπορεί να αξιοποιήσει μία υπηρεσία ή να χρησιμοποιήσει μία συσκευή. Όλα π.χ. τα elements για την υπηρεσία Call+ της Vodafone είναι διαθέσιμα στα περισσότερα smartphones. H Vodafone όμως τα πακετάρισε και τα πρόσφερε με έναν εύπεπτο τρόπο. Το ίδιο και το mobile paymentτης Apple. Δείτε το video στο σχετικό άρθρο και θα καταλάβετε. Η αγορά π.χ. των media λύσεων και της on demand interactive TV είναι σχεδόν έτοιμη για το μεγάλο βήμα αλλά δεν έχει προκύψει ακόμα το accelerator. Φέτος είδαμε πολλές προσεγγίσεις virtual reality αλλά και augmented reality και κάτι μας λέει ότι στο μέλλον θα έχουμε εξελίξεις αναφορικά με την εμπειρία του χρήστη.
ΟΤΤ’s & Operators: Καμία σημαντική εξέλιξη. Οι ΟΤΤ θέλουν να βάλουν τα δίκτυα να βγάλουν το φίδι της ανάπτυξης της βάσης των χρηστών στον τρίτο κόσμο, από την τρύπα, οι δε λένε ότι δεν υπάρχει πλέον δωρεάν γεύμα και επιπλέον αναζητούν κάποια «δίκαιη» λύση, ώστε να μην παρασιτούν οι ΟΤΤs εις βάρος τους.
Αυτόνομη Οδήγηση και Smart Cars: Είναι γεγονός ότι η τεχνολογία υπάρχει και όπως δήλωσε εκπρόσωπος της Renault, σε δύο χρόνια μπορεί να υπάρχει και εμπορικό μοντέλο. Επίσης, η General Motors έχει προσθέσει ήδη κάποιες «ευκολίες» σε ορισμένα μοντέλα της. Το θέμα είναι ότι ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία δηλώνει έτοιμη, για να κυκλοφορήσουν τα οχήματα χρειάζεται να καθοριστεί το νομικό / ρυθμιστικό πλαίσιο και αυτό θα πάρει χρόνια. Άλλη μία περίπτωση που η τεχνολογία αποδεικνύεται ταχύτερη από την νομική επιστήμη!
Οι αριθμοί λένε κατά κανόνα την αλήθεια. Και μπορεί οι στατιστικές να είναι όπως οι μίνι φούστες, αποκαλύπτοντας κάποια πράγματα αλλά κρύβοντας τα πιο ενδιαφέροντα, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι περίπου 100.000 στελέχη της αγοράς ήρθαν από τα πέρατα του κόσμου στη Βαρκελώνη για να ενημερωθούν για την επόμενη ημέρα της. Η πιο χαρακτηριστική εικόνα ήταν την Τρίτη, που ήταν και το peak. Έμοιαζε σα να δόθηκε εντολή εκκένωσης στο κτίριο του ΟΗΕ και όλες οι φυλές στριμώχνονταν στους διαδρόμους!
Στα νούμερα λοιπόν: Το σύνολο των επισκεπτών ξεπέρασαν τους 93.000, από 200 χώρες. Το ενδιαφέρον τους διεκδίκησαν περισσότεροι από 2.000 εκθέτες προϊόντων και υπηρεσιών, στα 100.000 τετραγωνικά μέτρα εκθεσιακού χώρου και φιλοξενίας.
Οι ψαγμένοι, είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν round tables και παρουσιάσεις από την αφρόκρεμα των στελεχών της βιομηχανίας, καθώς και αναλυτών παγκοσμίου κύρους. Εμείς ήμασταν ένα από τα 3.800 μέσα ενημέρωσης που είχαν αναλάβει να περάσουν στον κόσμο –και πολλές φορές να ερμηνεύσουν- τις σημαντικές ανακοινώσεις που έγιναν στο πλαίσιο του MWC.
Ποιος ήταν όμως ο λόγος που ήρθαν όλοι αυτοί, καταβάλλοντας ενίοτε ένα αρκετά τσουχτερό αντίτιμο, που ξεκινούσε (για τους επισκέπτες) από 800 και έφτανε στα 1500 ευρώ;
Γιατί σε τέσσερις ημέρες μόνο, θα μπορούσαν να δουν από κοντά, μελλοντικούς και νυν συνεργάτες, να αποτιμήσουν τον ανταγωνισμό και να πληροφορηθούν για τις εξελίξεις στο χώρο, τις προοπτικές και τις τάσεις, κάτι για το οποίο θα χρειαζόταν μια μικρή περιουσία σε αεροπορικά εισιτήρια και τουλάχιστον τέσσερις μήνες για να το υλοποιήσουν διαφορετικά!
Όπως μαθαίνουμε, μια πρώτη οικονομική ανάλυση δείχνει ότι το Mobile World Congress 2015 απέδωσε στο οικοσύστημα της Βαρκελώνης περισσότερα από 436 εκατομμύρια ευρώ και σχεδόν 12.675 θέσεις μερικής απασχόλησης στην τοπική οικονομία.
Ας σταθούμε όμως στα δικά μας στατιστικά που κατέγραψε το Smartband talk, το οποίο μας παραχώρησε η Sony. Συμπληρώσαμε περισσότερα από 50.000 βήματα ή περίπου 10 χιλιόμετρα τη μέρα, πολλά από αυτά μάλιστα τρέχοντας από το ένα Hall στο άλλο, για να προλάβουμε τα event που διαδέχονταν το ένα το άλλο με καταιγιστικό ρυθμό. Δουλέψαμε 10 άτομα (μαζί με το backup της Αθήνας) Χ 14 ώρες τη μέρα τραβήξαμε, μοντάραμε και ανεβάσαμε περισσότερα από 70 videosκαι δημοσιεύσαμε -για την ώρα- περισσότερα από 200 άρθρα. Σε αυτούς τους αριθμούς δεν περιλαμβάνονται οι επιδόσεις του www.myphone.gr για το οποίο μπορούμε να σας πούμε ότι είχε για ώρες 2.800 παράλληλους χρήστες μέσα στο site. Και έπεται συνέχεια από τη Δευτέρα.
Δείτε το time lapse βίντεο που ακολουθεί, για να έχετε μία συνολική εικόνα από όλα όσα έγιναν στη Βαρκελώνη αυτή την εβδομάδα. Από τη Δευτέρα θα συνεχίσουμε παρουσιάζοντας λεπτομέρειες, αναλύσεις, τάσεις και τεχνολογίες από ένα συνέδριο το οποίο ήταν κατά τη γνώμη μας από τα σημαντικότερα, γιατί η αγορά έδειξε να ωριμάζει στο σύνολό της και δεν είναι μακριά η ώρα που θα γευτούμε όλοι τους καρπούς αυτής της ωρίμανσης.