Είναι κοινό μυστικό εδώ στο MWC, ότι η βιομηχανία της κινητής αγωνίζεται να κρατήσει το momentum των big trends. Είναι επίσης κοινό μυστικό ότι στη σημερινή συγκυρία είναι δύσκολο να επιταχύνουν (αν όχι να «εκβιάσουν)» τη ροή των εξελίξεων, κυρίως όσον αφορά στο ρυθμό απορρόφησης των τεχνολογιών από το κοινό. Υπάρχει επίσης το θέμα της ωριμότητας και του User Interface, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μια τεχνολογία εξαρτά την παρουσία -η καλύτερα την επιτυχία της- από μια άλλη.
Είδαμε πολύ 5G, πολλές υλοποιήσεις και ακόμη περισσότερες υποσχέσεις. Αλλά συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι όπως επισήμανε και ο CTO της Alcatel Lucent «είναι λάθος να χρησιμοποιείται κυρίως ως εργαλείο marketing». Ο λόγος είναι ότι καλλιεργούνται υπερβολικές προσδοκίες τη στιγμή που ο μέσος δέκτης έχει μέγεθος μικρού αυτοκινήτου (που είδαμε στην Ericsson) ή τριών κουτιών από παπούτσια (στο περίπτερο της SKTelecom). H αίσθησή μας είναι ότι το φετινό συνέδριο δεν θα μπορούσε με τίποτα να χαρακτηριστεί 5G από τη στιγμή που απέχουμε από την πρακτική του εφαρμογή 3 με 5 χρόνια και βέβαια μιλάμε για την Κορέα, Ιαπωνία και λίγο από ΗΠΑ. Η τεχνολογία βέβαια πατάει συνέχεια γκάζι και ο ανταγωνισμός λειτουργεί ως καταλύτης επιταχύνοντας τις διαδικασίες, αλλά σίγουρα υπάρχουν και κάποια όρια.
Ουδέν κακό αμιγές καλού όμως! Η χρήση του 5G ως εργαλείο marketing δημιουργεί ένα hype και έχει βάλει χιλιάδες developers στην πρίζα (ή καλύτερα στο πληκτρολόγιο), δημιουργώντας στην ουσία ένα οικοσύστημα έτοιμο να υποδεχθεί -όταν έρθει η ώρα- το 5G
Για την Ευρώπη όσον αφορά τη νέα γενιά σίγουρα πάμε στην 5ετία (για σοβαρές υλοποιήσεις), ενώ για την Ελλάδα δεν τολμώ καν να κάνω πρόβλεψη. Ακόμα αντηχεί στ’αυτιά μου η προχθεσινή δήλωση του Νάσου που μας είπε ότι η εκτίμηση είναι ότι στην Ελλάδα μόνο το 20% του τζίρου των παρόχων έρχεται από τα data. Την ίδια στιγμή που ένας στους τέσσερις Έλληνες έχει smartphone και μόλις οι μισοί έχουν data plan στο συμβόλαιό τους. Οπότε μάλλον θα χρειαστεί να κάνετε αρκετή υπομονή πριν δείτε 5G σήμα στη συσκευή σας…
Μιλώντας για διάδοση της mobile τεχνολογίας, οι ΟΤΤ’s συνεχίζουν να αναζητούν ένα νέο Eldorado με δισεκατομμύρια χρήστες σε παρθένες περιοχές, ώστε να ανοίξουν μια νέα πελατειακή δεξαμενή. Το πρόβλημά τους όμως αυτή τη φορά, είναι ότι δεν υπάρχουν δίκτυα για να «πατήσουν» πάνω.
Τι θα έλεγε λοιπόν το Facebook αντί να ζητάει δωρεάν mobile internet και η Google, αντί να πετάει στα σύννεφα, με μπαλόνια και drones να γινόταν συνεταίροι των παρόχων και να ξεκίναγαν πραγματικές επενδύσεις στις χώρες που φιλοδοξούν να αποκτήσουν πρόσβαση και πελάτες; Μμμμ… δεν το βλέπουμε και πολύ πιθανό, γιατί οι ΟΤΤ έχουν συνηθίσει να κάνουν οι άλλοι τη «βρώμικη» και –κυρίως- πολυέξοδη δουλειά για λογαριασμό τους!
Τελικά, θα πείτε, τί ήταν αυτό που άξιζε στο MWC 2015; Κατά την άποψή μας το οικοσύστημα. Δεν περιμέναμε να δούμε μπροστά μας μία επανάσταση, αλλά την εξέλιξη της σε όλα τα επίπεδα και με κάθε ρυθμό. Από τα επιβλητικά ρομπότ που ακολουθούν τις κινήσεις του χρήστη, προπαγανδίζοντας το 5G, μέχρι τα έξυπνα και μοδάτα αξεσουάρ που είδαμε στο Showstoppers και το Mobile Focus, ήταν μια συμπυκνωμένη μικρογραφία μια παγκόσμιας αγοράς που χωρίς το MWC, θα χρειαζόταν τουλάχιστον ένα χρόνο για να τις καταγράψουν οι ειδικοί προκειμένου να μας δώσουν να καταλάβουμε που βρίσκεται και που πηγαίνει. Ήταν σίγουρα ένα συνέδριο ωριμότητας και όπως όλα δείχνουν η αγορά σύντομα θα περάσει στην επόμενη εξελικτική σπείρα.
Γι’αυτό αξίζει το Mobile World Congress !