Διευκρινίσεις σε όλα τα ερωτήματα που «αιωρούνται» γύρω από το θέμα της ψηφιακής τηλεόρασης αλλά και του ψηφιακού μερίσματος της κινητής τηλεφωνίας έδωσε σήμερα ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) Κ. Λουρόπουλος ο οποίος είχε κληθεί στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.
Η ακρόαση προκλήθηκε με αφορμή τα θέματα που έθεσε προσφάτως Επιτροπή Τηλεοπτικών Σταθμών Κεντρικής Μακεδονίας, σχετικά με τον τρόπο δραστηριοποίησης της DIGEA A.E και την οικονομική πρακτική της απέναντι στους τηλεοπτικούς σταθμούς της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο κ. Λουρόπουλος ξεκαθάρισε τον ρόλο της ΕΕΤΤ, ότι δηλαδή είναι Διαιτητής όχι Νομοθέτης, ότι δεν ορίζει τους κανόνες, αλλά εποπτεύει ότι οι θεσπισμένοι κανόνες εφαρμόζονται σωστά από τις αγορές. Όπως είπε το πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας της ψηφιακής τηλεόρασης το «σχημάτισε» η Κυβέρνηση και το ψήφισε η Βουλή. Οι προδιαγραφές ήταν γνωστές εδώ και πολύ καιρό σε όλους. Η ΕΕΤΤ συμμετείχε ως εκτελεστικό όργανο των αποφάσεων της Πολιτείας, συμβουλεύοντας ή εξειδικεύοντας τις προτάσεις όπου αυτό ήταν απαραίτητο.
Τονίσθηκε ότι το φάσμα είναι πολύτιμο δημόσιο αγαθό και ότι το αναλογικό σήμα, πρέπει να κλείσει μέχρι 15/06/2015 σύμφωνα με κατευθυντήριες οδηγίες της ITU (Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών) και ότι τα 800 ΜΗΖ πρέπει να αποδοθούν στην κινητή τηλεφωνία (01/11/2014).
Ο επικεφαλής της ΕΕΤΤ υπενθύμισε ότι ο στόχος της Πολιτείας είναι να απονείμει και να επιβάλλει την ορθή συχνότητα και χρήση φάσματος εκεί που πρέπει και σύμφωνα με τις διεθνείς δεσμεύσεις, με όρους, με υποχρεώσεις και με καταβολή αντιτίμου, σε αδειοδοτημένους σταθμούς που θα κρίνονται ότι πληρούν κάποια κριτήρια αξιοπιστίας και βιωσιμότητας και θα λειτουργούν σε ένα καθεστώς πραγματικής νόμιμης λειτουργίας.
Ο κ. Λουρόπουλος δεν μάσησε τα λόγια του και είπε με σαφήνεια προς τα μέλη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας ότι «οι μέχρι τώρα διαπιστώσεις κατατείνουν στο συμπέρασμα ότι οι διαμαρτυρίες και οι αιτιάσεις που εξετάζει η Επιτροπή σας δεν διευκολύνουν την επίτευξη των στόχων αυτών».
Σχετικά με την τιμή της δημοπρασίας εξηγήθηκε η σχέση αυτής με την Μελέτη Αnalysys Mason του 2011-2012. Ουσιαστικά για τη διαμόρφωση της τιμής της επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής συγκροτήθηκε ειδική ομάδα εργασίας απαρτιζόμενη από στελέχη του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, του υπουργείου Οικονομικών και της ΕΕΤΤ. Ο κ. Λουρόπουλος ανέλυσε τα συστατικά στοιχεία των τιμών, τόσο της τηλεόρασης όσο και της κινητής τηλεφωνίας, παραδίδοντας στο Προεδρείο την Μελέτη της ΑΜ, στην οποία το συμπέρασμα είναι ότι το μεγαλύτερο συνολικό όφελος από τη χρήση των συχνοτήτων 800 ΜΗΖ θα προέλθει από την κινητή τηλεφωνία. Σημείωσε ότι πουθενά στην μελέτη αυτή δεν γίνεται λόγος για την τιμή διάθεσης του δικαιώματος της ψηφιακής τηλεόρασης.
Εξήγησε επίσης ότι η νομιμότητα της διαδικασίας είναι απόλυτα εξασφαλισμένη, καθόσον το ισχύον πλαίσιο ορίζει ότι όταν υπάρχει ενδιαφέρον για συχνότητες η ΕΕΤΤ είναι υποχρεωμένη να χορηγήσει το φάσμα ακόμη και εάν υπάρχει μόνο ένας ενδιαφερόμενος. Αυτό προκύπτει τόσο από παρεμφερείς περιπτώσεις στην Ελλάδα, όσο και από την σύμφωνη γνώμη της ΕΕ, σχετικά με τον διαγωνισμό του παρόχου δικτύου της ψηφιακής τηλεόρασης.
Διασφαλίσθηκε συνεπώς, μία διαδικασία ανοικτή προς όλους καθώς: Διασφαλίστηκε η μη προνομιακή ή διακριτική μεταχείριση των πιθανών ενδιαφερομένων και ίδια κριτήρια προεπιλογής για τη συμμετοχή που ήταν γνωστά σε όλους, η ανάθεση έγινε βάσει της οικονομικής προσφοράς (αντικειμενική αξιολόγηση) και χωρίς βαθμολογία τεχνικής προσφοράς (που θα εμπεριείχε υποκειμενικότητα), ενώ πραγματοποιήθηκε παράλληλη διεξαγωγή των διαδικασιών για τη χορήγηση τόσο εθνικών όσο και περιφερειακών αδειών ώστε οι συμμετέχοντες να έχουν τη δυνατότητα να καταστρώσουν, χωρίς αβεβαιότητες και περιορισμούς, το επιχειρηματικό τους πλάνο. Επίσης, το τεύχος προκήρυξης γνωστοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία δεν εξέφρασε αντίρρηση.
Όσον αφορά την ορθότητα της μεθοδολογίας υπολογισμού των τιμών, η ΕΕΤΤ ανέφερε ότι έγινε διαβούλευση πάνω στις βασικές αρχές του κοστολογικού μοντέλου και δεν υπήρξε καμία μεταβολή της μεθοδολογίας παρά μόνον υπέρ των «μη προνομιούχων» παρόχων σε γεωγραφικές περιοχές χαμηλής πληθυσμιακής κάλυψης και χαμηλού εισοδήματος των δυνητικών «θεατών» σε αυτές. Επίσης, εξηγήθηκε πως φτάνει κανείς από την τιμή που πληρώνει η Digea στο ελληνικό δημόσιο (δικαίωμα) στην τιμή που χρεώνει τους πελάτες της. Εάν από τον έλεγχο των κοστολογικών-οικονομικών στοιχείων της DIGEA αποδειχθεί ότι η επένδυση και τα λειτουργικά έξοδα είναι μικρότερα θα αναπροσαρμοσθεί το μοντέλο και θα ισχύσουν νέες χαμηλότερες τιμές. Λόγω της υποχρέωσης ελέγχου τιμών που έχει επιβληθεί στην DIGEA oι τιμές μπορεί να μεταβληθούν για δύο λόγους: (α) είτε ως αποτέλεσμα της μεταβολής του αριθμού των διαθέσιμων αδειοδοτημένων προγραμμάτων η οποία θα επηρεάσει τον αριθμό των παρόχων στους οποίους θα επιμεριστεί το συνολικό κόστος της DIGEA (β) είτε ως αποτέλεσμα του κοστολογικού ελέγχου των στοιχείων της DIGEA.
Σχετικά με την κάλυψη δικτύου, ξεκαθαρίσθηκε και εξηγήθηκε ότι ο κάτοχος των δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων οφείλει να καλύπτει τουλάχιστον το 95% του πληθυσμού της χώρας εφαρμόζοντας τον Χάρτη Συχνοτήτων. Η ΕΕΤΤ ήδη από τις πρώτες ημερομηνίες της μετάβασης αφιερώνει πόρους για να διεξάγει επί τόπου μετρήσεις ώστε να πιστοποιηθεί εάν η πληθυσμιακή κάλυψη είναι η προβλεπόμενη. Μετά την ολοκλήρωση της μετάβασης στο τέλος του έτους και με λεπτομερείς μετρήσεις θα αξιολογηθούν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία.
Η συζήτηση θα συνεχιστεί και αύριο.