Δύο μεγάλα «έργα» στο δρόμο για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της χώρας κλήθηκε να διεκπεραιώσει η ΕΕΤΤ μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα. Τόσο η ψηφιακή μετάβαση της αναλογικής τηλεόρασης, όσο και το ψηφιακό μέρισμα προς τις εταιρίες κινητής που ακολούθησε αμέσως μετά, ολοκληρώθηκαν διασχίζοντας ένα λαβύρινθο διαβουλεύσεων, αναβολών, αναγκαστικών και τεχνητών παρατάσεων και φυσικά πιέσεων από όλους τους εμπλεκόμενους. Τελικά, κατά κοινή ομολογία, το εγχείρημα στέφτηκε από επιτυχία. Πλέον ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ, καλείται να αντιμετωπίσει αρκετά λειτουργικά θέματα που είτε έχουν μείνει πίσω, είτε αναφύονται λόγω του συνεχούς μετασχηματισμού της τηλεπικοινωνιακής αγοράς.
- Ενώ η αγορά κινητής κατέγραψε μεγάλη πτώση εσόδων την τελευταία τετραετία, οι εταιρίες αποφάσισαν παρά τις ενστάσεις τους, να ανταποκριθούν πάση δυνάμει στο κάλεσμα της Πολιτείας. Τι πιστεύετε ότι λειτούργησε καταλυτικά προς την θετική τους ανταπόκριση.
Η ολοένα ευρέως εμπεδωμένη αντίληψη ότι δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς τεχνολογία, και μάλιστα τηλεπικοινωνιακή, και μάλιστα ευρυζωνικότητα, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα της οικονομίας. Η κρίση επέτεινε τις πιέσεις που δέχονται οι εταιρίες, με τα οικονομικά μεγέθη του κλάδου (κύκλος εργασιών, μικτό κέρδος και ενεργητικό) να καταγράφουν φθίνουσα πορεία, τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, η εξέλιξη της τεχνολογίας και οι νέες ανάγκες δημιουργούν προκλήσεις και ευκαιρίες που δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Η ανάπτυξη των δικτύων κινητής τηλεφωνίας τέταρτης γενιάς (4G) αποτελεί μονόδρομο για την εξέλιξη της οικονομίας άρα και του κλάδου, με δεδομένη τη ζήτηση από την πλευρά των καταναλωτών, των πολιτών εν γένει, για καλύτερες και πιο σύγχρονες υπηρεσίες, αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες που παρέχει σήμερα η τεχνολογία, καθώς και την αύξηση της διείσδυσης της κινητής ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα σε συνδυασμό με την αναμενόμενη ραγδαία αύξηση της διασυνδεσιμότητας και κίνησης δεδομένων μεταξύ μηχανών (Machine-to-Machine, Internet of Things). Ειδικά για το τελευταίο, όλοι οι stakeholders της αγοράς προβλέπουν και τοποθετούνται ώστε να αντιμετωπίσουν την επερχόμενη ανάγκη διασύνδεσης μεταξύ μηχανών, οι οποίες αναμένεται να ανέλθουν παγκοσμίως στις 50 δισ. συσκευές κατά το έτος 2020. Είναι προφανές ότι ένα μεγάλο μέρος της κίνησης αυτής θα διεξάγεται μέσα από φάσμα κινητών επικοινωνιών καθότι πρόκειται για ένα πολύτιμο στοιχείο υποδομής που χρειάζονται οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας για να ξεδιπλώσουν περαιτέρω τις επενδύσεις τους. Οι εταιρίες έχουν συνειδητοποιήσει ότι θα πρέπει να κινηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση και έχουν αντιστοίχως προσαρμόσει τις στρατηγικές τους. Η θερμή ανταπόκριση στην πρόσφατη δημοπρασία φάσματος που διενήργησε η ΕΕΤΤ συνδέεται με την ισχυρή πεποίθηση των εταιριών κινητής τηλεφωνίας ότι οι προοπτικές του κλάδου, αλλά και της ελληνικής οικονομίας παραμένουν θετικές και τα οφέλη που θα αποκομίσουν είναι σημαντικά.
- Από πλευράς ΕΕΤΤ, ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε για τη διεκπεραίωση ενός τόσο μεγάλου και διπλού εγχειρήματος (ψηφιακή μετάβαση και μέρισμα).
Η ΕΕΤΤ έχει αξιοποιήσει τη διοικητική και επιχειρησιακή της ετοιμότητα, αλλά και την ικανότητά της να ανταποκρίνεται με συνέπεια και αξιοπιστία σε σύνθετες και απαιτητικές προκλήσεις. Η χορήγηση των δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων στην κινητή τηλεφωνία και η διάθεση του ψηφιακού μερίσματος αποτέλεσαν καθοριστικής σημασίας εξελίξεις για τη μετάβαση της χώρας μας στην ψηφιακή εποχή. Οι προκλήσεις του εγχειρήματος ήταν πολλές, με πρώτη και κύρια, την ανάγκη για συντονισμό και των συναρμόδιων φορέων στη διαδικασία της ψηφιακής μετάβασης. Επιπρόσθετα, η άναρχη κατάσταση που επικρατούσε στο τηλεοπτικό τοπίο δυσχέραινε περαιτέρω την ήδη σύνθετη και πολύπλοκη διαδικασία. Με πλήρη συνείδηση της ευθύνης και του ρόλου της, η ΕΕΤΤ διενήργησε τις εν λόγω διαγωνιστικές διαδικασίες, εξασφαλίζοντας απόλυτη διαφάνεια και τηρώντας στο ακέραιο τις προδιαγραφές που είχαν συμφωνηθεί με την Πολιτεία. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι οι δημοπρασίες σχεδιάστηκαν και εκτελέστηκαν εξ’ ολοκλήρου από τα στελέχη της ΕΕΤΤ, αξιοποιώντας την πολύτιμη τεχνογνωσία μας, και χωρίς κόστος για το ελληνικό δημόσιο. Το γεγονός αυτό θα πρέπει να συγκριθεί με αντίστοιχες διαδικασίες, σε άλλες χώρες κατά τις οποίες η αμοιβή των εξωτερικών συμβούλων που εκτέλεσαν το σύνολο της διαδικασίας ανέρχεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ, υπολογιζόμενο σε αρκετές περιπτώσεις ως ποσοστό επί του συνολικού εκπλειστηριάσματος. Το αποτέλεσμα δικαιώνει την εμπιστοσύνη της Πολιτείας στην ΕΕΤΤ και επιβεβαιώνει για μία ακόμα φορά το κύρος και την αξιοπιστία που χαρακτηρίζουν την Αρχή και την καθιστούν πρότυπο για το δημόσιο τομέα στην Ελλάδα.
Η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η εκχώρηση των αδειών για το ψηφιακό μέρισμα αποτελεί μείζονος σημασίας εξέλιξη σε πολλά επίπεδα. Σε δημοσιονομικό επίπεδο, εξασφαλίστηκε ένα σημαντικό τίμημα για το ελληνικό δημόσιο και δόθηκε ένα ηχηρό μήνυμα εμπιστοσύνης του κλάδου στις προοπτικές της εθνικής οικονομίας. Σε επίπεδο αγοράς αποτελεί αποφασιστικό βήμα για την ανάπτυξη νέων ασύρματων τεχνολογιών για δίκτυα κινητής τηλεφωνίας τέταρτης γενιάς (4G), που υποστηρίζουν καινοτόμες υπηρεσίες επικοινωνίας, πρόσβασης, περιεχομένου και μεταφοράς ευρυζωνικών δεδομένων. Η αξιοποίηση του φάσματος αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία νέων, σύγχρονων υποδομών, να καλλιεργήσει περαιτέρω τον ανταγωνισμό στην αγορά και να συμβάλλει στην προσπάθεια για εξάλειψη του ψηφιακού χάσματος με τον υπόλοιπο κόσμο. Από την πλευρά των καταναλωτών, τα οφέλη είναι μεγάλα, καθώς η εξέλιξη αυτή αναμένεται να βελτιώσει τον τρόπο διαχείρισης και διάθεσης των υπηρεσιών, αλλά και να διευκολύνει τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών ή μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων με το δημόσιο τομέα.
- Υπάρχει μια ανοιχτή συζήτηση τα τελευταία χρόνια που καταλήγει στο αξίωμα ότι η ρύθμιση εμποδίζει τις επενδύσεις. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη, ή υπάρχει και τρίτος δρόμος που ευνοεί τις συνέργειες.
Όχι δεν την συμμερίζομαι, αν και την έχω διαπιστώσει. Στόχος της παρούσας διοίκησης είναι να λειτουργήσουμε όλοι σαν συνεταίροι και όχι σαν ανταγωνιστές ή τιμωροί, ή αντίπαλοι. Ο δρόμος που ευνοεί τις συνέργειες είναι εκείνος που ο κάθε «εταίρος» της αγοράς (Πολιτεία, Πάροχοι, Ρυθμιστής, Κατασκευαστές, Πελάτες, κλπ) σέβεται τις ιδιαιτερότητες και τις τάσεις που την διαμορφώνουν. Στην σημερινή εξελικτική διεργασία του κλάδου της τεχνολογίας, κανείς δεν μπορεί να επιβάλλει απόλυτα μόνο τις δικές του απόψεις. Συνεπώς, είναι σφάλμα να θεωρείται ότι μονο ο ρυθμιστής «φταίει» που δεν γίνονται επενδύσεις.
- Τα δίκτυα 4G απαιτούν σαφώς πυκνότερη κάλυψη με σταθμούς μικρής εμβέλειας και χαμηλής ισχύος (small/microcells). Υπάρχει διαφορετικό ρυθμιστικό πλαίσιο γι’ αυτές τις διατάξεις κεραιοσυστημάτων;
Οι σταθμοί μικροκυψελών εξαιρούνται από τη διαδικασία αδειοδότησης σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 27217/505/4-6-2013 «Εγκαταστάσεις Κατασκευών Κεραιών Χαμηλής Ηλεκτρομαγνητικής Περιβαλλοντικής Όχλησης, εξαιρούμενες από την αδειοδότηση σύμφωνα με την παρ. 23 του άρθρου 30 του Ν.4070/2012» και μπορούν να εγκαθίστανται και να λειτουργούν με την υποβολή κατάλληλης δήλωσης.
- Οι υπηρεσίες τηλεοπτικού περιεχομένου και οι υπηρεσίες δεδομένων δημιουργούν επικαλυπτόμενες περιοχές ενδιαφέροντος μεταξύ τηλεοπτικών σταθμών και παρόχων κινητής. Είναι προετοιμασμένη η ΕΕΤΤ να κρατήσει τα στεγανά;
Το ευρωπαϊκό πλαίσιο απαγορεύει στο Ρυθμιστή να περιορίζει την πρόσβαση στο περιεχόμενο ή στα δεδομένα σε οποιαδήποτε πλατφόρμα ή τεχνολογία. Επομένως, κάθε νόμιμος πάροχος περιεχομένου μπορεί να διαθέτει το πρόγραμμά του σε όποια πλατφόρμα ή/και με όποια τεχνολογία επιθυμεί.