Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το έργο Σύζευξις 2, προϋπολογισμού 616,4 εκατ. ευρώ και έπειτα η λειτουργία του για την κάλυψη των τηλεπικοινωνιακών αναγκών του δημοσίου τομέα θα έχει ως συνέπεια να ξαναμοιραστεί μεταξύ των παρόχων η «πίτα» της δαπάνης του δημοσίου, η οποία όμως ταυτόχρονα θα μικρύνει.
Άλλωστε ένας από τους λόγους της δημιουργίας του Σύζευξις 2 είναι και η ανάγκη του δημοσίου να μειώσει τις δαπάνες του κάτι που πιθανότατα να το καταφέρει σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί. Για όλες τις υπηρεσίες και ανά περιοχές ή ομάδες δημοσίων υπηρεσιών, θα γίνεται διαγωνιστική διαδικασία (δημοπρασία) και ανάδοχος θα ανακηρύσσεται αυτός που θα δίνει την καλύτερη προσφορά ή με άλλα λόγια την πιο συμφέρουσα – χαμηλή για το δημόσιο.
Βάσει της πιο εμπεριστατωμένης μελέτης που είχε ολοκληρωθεί το 2012, το δημόσιο πληρώνει για τις ανάγκες επικοινωνίας των υπηρεσιών του περί τα 270 εκατ. ευρώ ετησίως. Το νούμερο αυτό δεν είναι ακριβές, όπως θα περίμενε κανείς σε ένα οργανωμένο κράτος, μιας και τώρα ουσιαστικά έχει ξεκινήσει η καταγραφή με συνέπεια των τηλεπικοινωνιακών δαπανών. Μέχρι και πρόσφατα οι τηλεπικοινωνιακές δαπάνες ήταν χαμένες σε διάφορους κωδικούς καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολο ένα υπολογισμό τους. Σύμφωνα με την εκτίμηση των αρχιτεκτόνων του Σύζευξις 2 η εξοικονόμηση δαπανών για το δημόσιο θα είναι της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ ετησίως.
Με βάση όμως άλλες πιο πρόσφατες εκτιμήσεις μπορεί το τηλεπικοινωνιακό κόστος του δημοσίου να μειωθεί ακόμα περισσότερο εξαιτίας του ανταγωνισμού που θα αναπτυχθεί μεταξύ των παρόχων και αυτό διαφαίνεται ήδη μέσα από τις προσφορές που έχουν καταθέσει. Ως παράδειγμα αναφέρεται η κινητή τηλεφωνία. Εκτιμάται ότι το δημόσιο για 40.000 κινητά και μόνον για την υπηρεσία φωνής, δίνει τώρα 13 με 15 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο τριετής προϋπολογισμός του υποέργου του Σύζευξις 2 που αφορά την κινητή τηλεφωνία είναι 38,4 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ωστόσο ότι το τελικό κόστος θα πέσει κάτω και από τα 25 εκατ. ευρώ στην τριετία και μάλιστα με περισσότερες συνδέσεις (55.000) αλλά και με την υπηρεσία της μεταφοράς δεδομένων.
Αναφορικά με την πορεία της διαγωνιστικής διαδικασίας την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες, «κλείδωσαν» στην ΚτΠ οι εταιρείες οι οποίες θα συμμετέχουν στις δημοπρασίες για τις συμφωνίες πλαίσιο που θα αφορούν τις υπηρεσίες και πρόκειται για όλες όσες συμμετέχουν στο διαγωνισμό (και είναι σχεδόν όλες οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες της χώρας).
Οι ενδιαφερόμενοι που προσήλθαν στη διαγωνιστική διαδικασία για το πρώτο έργο (σταθερή τηλεφωνία και διαδίκτυο) είναι ο ΟΤΕ, η Forthnet, η hellas online, η Wind και η Cyta, ενώ οι ενδιαφερόμενοι για το δεύτερο (κινητή τηλεφωνία και διαδίκτυο) είναι οι Cosmote, Vodafone, Wind και Cyta.
Για να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για τα δύο προαναφερόμενα υποέργα μένει οι διαγωνιζόμενοι να προσκομίσουν στην ΚτΠ την αναγκαία εγγυητική επιστολή και στη συνέχεια θα δημοσιοποιηθεί η απόφαση κατακύρωσης. Η «πίτα» μοιράζεται εκ νέου όπως προαναφέραμε γιατί ένα σημαντικό κομμάτι των υπηρεσιών που θα καλύψει το Σύζευξις 2 σήμερα προσφέρεται από τον ΟΤΕ.
Περισσότερο χρόνο θα χρειασθούν για να ολοκληρωθούν οι υπόλοιποι διαγωνισμοί για τα 3 άλλα υποέργα του Σύζευξις 2 και αυτό γιατί δεν πρόκειται για συμφωνίες πλαίσιο, αλλά για μειοδοτικούς διαγωνισμούς όπου θα επιλεγεί η εταιρεία ή η κοινοπραξία η οποία έχει καταθέσει την καλύτερη προσφορά. Το έργο δεν μπορεί βεβαίως να τεθεί σε λειτουργία αν δεν ολοκληρωθεί στο σύνολό του. Ήδη για το υποέργο «Κεντρική Υποδομή Διασύνδεσης Δικτύου (SIX) και Υποδομές Κέντρου Δεδομένων» προϋπολογισμού 12,7 εκατ. ευρώ είναι δεδομένο ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις καθώς η ΚτΠ απέκλεισε τους δύο από τους 4 υποψήφιους, τον ΟΤΕ και τη Forthnet και οι εταιρείες αυτές, όπως αναμενόταν, κατέθεσαν ένσταση.
Όπως και τα περισσότερα έργα του ΕΣΠΑ και το Σύζευξις 2 προχώρησε με αργούς ρυθμούς έως ένα ορισμένο σημείο με αποτέλεσμα τώρα οι χρόνοι, προκειμένου να μην απολέσει την χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ, να είναι άκρως ασφυκτικοί. Μέχρι το αργότερο τον Μάρτιο του 2015 οι συμβάσεις εκτέλεσης για τα τρία υποέργα τα οποία χρηματοδοτούνται με κοινοτικά κονδύλια θα πρέπει να έχουν υπογραφτεί. Αν αυτό δεν καταστεί δυνατό (και δεν είναι απίθανο στη χώρα μας αυτό να συμβεί) τότε ολόκληρο το έργο θα μπει σε περιπέτειες. Πάντως, μέχρι στιγμής, το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα τηρείται, ενώ να σημειωθεί ότι πρόκειται για έργο που οι αποφάσεις λαμβάνονται από διακομματική επιτροπή.