Το 2010 είχαμε τον Πολ, το Χταπόδι σε ρόλο Πυθίας, να μας φωτίζει με τις προγνώσεις του, σχετικά με το ποιά ομάδα θα κέρδιζε ετούτον ή εκείνον τον κρίσιμο αγώνα, στο προηγούμενο Παγκόσμιο Κύπελλο. Κάποια αποτελέσματα τα πετύχαινε, κάποια άλλα όχι… Φυσικά, οι «προβλέψεις» του δεν είχαν καμία λογική βάση, όμως στις εφημερίδες δημοσιεύονταν περισπούδαστα άρθρα και φωτογραφίες του οκτάποδος εν ώρα περισυλλογής! Λίγοι πίστευαν στις ικανότητές του, οι περισσότεροι όχι – κάναμε, πάντως, πλάκα κι όλοι περνούσαμε καλά…
Σε τούτο το Μουντιάλ, όμως, ήρθε η τεχνολογία να διεκδικήσει τα νόμιμα δικαιώματά της και να πάρει τη δόξα του Πολ μέσα από τα πλοκάμια του! Κι αν νομίζετε πως ο τελικός ήταν ένας, αυτός που παίχτηκε μεταξύ Γερμανίας και Αργεντινής, βλέπετε μονάχα τη μία όψη του νομίσματος, την αθλητική… Υπάρχει και η άλλη όψη, η τεχνολογική, με αντίπαλους τη Microsoftκαι την Google, οι οποίες έδωσαν έναν διαφορετικό αγώνα μεταξύ τους, με στόχο τις πιο επιτυχημένες προβλέψεις στα αποτελέσματα των κρίσιμων ματς, όπως αποκάλυψε άρθρο της συνήθως καλά πληροφορημένης TelecomTV…
Φυσικά, οι δυο κολοσιαίες εταιρίες δεν ξόδεψαν χρόνο και χρήμα επειδή ζήλεψαν τη δόξα του Πολ – απλώς, μ ‘ αυτό τον τρόπο ήθελαν να προβάλουν τις επιδόσεις (και τις αποδόσεις) των μηχανών αναζήτησης και του ειδικού λογισμικού που διαθέτει κάθε μια, με το επιχείρημα πως αν μπορεί να προβλέπει με ακρίβεια το αποτέλεσμα ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, που ξέρουμε δα από πόσες παραμέτρους εξαρτάται, πολύ περισσότερο μπορεί να δίνει ακριβείς απαντήσεις στα συνήθως απλούστερα δικά μας ερωτήματα…
Το παράξενο με τους δυο τεχνολογικούς αντιπάλους είναι ότι, όπως ο ποδοσφαιρικός τελικός κρίθηκε «στον πόντο», δηλαδή στο ένα γκολ και μάλιστα στην παράταση, ανάλογη κατάληξη είχε κι ο δικός τους: η Microsoftαποκάλυψε ότι η υπηρεσία της BingPredictsπροέβλεψε σωστά το νικητή στους 15 από τους 16 αγώνες της τελικής φάσης (έχασε το παιχνίδι γοήτρου για την 3η-4η θέση, μεταξύ Ολλανδίας-Βραζιλίας, βγάζοντας νικητή τη δεύτερη, αλλά κέρδισε τελικά η πρώτη, με 3-0), ενώ η Googleπαραδέχτηκε ότι με τη βοήθεια του GoogleCloudτον πέτυχε στους 14!
Για να αποδίδουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, πάντως, η Microsoft πήγε «προπονημένη» σ’ αυτό το Mundial, καθώς το σύστημά της,που μπήκε σε λειτουργία πριν από περίπου ένα χρόνο και βασίζει τις επιδόσεις του στη δυνατότητα να μαθαίνει από τα λάθη του και να προσαρμόζεται αναλόγως (όπως θα έπρεπε να κάνουμε κι εμείς, οι άνθρωποι, αλλά δεν το καταφέρνουμε πάντα…), είχε την ευκαιρία να «παίξει» σε έναν ακόμα μεγάλο -για τα αμερικανικά δεδομένα- τηλεοπτικό διαγωνισμό, αυτόν του AmericanIdol, όπου κι εκεί είχε προβλέψει σωστά τον νικητή. Οι αλγόριθμοι που είχαν δοκιμαστεί με επιτυχία στο τηλεοπτικό σόου, όπου ο νικητής αναδεικνύεται με τη βοήθεια της ψήφου του κοινού, στην περίπτωση του Παγκοσμίου Κυπέλλου τροποποιήθηκαν κατάλληλα κι απ΄ ό,τι φαίνεται επιτυχημένα.
Η Google, από την πλευρά της, αξιοποίησε τις δυνατότητες της πλατφόρμας της για το Cloud, την οποία τροφοδότησε με δεδομένα από το Opta, από τους αγώνες στα εθνικά πρωταθλήματα και τους προκριματικούς του Mundial. «Χτίστηκε» το κατάλληλο στατιστικό μοντέλο και χρησιμοποιήθηκε πάλι τεχνική machinelearning, για βελτίωση των επιδόσεων. Στην τελική φάση, αξιοποιήθηκε το λογισμικό CloudDataflowγια την εισαγωγή των νέων δεδομένων και το BigQueryγια την ανάλυσή τους.
Είναι γεγονός πως όσο περισσότερο μπαίνουμε στην εποχή του Σημασιολογικού Ιστού (βλέπε, SemanticWeb), η δυνατότητα των υπολογιστών να αντιλαμβάνονται σωστά τα ερωτήματα που τους θέτει ο χρήστης ώστε να δίνουν τις πιο εμπεριστατωμένες απαντήσεις, αποτελεί ιδιαίτερα κρίσιμο παράγοντα για το ποιά μηχανή αναζήτησης θα κερδίσει την προτίμηση του κοινού, θα γίνει το αυτονόητο και αυτόματο σημείο εκκίνησης, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό, από πλευράς πωλήσεων, κερδοφορίας κλπ.
Άρα, με δεδομένη τη δημοφιλία του παγκοσμίως, μάλλον δεν θα πρέπει να μας εκπλήττει ο «ξαφνικός έρωτας» των μεγάλων, παγκόσμιων εταιριών Πληροφορικής & Επικοινωνιών για το Mundial – πολύ περισσότερο, όταν όσα πέτυχαν εκεί, είναι βέβαιο πως θα τα χρησιμοποιήσουν σαν «εφαλτήριο» για την περαιτέρω επέκτασή τους στην αγορά. Άλλωστε, το φετινό Παγκόσμιο Κύπελλο ήδη χαρακτηρίσθηκε «themostmobileever», οπότε έχουν έναν ακόμα λόγο να το κάνουν…
Κι αν θέλετε περισσότερα στατιστικά, ιδού κάποια (ανάμεσά τους και ολίγα συγκριτικά) που μου φάνηκαν ενδιαφέροντα, καθώς αποδεικνύουν πόσο μεγάλες μπορεί να είναι οι αλλαγές μέσα σε μια τετραετία:
- Περίπου 620 εκατομμύρια ποδοσφαιρόφιλοι είχαν δει τον τελικό του 2010, ενώ πάνω από ένα δισεκατομμύριο τον φετινό…
- Το 2010 η FIFAείχε δώσει 100 επίσημες άδειες online εκπομπής και 35 mobileεκπομπής – φέτος, τα αντίστοιχα νούμερα ήταν 230 και 104…
- Η επίσημη mobileεφαρμογή της FIFA σάρωσε: ως την παραμονή της έναρξης του Mundial την είχαν κατεβάσει 18 εκατ. χρήστες, αναδεικνύοντάς την ως κορυφαία αθλητική εφαρμογή, ever!
- Στη Βραζιλία –που θεωρείται η 6η μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, από πλευράς κινητών εφαρμογών- υπάρχουν 75 εκατομ. κινητά, ενώ μονάχα πέρυσι πωλήθηκαν στη χώρα αυτή 35 εκατομ. smartphones…
- Ο όγκος των δεδομένων που διακινήθηκε μονάχα στις 10 πρώτες ημέρες του Mundialέφτασε τα 32 terabytes, ήδη ξεπερνώντας το σύνολο του όγκου δεδομένων για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2010!
- Κι αν θέλετε να μάθετε πόσο κόστισε το Mundialτης Βραζιλίας, το επίσημο νούμερο που δόθηκε είναι 11,2 δις $, το ακριβότερο στην ιστορία του θεσμού! Κέρδισαν ή έχασαν οι Βραζιλιάνοι; Μάλλον έχασαν – κάποια στιγμή ίσως μάθουμε πόσα, αν και σε τέτοιες μεγάλες διοργανώσεις το όφελος δεν συναρτάται μόνο με το οικονομικό σκέλος (θυμηθείτε τι συνέβη μ’ εμάς, το 2004 – θα χρωστάμε για χρόνια, όμως από καλά λόγια χορτάσαμε!). Τη χειρότερη ζημιά, πάντως, οι Βραζιλιάνοι την έπαθαν μέσα στο γήπεδο παρά έξω από αυτό… Και καλά – δεν ήξεραν, δεν ρώταγαν τη Microsoftκαι τη Google;
(915)