Αυτό που σήμερα αποκλείεται, αύριο μπορεί να φαίνεται πιθανόν και μεθαύριο αναγκαιότητα. Αυτό, άλλες φορές ονομάζεται πολιτική και άλλες φορές επιχειρηματικός ελιγμός. Όπως και να το βαφτίσει κανείς, το συμπέρασμα είναι ότι οι δηλώσεις γίνονται ως μέρος μιας στρατηγικής και μόνο ως τέτοιες μπορούν να εκλαμβάνονται.
Άλλωστε οι μεγάλες συμφωνίες και αποφάσεις, δεν παίρνονται με ανοιχτά μικρόφωνα και όσες φορές έγινε αυτό κάποιοι εξετέθησαν!
Καιρό τώρα έχουμε γράψει ότι η Ελλάδα θα βρεθεί στο επίκεντρο των δύο μεγάλων τηλεπικοινωνιακών Ομίλων της Ευρώπης και μάλιστα, όχι μόνο επειδή μειώνεται το περιβόητο country risk.
Ουσιαστικά, όποιος όμιλος αποκτήσει τα ισχυρότερα ερείσματα εδώ, θα έχει ένα πρόκριμμα στη μάχη που θα δοθεί στην Κύπρο σε ενάμισι περίπου χρόνο και θα αφορά το πλειοψηφικό πακέτο της Cyta.
Και για όσους θεωρούν ότι η Κύπρος είναι «ασήμαντο» τηλεπικοινωνιακό μέγεθος, ίσως δεν γνωρίζουν ότι οι υποδομές διασύνδεσης που έχει το νησί με το Ισραήλ, τη Συρία, το Λίβανο και την Αίγυπτο της δίνουν επάξια το ρόλο της μεγαλύτερης διηπειρωτικής τηλεπικοινωνιακής γέφυρας. Τι είπατε; Αρχίζει και γίνεται ενδιαφέρον; Φυσικά!
Και σημειώστε ότι -με κλειστά τα μικρόφωνα- ετοιμάζονται και άλλες κινήσεις και εξαγορές που θα κάνουν πάταγο. Δεν γράφουμε τίποτα για να μην τους στεναχωρήσουμε και έχουν και γιορτή οι άνθρωποι… Κάθε πράγμα στην ώρα του!
Σε “γεω-στατική τροχιά” Βρετανοί και Γερμανοί
Κάτω λοιπόν από το πρίσμα της στρατηγικής που διαμορφώνεται, ο Μεγαράρχης, προετοιμάζει το κλίμα για την τελική τοποθέτηση του ΟΤΕ στην κούρσα για τον έλεγχο της δορυφορικής εκπομπής από την θέση 13οΕ.
Η μετοχική σύνθεση της Forthnet, αν την πάρουμε σχηματικά, χωρίζεται σε δύο μεγάλα μέρη. Στο ένα τοποθετείται η άτυπη συμμαχία Vodafone-Wind και στο άλλο οι Άραβες μέτοχοι της Emirates International Telecommunications. Κανείς από τους δύο δεν συμπληρώνει το 50%, ακόμα και αν στα ποσοστά που κατέχουν προσθέσουν και το ποσοστό του 4,2% που ανήκει στο Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας Κρήτης. Έτσι οι Άραβες δεν έχουν παρά να αναμένουν πλειοδοσία εκ μέρους του ομίλου Vodafone ή του ομίλου Deutsche Telecom.
Στην πρώτη περίπτωση δεν είναι απαραίτητο να αποσυρθούν πλήρως από τη μετοχική σύνθεση της Forthnet, ενώ στη δεύτερη θα πρέπει να δώσουν όλο το πακέτο, αφού ο γερμανικός όμιλος ξεκινά από μηδενική μετοχική βάση.
Αν αναρωτιέστε πως ο Ελληνικός κλάδος της DT θα ήταν διατεθειμένος να δώσει σαφώς υψηλότερο τίμημα για τον έλεγχο της Forthnet/Nova, θεωρούμε ότι η άσκηση που έχουν κάνει στο μέγαρο η οποία συνυπολογίζει οικονομίες κλίμακας και μεταφορά της εκπομπής από τον Hotbird στον Eutelsat 9A, δίνει θετικό πρόσημο σε βάθος χρόνου. Πρόκειται για την περίπτωση όπου στο φινάλε, ο νικητής παίρνει και τα λεφτά και το κορίτσι!
Money League
Αν τελικά ο ΟΤΕ θα καταφέρει ή όχι να πείσει τους Άραβες, αυτό είναι δύσκολο να το προβλέψουμε, όπως επίσης δύσκολο, είναι να κρίνουμε τη στάση που θα κρατήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Σε αυτό το σημείο οι πληροφορίες λένε ότι ο ΟΤΕ έχει ετοιμάσει την τοποθέτησή του διότι δεν ξεκινάς τέτοιου είδους διαπραγματεύσεις χωρίς να έχεις διερευνήσει και αυτό το επίπεδο.
Η απάντηση στην ερώτηση αν θα δημιουργηθούν μονοπωλιακές καταστάσεις οι οποίες θα έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση της τελικής τιμής καταναλωτή, θα είναι ότι ο ανταγωνισμός αυξάνει τελικά την τιμή πώλησης του τηλεοπτικού περιεχομένου με αποτέλεσμα, ο συνδυασμός ακριβού περιεχομένου και χαμηλής τιμής καταναλωτή, να αποτελεί τη σίγουρη συνταγή αποτυχίας.
Και επειδή το FOX, το National Geographic και η Turner Entertainment ουδόλως ενδιαφέρονται για την τιμή διάθεσης περιεχομένου τους στην μικρή Ελλάδα, η καμπάνα χτυπάει για την ΕΠΟ και αντηχεί τη δήλωση Τσαμάζ πριν από ενάμισι χρόνο, με αφορμή τα δικαιώματα της Super League, ότι το ποδοσφαιρικό περιεχόμενο είναι υπερεκτιμημένο.
Τρεις στον αέρα!
Θυμάμαι πριν από αρκετά χρόνια, στο συνέδριο InfoCom World, στο πάνελ συζήτησης των τότε τηλεπικοινωνιακών παρόχων βρέθηκαν εκπρόσωποι από 15 τηλεπικοινωνιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνταν εκείνο τον καιρό στη χώρα. Τότε η λέξη «consolidation», υπήρχε μόνο στο λεξικό και στα χείλη όλων κυριαρχούσε η λέξη «αύξηση».
Εκείνη τη μέρα, υψηλά ιστάμενος της, τότε, αγοράς τους κοίταξε, κούνησε το κεφάλι του και είπε σοφά «…πολλοί είστε».
Την προηγούμενη εβδομάδα και μία γενιά μετά, το ίδιο είπε και ο υιός του πρωτεργάτη των τηλεπικοινωνιών, Σωκράτη. Ο Κωνσταντίνος λοιπόν χωρίς περιστροφές διατύπωσε την πεποίθησή του ότι στην αγορά μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων θα μείνουν τρεις παίκτες. Και προφανώς εννοούσε αθροιστικά και την κινητή και τη σταθερή.
Εύλογα όλα αυτά, αφού με διαφορά φάσης κινούνται οι Ελληνικές ΤΠΕ οι οποίες θα συνεχίζουν να καταγράφουν πτώση για όλη φετινή και την επόμενη χρονιά με τα έσοδα να σταθεροποιούνται από την επόμενη Ολυμπιάδα.
Το περίεργο που οφείλουμε να επισημάνουμε, διαβάζοντας τη μελέτη της ΕΙΤΟ, είναι ότι οι πτωτικές προβλέψεις ισχύουν και στον τομέα του εξοπλισμού τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Την ίδια στιγμή που τουλάχιστον οι κόκκινοι και οι πράσινοι, έχουν αποδυθεί σε ένα αγώνα δρόμου για την κατάκτηση του 4G, πρώτα στον αέρα και μετά στην καταναλωτική συνείδηση.
Happy Workplace
Ίσως γνωρίζετε ότι υπάρχει ο θεσμός του Best Workplace. Αυτό το «best», σίγουρα παίρνει πολύ νερό, αλλά εμείς ανακαλύψαμε το «Happy Workplace». Βρίσκεται σε ένα κτίριο που ξεχωρίζει στην Πειραιώς, κοντά στη διασταύρωση με Π.Ράλλη .
Εκεί σε έναν όροφο, στεγάζεται το “μαιευτήριο ιδεών του CU”. Πρόκειται για τον ορισμό του open space, όπου η μόνη αίθουσα που έχει πόρτα είναι αυτή που φιλοξενεί ένα τραπέζι ping pong, πάνω από το οποίο ανταλλάσσονται ιδέες και γίνεται το σχετικό debate.
Ο μέσος όρος ηλικίας, δεν υπερβαίνει τα 30-35 και σε κάθε γωνιά υπάρχουν μεγάλα μαξιλάρια στα οποία σχηματίζονται mini think tanks από νέα παιδιά που αναζητούν συνεχώς τρόπους για την ισχυροποίηση του engagement του κοινού του CU.
Οι ιδέες μετά θα περάσουν από τη δοκιμασία του ping pong και το αισθητήριο του Αλμπέρτου και τελικά θα καταλήξουν σε καμπάνια που θα επιβεβαιώνει στο κοινό του CU ότι ανήκει σε ένα club προνομιούχων. O χώρος και οι ιδέες που παράγονται έχουν μία αυθεντικότητα, αλλά το όλο concept αποτελεί την επιτομή του youth marketing!