Στο γεγονός ότι δεν προσδιορίζεται η τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας επικεντρώνεται, μέχρι στιγμής, η συζήτηση σχετικά με το τεύχος προκήρυξης για τη χορήγηση του Ψηφιακού Μερίσματος για την ανάπτυξη της κινητής ευρυζωνικότητας (4G, LTE) που έδωσε στη δημοσιότητα την Παρασκευή η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Ένα δεύτερο σημείο που σχολιάζεται από στελέχη των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας είναι η πρόβλεψη για καταβολή του 30% του εκπλειστηριάσματος αμέσως μετά την ανακήρυξη των υπερθεματιστών, με τη λογική ότι οι εταιρείες θα κληθούν να πληρώσουν για κάτι το οποίο δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν με δεδομένο ότι το ψηφιακό μέρισμα δεν θα αποδοθεί αμέσως.
Η όλη διαδικασία έχει καθυστερήσει, τουλάχιστον σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που είχε προσδιορίσει η διοίκηση της ΕΕΤΤ στις 18 Μαρτίου 2014, όταν ανακοίνωσε το πρόγραμμα δράσης της για το τρέχον έτος. Τότε είχε λεχθεί πως η δημοπρασία για το ψηφιακό μέρισμα θα διεξαχθεί τον Ιούλιο και το τεύχος προκήρυξης θα τεθεί σε διαβούλευση τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι σημαντικότερες καθυστερήσεις οφείλονται στο αρμόδιο υπουργείο (Υποδομών) καθώς μεταξύ άλλων για να δώσει την έγκρισή του για τη διαβούλευση, αφού είχε λάβει το τελικό κείμενο του τεύχους προκήρυξης από την Επιτροπή, χρειάσθηκε περίπου ένα μήνα. Στη συνεννόηση μεταξύ ΕΕΤΤ και αρμοδίων υπουργείων (Υποδομών – Οικονομικών) και στην ανάγκη απόφασης από την πλευρά των κυβερνητικών παραγόντων για το ποσό που θα εισπράξει το δημόσιο από την πώληση του ψηφιακού μερίσματος φαίνεται να έχει «κολλήσει» και το θέμα της νέας αποτίμησης της αξίας του προς διάθεση φάσματος με αποτέλεσμα να μην περιλαμβάνονται στο τεύχος προκήρυξης οι τιμές εκκίνησης.
Υπενθυμίζεται ότι τα έσοδα από το ψηφιακό μέρισμα έχουν υπολογιστεί στο Μνημόνιο ως έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.
Πληροφορίες επίσης αναφέρουν ότι η ΕΕΤΤ έλαβε πρόσφατα την επικαιροποίηση της αποτίμησης από τον εξωτερικό σύμβουλο (Analysys Mason).
Πάντως, η αρχική αποτίμηση (2012) έκανε λόγο για συνολικά έσοδα του δημοσίου της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ (εφόσον παρέμεναν οι τιμές εκκίνησης). Εκτιμάται ότι το ποσό αυτό δεν θα διαφοροποιηθεί σημαντικά. Πιθανότατα, να μειωθεί ένα 10%, εφόσον ληφθεί υπόψη η μεγάλη μείωση που έχουν σημειώσει τα έσοδα και των τριών εταιρειών κινητής τηλεφωνίας Cosmote, Vodafone και Wind που θα είναι, εκτός απρόοπτου, οι διεκδικητές του ψηφιακού μερίσματος.
Με βάση το τεύχος προκήρυξης προτείνεται ως διαδικασία η δημοπρασία πολλαπλών γύρων η οποία θα οδηγήσει στη χορήγηση:
α) Έξι τμημάτων ραδιοσυχνοτήτων εύρους ζώνης 2×5 MHz στις ζώνες συχνοτήτων 791 – 821 ΜΗz & 832- 862 ΜΗz.
β) Δεκατεσσάρων τμημάτων ραδιοσυχνοτήτων εύρους ζώνης 2×5 MHz στις ζώνες συχνοτήτων 2500 – 2570 ΜHz & 2620 – 2690 MHz.
γ) Τεσσάρων τμημάτων ραδιοσυχνοτήτων εύρους ζώνης 10 MHz στη ζώνη συχνοτήτων 2575 – 2615 MHz.
Οι δύο ζώνες περιλαμβάνουν συνολικά 250 MHz εκμεταλλεύσιμου φάσματος που αναμένεται να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη συστημάτων κινητών επικοινωνιών τέταρτης γενεάς (4G) παρέχοντας υψηλούς ρυθμούς μετάδοσης δεδομένων αλλά και βελτιωμένα χαρακτηριστικά κάλυψης τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους. Η προτεινόμενη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων συνιστά τη μεγαλύτερη, από μεριάς μεγέθους διατιθέμενου φάσματος, χορήγηση για την ανάπτυξη δικτύων κινητών ηλεκτρονικών επικοινωνιών μέχρι σήμερα στην Ελλάδα.
Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί αποτελείται από δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο κάθε συμμετέχων στη διαδικασία έχει το δικαίωμα να αιτηθεί τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων στη φασματική περιοχή 800 MHz εύρους ζώνης 2×5 MHz.
Εάν στη διαδικασία συμμετέχουν μέχρι και τρεις συμμετέχοντες, τότε στο πρώτο στάδιο χορηγούνται σε αυτούς δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων, στη φασματική περιοχή των 800 MHz, εύρους ζώνης 2×5 MHz ανάλογα με τις αιτήσεις τους.
Εάν στη διαδικασία συμμετέχουν περισσότεροι από τρεις συμμετέχοντες, τότε στο πρώτο στάδιο δεν χορηγούνται δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων στη φασματική περιοχή των 800 MHz.
Στο δεύτερο στάδιο, τα τμήματα ραδιοσυχνοτήτων που μετά την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου παραμένουν διαθέσιμα, χορηγούνται μέσω δημοπρασίας πολλαπλών γύρων με αυξανόμενο τίμημα.
Ειδικά για τη ζώνη 800 MHz, η ΕΕΤΤ, προκειμένου να διασφαλίσει ένα ελάχιστο εύρος ζώνης φάσματος για τρεις τουλάχιστον παρόχους, εξετάζει να δώσει την δυνατότητα σε πρώτη φάση, να δεσμευτεί για κάθε συμμετέχοντα στη διαδικασία φάσμα εύρους ζώνης 2×5 MHz, εφόσον ο αριθμός των συμμετεχόντων στη διαδικασία είναι μέχρι τρεις. Ανάλογη πρακτική είχε ακολουθήσει η ΕΕΤΤ και στη δημοπρασία χορήγησης φάσματος στην ζώνη των 900 MHz το 2011. Δεδομένου ότι με τη δέσμευση φάσματος παρέχεται μία ασφάλεια προς τους συμμετέχοντες, η ΕΕΤΤ εξετάζει η χορήγηση αυτού του φάσματος να γίνει σε τιμή υψηλότερη της τιμής εκκίνησης και συγκεκριμένα σε τιμή ίση με το 115% της τιμής εκκίνησης. Οι ανωτέρω προβλέψεις διασφαλίζουν τη χορήγηση φάσματος στη ζώνη 800 MHz σε τρεις τουλάχιστον παρόχους δίνοντας παράλληλα την δυνατότητα να πάρουν πρόσθετο φάσμα οι πάροχοι που εκτιμούν υψηλότερα την αξία του.