Πρόοδο, αλλά όχι ικανή να καλύψει την απόσταση από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημείωσε η Ελλάδα στους δείκτες της Ψηφιακής Ατζέντας 2020.
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η χώρα μας παραμένει μακριά από το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ, ειδικά όσο αφορά τη διείσδυση της ευρυζωνικότητας στα νοικοκυριά, τη χρήση του διαδικτύου, τις ψηφιακές δεξιότητες, το ηλεκτρονικό εμπόριο και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Ειδικότερα, η διείσδυση των ευρυζωνικών συνδέσεων στα νοικοκυριά στο τέλος του 2013 διαμορφώθηκε στο 55% (από 51% το 2012) έναντι μέσου όρου 76% στην ΕΕ. Τα δίκτυα νέας γενιάς ικανά για ταχύτητες τουλάχιστον 30 Mbps, είναι διαθέσιμα στο 27% των νοικοκυριών έναντι μέσου όρου στην ΕΕ 62%. Έτσι, λιγοστές είναι οι συνδέσεις με 30 Mbps (2% των συνδρομητών έναντι μέσου όρου 21% στην ΕΕ).
Η κάλυψη με 4G δίκτυα είναι στο 55% έναντι μέσου όρου στην ΕΕ 59%, ωστόσο η διείσδυση στους συνδρομητές της κινητής ευρυζωνικότητας στο τέλος του 2013 ήταν στο 36% έναντι του μέσου όρου 62% στην ΕΕ.
Το 2013 το 56% των Ελλήνων χρησιμοποίησε το διαδίκτυο τουλάχιστον σε εβδομαδιαία βάση έναντι μέσου όρου στην ΕΕ 72% και από 50% που ήταν το ποσοστό αυτό στο τέλος του 2012. Στη χώρα μας καθημερινά χρησιμοποιεί στο διαδίκτυο το 47% του πληθυσμού, ποσοστό πολύ χαμηλότερο από το μέσο ευρωπαϊκό όρο που είναι 62%, ενώ υψηλό παραμένει το ποσοστό των πολιτών που δεν έχουν ποτέ κάνει χρήση υπηρεσιών διαδικτύου – 36% έναντι μέσου όρου στην ΕΕ 20%.
Κακή παραμένει η επίδοση της χώρας όσο αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών της καθώς το 65% των Ελλήνων είχαν χαμηλές ή καθόλου ψηφιακές δεξιότητες σε σύγκριση με το 45% μέσο όρο στην ΕΕ (το στοιχείο αυτό είναι του 2012 δεν έχει ελεγχτεί το 2013). Είναι χαρακτηριστικό ότι το 50% των νοικοκυριών που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο αναφέρουν ως λόγο τις χαμηλές δεξιότητες, έναντι 36% στην ΕΕ.
Στο πεδίο του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2013 μόνον το 25% των Ελλήνων αγόρασε αγαθά και υπηρεσίες από το διαδίκτυο έναντι 47% στην ΕΕ. Την ίδια στιγμή μόνον το 15% των μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων έχουν ηλεκτρονικές πωλήσεις, έναντι 35% στην ΕΕ.
Αναφορικά με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση το 2013 χρήση των υπηρεσιών αυτών έκανε το 36% των πολιτών έναντι 41% στην ΕΕ. Από την πλευρά της προσφοράς υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ο σχετικός δείκτης στη χώρα μας βρίσκεται στο 50 με 70 μέσο όρο στην ΕΕ, ενώ ο δείκτης της διαφανούς ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι 23 έναντι 49 στην ΕΕ.
Συνολικά στην ΕΕ και με βάση την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα στοιχεία δείχνουν ότι έχει σημειωθεί ικανοποιητική πρόοδος, καθώς 95 από τους 101 στόχους που έχει θέσει η Επιτροπή στον ψηφιακό τομέα για το 2015 βρίσκονται σε καλό δρόμο. Ο αριθμός των ατόμων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα έχει αυξηθεί στο 72% από 60% το 2010, ενώ ως χώρες που πραγματοποίησαν τη μεγαλύτερη πρόοδο αναφέρονται η Ελλάδα, η Ρουμανία, η Ιρλανδία, η Τσεχική Δημοκρατία και η Κροατία.
Όπως επίσης σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση οι πολίτες και οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα και σε ολόκληρη την ΕΕ χρησιμοποιούν περισσότερο το διαδίκτυο, κάνουν περισσότερες διαδικτυακές αγορές και έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και δεξιότητες στις ΤΠΕ. Ωστόσο, συχνά στερούνται των ευρυζωνικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας – ιδίως στις αγροτικές περιοχές – που είναι απαραίτητες για να ικανοποιήσουν τις ψηφιακές τους επιθυμίες, ενώ το διαφαινόμενο χάσμα ψηφιακών δεξιοτήτων αποτελεί ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα.
Η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Νέιλι Κρους δήλωσε σχετικά: «Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι έχουν βάλει για τα καλά στη ζωή τους την ψηφιακή τεχνολογία και έχουν μεγάλη επιθυμία να προχωρήσουν περισσότερο. Αν και έχουμε λύσει το πρόβλημα της πρόσβασης στο διαδίκτυο, το χάσμα ψηφιακών δεξιοτήτων παραμένει. Αν δεν προσπαθήσουμε όλοι μας περισσότερο, θα δούμε να εμφανίζεται μια κατώτερη τάξη ψηφιακά αναλφάβητων στην Ευρώπη.»
Οι χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις (χρήση διαδικτύου πάνω από το 90 %) είναι η Δανία, η Σουηδία, οι Κάτω Χώρες και το Λουξεμβούργο. Σημειώνεται ότι στις ΗΠΑ το 87 % των ενηλίκων χρησιμοποιούν το διαδίκτυο.