Όταν περιστοιχιζόμαστε από καλοσχεδιασμένα αντικείμενα καθημερινής χρήσης, η διάθεση και η ευεξία μας μπορούν να επηρεαστούν θετικά ακριβώς όπως συμβαίνει όταν κοιτάμε και ένα έργο τέχνης ή όταν ασκούμαστε. Μια νέα παγκόσμια έρευνα που εκπονήθηκε για λογαριασμό της HTC, κορυφαίας εταιρείας κατασκευής συσκευών κινητής τηλεφωνίας που ξεχωρίζουν παγκοσμίως για τον σχεδιασμό και την καινοτομία τους, αποκαλύπτει ότι νιώθουμε πιο ευτυχισμένοι όταν κοιτάμε και χρησιμοποιούμε όμορφα αντικείμενα που λειτουργούν αποτελεσματικά. Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν επίσης ότι όταν νιώθουμε πιο ήρεμοι και ικανοποιημένοι διεγείρεται η δημιουργικότητά μας.
Βασικά ευρήματα
Η έρευνα αξιολόγησε τη βιομετρική απόκριση 2.177 συμμετεχόντων από επτά χώρες, παρακολουθώντας τον καρδιακό ρυθμό και την εφίδρωσή τους, καθώς και μέσω μιας σειράς online τεστ δημιουργικότητας. Το να βλέπει κανείς και να χρησιμοποιεί αντικείμενα καθημερινής χρήσης που είναι ‘όμορφα’, ‘λειτουργικά’ ή ‘όμορφα και λειτουργικά’ στο σπίτι και στον χώρο εργασίας του έδειξε ότι:
- Τα καλοσχεδιασμένα αντικείμενα που είναι και όμορφα και λειτουργικά προκαλούν θετικά συναισθήματα όπως η ηρεμία και η ικανοποίηση, μειώνοντας τα αρνητικά συναισθήματα όπως ο θυμός και η ενόχληση κατά σχεδόν ένα τρίτο (29%)
- Τα αμιγώς λειτουργικά αντικείμενα που δεν είναι όμορφα αυξάνουν τα αρνητικά συναισθήματα όπως η κατήφεια και η κατάθλιψη κατά 23%
- Η κακή λειτουργικότητα λειτουργεί ανασταλτικά για τη δημιουργικότητα, κάνοντας 45% πιο δύσκολο να είναι κάποιος δημιουργικός
- Η θετική διάθεση μάς κάνει πιο προσηνείς και ανοιχτούς σε νέες ιδέες – κάτι που με τη σειρά του μας κάνει πιο δημιουργικούς
- Δεν υπήρξαν μεγάλες διαφορές μεταξύ των επτά χωρών που συμμετείχαν στη μελέτη
Η συναισθηματική επίδραση της ομορφιάς και της λειτουργικότητας
Ο Dr Simon Moore, Chartered Psychologist και Διευθυντής Διαχείρισης της εταιρείας συμπεριφορικών ερευνών Innovationbubble, εξηγεί: «Η ομορφιά προκαλεί σταθερά και μακροπρόθεσμα θετικά συναισθήματα, και λειτουργεί ως κάθαρση από τα αρνητικά συναισθήματα. Μια βόλτα στην εξοχή ή στην παραλία μπορεί να μας ανεβάσει τη διάθεση. Το να κοιτάμε μια εκπληκτική φωτογραφία ή έναν διάσημο πίνακα μπορεί να μας συγκινήσει μέχρι δακρύων. Στο άλλο άκρο της κλίμακας, τα θετικά συναισθήματα με υψηλό αντίκτυπο – η αγαλλίαση, ο ενθουσιασμός και η απόλαυση – δεν διαρκούν πολύ. Δεν μπορούν – είναι πολύ εξουθενωτικά για να συντηρηθούν και, ως τέτοια, δεν ευνοούν τη δημιουργικότητα.»
Ο Dr Moore παρατήρησε επίσης ότι πολλοί από τους συμμετέχοντες στην έρευνα περιστοίχιζαν συνειδητά τους χώρους εργασίας τους ή κάποιες περιοχές στο σπίτι τους με όμορφα αντικείμενα:
- «Το να έχω όμορφα προϊόντα γύρω από το γραφείο μου οριοθετεί το δημιουργικό μου πεδίο.» Lin (26) – Φοιτήτρια, Κίνα
- «Το να μπορώ να κοιτώ όμορφα πράγματα με ηρεμεί όταν είμαι αγχωμένη και με εμπνέει όταν πρέπει να δημιουργήσω.» Mei-hui (22) – Νταντά, Ταϊβάν
Το να κοιτάμε, να θαυμάζουμε και να αγγίζουμε καλοφτιαγμένα αντικείμενα λειτουργεί σαν ‘συναισθηματική βιταμίνη’ που ενισχύει τα συναισθήματα ευτυχίας και ευχαρίστησης και μας προστατεύει από το άγχος και την υπερένταση. Δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη ότι ο σχεδιασμός είναι παγκοσμίως ένας κορυφαίος παράγοντας για την αγορά ενός Smartphone*, αφού τα κουβαλάμε παντού μαζί μας.
«Στην HTC ενστικτωδώς γνωρίζαμε πάντα ότι ο καλός σχεδιασμός είναι σημαντικός. Το θέμα δεν είναι απλώς η δημιουργία ενός πανέμορφου κινητού που μαγνητίζει το βλέμμα και σου δίνει ωραία αίσθηση όταν το κρατάς – αλλά και να συνειδητοποιείς την επίδραση που έχουν τα καλοσχεδιασμένα αντικείμενα καθημερινής χρήσης στα συναισθήματα και στη συμπεριφορά μας. Γι’ αυτό και θελήσαμε να διερευνήσουμε το θέμα» δήλωσε ο Claude Zellweger, βασικός σχεδιαστής στην HTC.
«Και αυτό που αποκάλυψε αυτή η έρευνα ήταν πολύ ενδιαφέρον: ο καλός σχεδιασμός σε κάνει ευτυχισμένο. Έτσι, όταν κατασκευάζουμε ένα καθημερινό αντικείμενο όπως το HTC One, που στη συνέχεια καταξιώνεται από τους κριτικούς, ξέρουμε ότι κάτι κάναμε σωστά, ότι σχεδιάσαμε ένα κινητό που πραγματικά θέλουν οι καταναλωτές.»
Κορυφαίες συμβουλές τόνωσης της ευτυχίας και της δημιουργικότητας σε όλους τους τομείς της πολυάσχολης και αγχωτικής ζωής μας, από τον Dr Simon Moore:
- Συμβουλή #1: Να έχεις έναν καλό φίλο στη δουλειά. Αφιέρωσε χρόνο για να γνωρίσεις τους συναδέλφους σου – μπορεί να ανακαλύψεις ότι σου αρέσει η παρέα τους. Οι φιλίες είναι σημαντικές για την εργασιακή ευτυχία γιατί μπορούν να σε κάνουν να χαμογελάς και να αντιμετωπίζεις καλύτερα το άγχος.
- Συμβουλή #2: Κάνε το σπίτι σου πιο φωτεινό. Ψυχολογικές έρευνες έχουν καταδείξει την επίδραση που έχει το φυσικό φως στην ευεξία, την ευτυχία και τη δημιουργικότητά μας. Αν έχεις λίγα ή μικρά παράθυρα, μπορείς να κάνεις το σπίτι σου πιο φωτεινό χρησιμοποιώντας πιο ανοιχτές αποχρώσεις στους τοίχους ή τοποθετώντας μερικές λάμπες φυσικού φωτός εκεί που σου αρέσει να περνάς πολύ χρόνο.
- Συμβουλή #3: Γέλα περισσότερο. Τα παιδιά γελούν 200 περίπου φορές την ημέρα, ενώ οι ενήλικες γελούν κατά μέσο όρο 15 φορές την ημέρα. Το γέλιο απελευθερώνει ορμόνες που καταπολεμούν το άγχος, οπότε… ανακάλυψε την αστεία πλευρά των πραγμάτων.
- Συμβουλή #4: Αποδέξου ότι μόνο εσύ βλέπεις τον κόσμο όπως τον βλέπεις – καθένας μας είναι από τον δικό του πλανήτη. Όσο περισσότερο αναλώνεσαι σε συγκρίσεις με αυτό που ‘θα είχες κάνει ή πει’, τόσο λιγότερο ευτυχισμένος θα είσαι στις σχέσεις σου.
- Συμβουλή #5: Γίνε πιο δραστήριος. Συχνά ένας περίπατος ή μια βόλτα με το λεωφορείο μπορεί να σου χαρίσει μια πολύ αναγκαία ανάπαυλα και ηρεμία, και μπορεί να σε βοηθήσει να δεις τα πράγματα με πιο καθαρό μυαλό. Πολλοί εφευρέτες συνέλαβαν τις καλύτερες ιδέες τους κάνοντας κάτι διαφορετικό.
- Συμβουλή #6: Περιστοιχίσου από καλοφτιαγμένα αντικείμενα. Η μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό της HTC δείχνει ότι ο άρτιος σχεδιασμός καθημερινών αντικειμένων μπορεί να σε κάνει χαρούμενο, κάτι που με τη σειρά του διεγείρει τη δημιουργικότητα. Έχεις ακεφιές; Έχει στερέψει η δημιουργικότητά σου; Καιρός να ξεθάψεις το καλό σου σερβίτσιο!