Πηγαίνοντας λίγο παραπέρα από τη λογική των προμηθευτών τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, δεν θα πρέπει να παραλείψουμε το γεγονός ότι μιλάμε για ένα οικοσύστημα με μέλη που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και εν προκειμένω θα πρέπει να αναφερθούμε στους παρόχους.
Οι οποίοι συνασπίζονται κάτω από την ομπρέλα της του NGMN Alliance, δηλαδή τη συμμαχία των παρόχων για τα δίκτυα επόμενης γενιάς, η οποία ανακοίνωσε την έναρξη της πρωτοβουλίας 5G.
Ο Bruno Jacobfeuerborn, CTO της Deutsche Telekom AG δηλώνει ότι είναι δεδομένη η πλήρης κάλυψη της Ευρώπης με δίκτυα LTE μέχρι τα τέλη του 2014/2015.
Αν και η δήλωση είναι αισιόδοξη, ο ίδιος παραδέχεται ότι παρόλο που οι τεχνολογικές εξελίξεις φέρνουν όλο και πιο κοντά το 5G, τα LTE θα κυριαρχήσουν τη δεκαετία μετά το 2020.
Το πρώτο στάδιο της πρωτοβουλίας 5G οδηγούν οι 21 πάροχοι δικτύου – μέλη της, οι οποίοι αθροιστικά καλύπτουν πάνω από το 60% των πελατών κινητής τηλεφωνίας παγκοσμίως.
Σύμφωνα με το τον Kris Rinne, SVP της AT&T, η NGMN, αρχικά, θα ορίσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα αναπτυχθούν τα δίκτυα 5G και θα καθορίσει τις τεχνολογίες που θα υιοθετηθούν.
Επιπλέον, θα εξετάσει και αρκετές προϋποθέσεις συμπεριλαμβανομένων των εφαρμογών, της προσαρμοστικότητας και την ευελιξίας. «Δεν επικεντρωνόμαστε στο να ορίσουμε τις εφαρμογές του 2021, αλλά στο τι θα δώσει δυνατότητες ανάπτυξης», είπε ο Rinne.
Μόλις λοιπόν οι πάροχοι δικτύου έχουν προσδιορίσει τις ανάγκες τους θα ξεκινήσει το 2015 ο ορισμός των αρχιτεκτονικών που θα τις υλοποιήσει. Πρώτος στόχος είναι να διευκολυνθεί η παροχή multimedia υπηρεσιών, ώστε αυτές να φτάνουν στον χρήστη σε πραγματικό χρόνο. Άρα ταχύτητα, διαθεσιμότητα και απόκριση είναι ουσιαστικά το τρίπτυχο που διαμορφώνει την τελική εμπειρία.
Βέβαια αυτή η πρωτοβουλία, εκ φύσεως έχει πολλές εσωτερικές ανομοιογένειες και πραγματικά αναρωτιόμαστε πως θα μπορούσαν να συνδυαστούν οι πραγματικές ανάγκες και η τεράστια διαφορά στο επίπεδο ωρίμανσης διαφόρων αγορών. Μόνο και μόνο για να το επισημάνουμε, θα αναφέρουμε ότι στη συμμαχία αυτή δίνει το «παρών» η NTT DOCOMO και η SK Telecom με τους αφοσιωμένους (σε βαθμό παρεξηγήσεως) στην τεχνολογία Ιάπωνες και Κορεάτες, ως και την τουρκική Turkcell, με το 3G να είναι είδος εν ανεπαρκεία στη γείτονα χώρα.
Επίσης δεν έχουμε παρά να παρατηρήσουμε την απουσία των OTT’s οι οποίοι σήμερα παραμένουν οι κυριότεροι πάροχοι περιεχομένου και οδηγούν το data hungry όχημα. Φαίνεται ότι Google, Facebook κλπ, έχουν στρέψει την προσοχή τους αλλά και τις επενδύσεις τους περισσότερο στην ποσότητα παρά την ποιότητα. Λογικό θα έλεγε κάποιος αφού μία διαφήμιση δεν θέλει και σοβαρό… bandwith για να φτάσει στο κινητό του χρήστη. Σε γενικές γραμμές πάντως διαφαίνεται η τάση να βρεθεί η χρυσή τομή στην προαιώνια μάχη παρόχων και OTT. Απέχουμε πολύ από το να πούμε it takes two to tango. Για την ώρα απλά πίνουν το ποτό τους στο ίδιο μπαρ. Άλλωστε στο tango όταν κάποιος κάνει ένα βήμα μπροστά ο άλλος κάνει ένα βήμα πίσω…