Τη μια μέρα τα λέγαμε εμείς, μόλις την επομένη ήλθε η πανηγυρική επιβεβαίωση!
Στις 12 Φεβρουαρίου είχαμε το Infocom Mobile & Apps, με περισσότερους από 1500 «πιστούς» στο Caravel, όπου ουσιαστικά πλέξαμε το εγκώμιο των εφαρμογών στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας (και όχι μόνον), στις 13 βγήκε η ίδια η Επίτροπος για την Ψηφιακή Ατζέντα, Neelie Kroes, να διακηρύξει ότι αυτές είναι πλέον η κινητήρια δύναμη της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς αναμένεται να φέρουν ως το 2018 έσοδα 63 δις ευρώ και να συμβάλουν στη δημιουργία πέντε εκατομμυρίων νέων θέσεων εργασίας στη μαστιζόμενη από ανεργία «γηραιά ήπειρο»!
Κι όταν πρόκειται για τόσο σοβαρές δηλώσεις, εξ ίσου σοβαρό είναι και το υπόβαθρό τους: δεν βγαίνεις να πεις τέτοια εντυπωσιακά πράγματα, χωρίς να έχεις εξασφαλίσει προηγουμένως την αναγκαία τεκμηρίωση, που –στην περίπτωσή μας- προέρχεται από εταιρίες ερευνών οι οποίες έκαναν για λογαριασμό της Επιτροπής τις μετρήσεις στη σημερινή πραγματικότητα, αλλά και τις προβολές για το μέλλον. Σ’ ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος, η αποκαλούμενη “app economy” απασχολεί σήμερα περίπου ένα εκατομμύριο developers κι άλλα 800.000 άτομα για marketing και υποστήριξη. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της GigaOm και της NUI Galway, τα νούμερα αυτά θα φτάσουν ως το 2018 στα 2,7 και στα 2,1 εκατομμύρια, αντίστοιχα, με ισχυρή μάλιστα πιθανότητα να εμφανιστεί σημαντικό έλλειμμα, όσον αφορά στους developers, που θα χρειαζόμαστε, αλλά δεν θα τους βρίσκουμε…
Αυτός, άλλωστε, είναι και ο βασικός λόγος που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται από πέρυσι στενά με τη βιομηχανία, στο πλαίσιο του «Μεγάλου Συνασπισμού για την Ψηφιακή Απασχόληση» (Grand Coalition for Digital Jobs) και προωθεί πολλές ακόμα δράσεις, με στόχο να γεφυρωθεί το χάσμα και να καλυφθούν το συντομότερο δυνατό τα κενά, καθώς οι ανταγωνιστές, Αμερικανοί και Ασιάτες, καιροφυλακτούν προκειμένου να εξασφαλίσουν τον έλεγχο της παγκόσμιας αγοράς…
Τα μεγέθη, πάντως, δικαιολογούν και με το παραπάνω τόσο τις συνέργειες, όσο και την προτεραιότητα που δίνεται απ’ όλα τα εμπλεκόμενα μέρη: οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και διαφημιζόμενοι ξόδεψαν για εφαρμογές περισσότερα από 6 δις € το 2013, ποσό που αναλογεί στο 30% της παγκόσμιας αγοράς – η «πίτα» είναι σήμερα σχεδόν μοιρασμένη στα τρία. Επομένως, τα περιθώρια αύξησης είναι σημαντικά, οι οιωνοί για το μέλλον είναι άριστοι κι αυτό αποτυπώνεται στις προβλέψεις για αύξηση του τζίρου στα 18,7 δις € ως το 2018. Ο συνδυασμός της καταναλωτικής δαπάνης, των διαφημίσεων και των αμοιβών για το δημιουργικό σκέλος, κατά τους ερευνητές, αναμένεται να ανεβάσει στα 63 δις € τα ετήσια έσοδα του κλάδου των εφαρμογών, μέσα στην επόμενη πενταετία.
Είναι, λοιπόν, να μη θριαμβολογεί η κ. Κρους, τονίζοντας με πλατύ χαμόγελο ότι «τα στοιχεία αυτά αναθερμαίνουν τις ελπίδες», για να προσθέσει ότι «ο χώρος των εφαρμογών είναι ένας τομέας της ψηφιακής οικονομίας στον οποίο η Ευρώπη μπορεί πραγματικά να ηγηθεί… αρκεί, βέβαια, να λύσουμε πρώτα τα προβλήματα με τη διασυνδεσιμότητα και την πολυδιάσπαση, που αποτελούν έναν ακόμα λόγο, για την ολοκλήρωση της ενιαίας τηλεπικοινωνιακής αγοράς».
Η Επίτροπος παραδέχεται, λοιπόν, και επίσημα αυτό για το οποίο οι απανταχού στην Ευρώπη developers δεν παύουν να γκρινιάζουν: ένας στους τέσσερις ζητάει ταχύτερη εξάπλωση του 4G σ’ όλη την Ευρώπη (σήμερα, άλλες χώρες πάνε γρήγορα κι άλλες αργά, χωρίς ιδιαίτερο συντονισμό μεταξύ τους) κι ένας στους τρεις φωνάζει για την έλλειψη διαλειτουργικότητας ανάμεσα στα βασικά λειτουργικά συστήματα, όπως το Android και το iOS, και στο πανταχού παρόν και τα πάντα συμπληρώνων, Facebook. Άσε που σχεδόν στο σύνολό τους όλοι γκρινιάζουν για την αμερικανική κυριαρχία (και, μοιραία, την εξάρτηση των υπολοίπων) από τα λειτουργικά συστήματα Made in USA… «Πώς θα προχωρήσουμε, έτσι;» υπερθεματίζει η Επίτροπος, «όταν αύριο-μεθαύριο, ακόμα και τα αυτοκίνητά μας θα είναι διασυνδεδεμένα, όταν ακόμα και ο έλεγχος της υγείας μας θα εξαρτάται από κινητές εφαρμογές; Η επίλυση αυτών των προβλημάτων είναι κρίσιμη, όσο δεν παίρνει άλλο…»
Πάντως, αν ψάξει κανείς με μεγαλύτερη λεπτομέρεια την έρευνα, θα ανακαλύψει ότι σ’ έναν τομέα η Ευρώπη κατέχει ήδη τα πρωτεία κι αυτός δεν είναι άλλος από τις εφαρμογές με παιχνίδια! Περίπου το 40% από τις 100 κορυφαίες, από πλευράς εσόδων σε Ευρώπη και Αμερική, εφαρμογές παιχνιδιών έχουν δημιουργηθεί από 28 συνολικά ευρωπαϊκές εταιρίες και μάλιστα, οι τρεις στις πέντε κορυφαίες είναι βορειοευρωπαϊκές (King.com, Supercell, Rovio).