Αναντιστοιχία διαπιστώνεται μεταξύ της ωριμότητας – εξοικείωσης στη χρήση τεχνολογιών των ενεργών πολιτών και της αξιοποίησης που τυγχάνει η τεχνολογία για την παροχή δημόσιων αγαθών από το κράτος. Οι πολίτες πιστεύουν πλέον στην επιχειρηματικότητα και βλέπουν λύσεις στην κρίση, με τη τεχνολογία ως εργαλείο, ενώ έχουν ελπίδα και προσμονή καλύτερης Υγείας, Παιδείας, Ποιότητας ζωής, με την καλή χρήση της τεχνολογίας.
Τα παραπάνω αποτελούν τα βασικά συμπεράσματα της νέας έρευνας του ELTRUN (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών) και της ERICSSON με θέμα: «Μπορεί η Καλή Χρήση της Τεχνολογίας να βελτιώσει τη ζωή των πολιτών στην Ελλάδα;» Η έρευνα κατέγραψε τις απόψεις δείγματος 1.040 πολιτών μέσω online ερωτηματολογίου κατά το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου 2013. Σημειώνεται πως το δείγμα των πολιτών δεν επιλέχθηκε τυχαία. Πρόκειται για παραγωγικό πληθυσμό (π.χ. το 38% ήταν σε ηλικία μεταξύ 25 και 34 χρόνων και μόνο το 18% ήταν πάνω από 44 ετών) με το μεγαλύτερο μέρος του να απασχολείται στον ιδιωτικό τομέα (45%) και το 79% αυτών να είναι κάτοχοι πτυχίου ανωτάτης σχολής ή και μεταπτυχιακού.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Δουκίδη καθηγητή στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ιδρυτή και διευθυντή του ELTRUN «οι Έλληνες πολίτες έχουν πλέον ισχυρή θετική άποψη για την Διαδικτυωμένη Κοινωνία και ώριμη προσδοκία ότι η σημαντικότερη συνέπεια των ICT θα είναι για νέες καινοτόμες επιχειρήσεις – startups».
Ειδικότερα, το 93% του δείγματος πιστεύει πως η διαδικτυωμένη κοινωνία και η καλή χρήση της τεχνολογίας μπορεί να αλλάξει τις ζωές των πολιτών προς το καλύτερο. Το 91% θεωρεί πως η καλή χρήση της τεχνολογίας μπορεί να βοηθήσει την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας, ενώ το 66% δηλώνει μη ικανοποιημένο από την οργάνωση, τις υποδομές και τις υπηρεσίες προς τον πολίτη στις αστικές περιοχές και τις μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα.
Η μεγαλύτερη ανάγκη για την αξιοποίηση της τεχνολογίας εντοπίζεται για το 75% του δείγματος στις δημόσιες υπηρεσίες, για τι 60% στην εκπαίδευση και για το 49% στην υγεία. Η τεχνολογία θεωρείται ότι θα έχει σημαντικότερη επίδραση από το 65% του δείγματος στις νέες επιχειρήσεις και από το 63% στην Παιδεία, τις δημόσιες αρχές και τις μεγάλες εταιρείες.
Στη σημερινή συγκυρία για τη χώρα μας η ανάπτυξης της τεχνολογίας θα είναι χρησιμότερη στην τουριστική ανάπτυξη (το είπε το 66% του δείγματος) στην ώθηση σε ελληνικά προϊόντα ώστε να φθάσουν στις ξένες αγορές γρηγορότερα (65% του δείγματος) και στην αύξηση της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων (64% του δείγματος).
Η συντριπτική πλειονότητα του δείγματος 93% νιώθει εξοικείωση με την τεχνολογία και τη χρησιμοποιεί καθημερινά ενώ το 48% θεωρεί ότι η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των τελευταίων χωρών παγκοσμίως για την ποιότητα της ευρυζωνικής σύνδεσης.
Την έρευνα που διενεργήθηκε με την επιστημονική ευθύνη, το σχεδιασμό και την επίβλεψη του ELTRUN και την υποστήριξη της Ericsson, παρουσίασαν σε Συνέντευξη Τύπου οι επιστημονικοί επιμελητές από πλευράς ELTRUN Γεώργιος Δουκίδης και Αριστείδης Θεοτόκης, Associate Professor of Marketing, Leeds University Business School.
Ο Βασίλης Κουλούρης, Head of Sales της Ericsson σε Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Βουλγαρία δήλωσε: «Υποστηρίξαμε την έρευνα για να ακουστεί για πρώτη φορά η φωνή των Ελλήνων και οι προσδοκίες τους. Τα αποτελέσματα δείχνουν, ότι ενώ οι Έλληνες είναι ώριμοι χρήστες τεχνολογιών, οι παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνουν βρίσκονται σε αναντιστοιχία (Δημόσιες υπηρεσίες, Παιδεία, Υγεία, Συναλλαγές, Μεταφορές) και δεν βελτιώνουν την ποιότητα ζωής. Δεν είναι ικανοποιημένοι από τις υποδομές στα αστικά κέντρα ούτε από την ποιότητα πρόσβασης στα δίκτυα επικοινωνίας. Δηλώνουν όμως την ελπίδα τους, πως αν εφαρμοσθούν λύσεις τεχνολογίας, θα αλλάξει η σχέση τους με το κράτος και θα αντιμετωπιστεί πρακτικά η κρίση μέσω της επιχειρηματικότητας, του τουρισμού, των εξαγωγών».
Ως τομείς με την μεγαλύτερη ανάγκη για αξιοποίηση της τεχνολογίας αναδεικνύονται οι Δημόσιες Υπηρεσίες, η Εκπαίδευση και η Υγεία και αναλυτικότερα, η καλή χρήση της τεχνολογίας θα μπορούσε να φέρει βελτιώσεις, σε τομείς και με εργαλεία όπως παρακάτω:
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
– Άμεση ενημέρωση για το χρόνο άφιξης των μέσων μεταφοράς
– Ηλεκτρονικό εισιτήριο
– Live ενημέρωση για καθυστερήσεις και κυκλοφοριακή συμφόρηση
ΣΧΕΣΗ ΚΡΑΤΟΥΣ – ΠΟΛΙΤΩΝ
– Έκδοση και προμήθεια δημόσιων εγγράφων και πιστοποιητικών μέσω διαδικτύου
– Καταγραφή προβλημάτων της πόλης / καταγγελίες / επισημάνσεις
– Άμεση ενημέρωση και ανταπόκριση υπηρεσιών για αιτήματα κάθε πολίτη
– Εργαλεία ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, όπως ηλεκτρονική ψηφοφορία, δημόσια διαβούλευση, διαφάνεια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
– Ανοικτή πρόσβαση στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο (από απόσταση, με χαμηλό ή καθόλου κόστος και από όλες τις συσκευές)
– Σύνδεση με κοινότητες και τα πανεπιστήμια του εξωτερικού
– Παρακολούθηση online μαθημάτων σε πανεπιστήμια
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
– Ψηφιακή εφαρμογή για το κλείσιμο και την τήρηση των ιατρικών ραντεβού για μείωση της ταλαιπωρίας των ασθενών
– Ενιαίο ψηφιακό προσωπικό ιατρικό ιστορικό
– Πιστοποιημένο ηλεκτρονικό ευρετήριο ιατρικών πληροφοριών (εφημερίες νοσοκομείων, ιατρών, φαρμακείων) ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ
– Ψηφιακή εφαρμογή για άμεση σύγκριση τιμών
– Ασφαλείς ηλεκτρονικές πληρωμές
– Αναζήτηση ποικιλίας προϊόντων και σύγκριση τιμών με τη χρήση της τεχνολογίας