Τα πάνω κάτω στην ιντερνετική διαφήμιση φέρνει το ιταλικό Κοινοβούλιο με το νέο νόμο που ψήφισε και που έχει την κωδική ονομασία “Google tax”. Κοντολογίς, το νομοσχέδιο υποχρεώνει τις ιταλικές επιχειρήσεις να αγοράζουν τις διαφημίσεις τους στο internet από εταιρείες που εδρεύουν στη χώρα και όχι σε “φορολογικούς παραδείσους” όπως το Λουξεμβούργο, η Ιρλανδία ή οι Βερμούδες.
Η ιταλική κυβέρνηση προχώρησε σε αυτό το μέτρο μετά τη διαπιστώμενη πλέον πρακτική των ιντερνετικών κολοσσών όπως η Google, η Apple, η Yahoo! να μεταφέρουν τα κέρδη τους εκτός των χωρών στις οποίες πωλούν διαφημίσεις με το κόλπο των “θυγατρικών” εταιρειών. Η Google, για παράδειγμα, με αυτό το φορολογικό τρικ κατάφερε να εξοικονομήσει πάνω από 2 δις δολάρια, τα οποία θα πλήρωνε σε φόρους, ωστόσο η εταιρεία πουλάει τις διαφημίσεις της σε όλη την Ευρώπη μέσω μιας θυγατρικής της που εδρεύει στην Ιρλανδία κι εκείνη με τη σειρά της πληρώνει royalties σε μια δεύτερη θυγατρική εταιρεία, ιρλανιδική μεν, αλλά με έδρα τις Βερμούδες.
Η πρακτική αυτή έχει μπει και στο μικροσκόπιο του ΟΟΣΑ, ο οποίος όμως δεν θα έχει έτοιμο το σχετικό νομοσχέδιο τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2015 κι έτσι το νομοθέτημα της ιταλικής κυβέρνησης κινδυνεύει να χαρακτηριστεί ασύμβατο με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Με μια πρώτη ματιά έχουμε αμφιβολίες αναφορικά με τον νόμο καθώς εμφανίζεται να κινείται ενάντια στις θεμελιώδεις αρχές ελευθερίας και μη διάκρισης», δήλωσε η Emer Traynor, εκπρόσωπος της Κομισιόν για φορολογικά θέματα.