Ο Κωστής Παπαδημητρακόπουλος είναι Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της GLOBO. Λαμβάνοντας έγκαιρα τον παλμό της αγοράς τεχνολογίας και λογισμικού, ίδρυσε το 1997 τη GLOBO η οποία σήμερα κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών παγκοσμίως στο χώρο ανάπτυξης ολοκληρωμένων εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας και S.a.a.S. Σημείο σταθμό για τη GLOBO αποτέλεσε η εισαγωγή της στην αγορά AIM του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου (GBO:LN) το 2007, που ενίσχυσε σημαντικά τη κεφαλαιακή της βάση για τη διεθνή δραστηριοποίησή της, αποκτώντας πλέον εμπορική παρουσία σε περισσότερες από 40 χώρες .
I-C: Ιδρύσατε τη GLOBO το 1997. Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε να θεωρήσετε ότι ο μοναχικός δρόμος που διαλέξατε τότε, ήταν και ο σωστός;
Κ.Π.: Η πίστη ότι αυτό που είμαστε ικανοί να παράξουμε σε επίπεδο λογισμικού στην Ελλάδα, μπορεί κάποια στιγμή να βρει το δρόμο του σε διεθνείς αγορές. Το κλειδί γι’αυτήν την απόφαση, ήταν το γεγονός ότι η ελληνική αγορά δεν ήταν τότε ώριμη να απορροφήσει τα προϊόντα της GLOBO. Θα έλεγα με απλά λόγια ότι από το ξεκίνημά μας το 1997, βρισκόμασταν σε επίπεδο εξελίξεων, μερικά βήματα μπροστά από ότι τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς. Αυτό μπορεί να είναι είτε καλό ή κακό. Στην πορεία αποδείχτηκε ότι μας βοήθησε… Πολλές φορές βρεθήκαμε μπροστά από τον ανταγωνισμό και είχαμε την ευκαιρία να ξεχωρίσουμε. Άλλες φορές ήμασταν μπροστά από τον ανταγωνισμό, αλλά δεν καταφέραμε να επικοινωνήσουμε κατάλληλα το προϊόν, αφού ενίοτε ήταν πρώιμο για την εποχή του.
Με αυτά τα δεδομένα στραφήκαμε γρήγορα προς τις ξένες αγορές, από τις οποίες αποκομίσαμε πολύτιμες εμπειρίες και τεχνογνωσία, τόσο στην επικοινωνία, όσο και τη διερεύνηση των αναγκών των πελατών. Τότε η παγκόσμια αγορά επιχειρηματικού λογισμικού, ήταν ακόμα μικρή, επέτρεπε πειραματισμούς, αλλά και λάθη και έτσι είχαμε το ζωτικό χώρο και χρόνο να προσαρμοστούμε, να δυναμώσουμε και να φτάσουμε στο υψηλό επίπεδο που είμαστε σήμερα. Σήμερα πλέον, η GLOBO έχει μεγαλώσει και έχει τη δυνατότητα να «ακούγεται» πιο δυνατά σε επίπεδο μάρκετινγκ, μεταφέροντας ανά τον κόσμο τις εξελίξεις των προϊόντων της καθώς και τις καινοτομίες που εισάγει σε αυτά. Άλλωστε, η καινοτομία δεν είναι απλό χαρακτηριστικό της GLOBO όσον αφορά τον τρόπο που δουλεύει, αλλά είναι ένα εργαλείο ανάπτυξης, το οποίο φαίνεται να το αντιλαμβάνονται όχι μόνο οι πελάτες μας, αλλά και οι τεχνολογικοί αναλυτές που παρακολουθούν τις εξελίξεις στον κλάδο. Οι τελευταίοι τοποθετούν τη GLOBO ανάμεσα στους 4-5 παρόχους και innovators αυτού του είδους της τεχνολογίας παγκοσμίως και αυτό μας κάνει πάρα πολύ υπερήφανους, γιατί μια τέτοια θέση δεν την αγοράζεις, την κερδίζεις με συνεχή προσπάθεια και όραμα.
I-C: Αν θεωρήσουμε ότι το 2007 δεν ήταν εμφανή τα σημάδια της ύφεσης, ποιος ήταν ο καθοριστικός παράγοντας που σας έκανε να τοποθετήσετε τη Globo στο ΑΙΜ;
Κ.Π.: Το 2007, είχαμε ούτως ή άλλως τοποθετηθεί επιτυχώς στο εξωτερικό και σε αντίθεση με πολλούς άλλους ξένες αγορές δεν αποτελούσαν για εμάς αχαρτογράφητη πρόκληση. Με τη στρατηγική μας κίνηση να εισάγουμε τη GLOBO στο χρηματιστήριο ΑΙΜ του Λονδίνου πολύ πριν έρθει η κρίση στην Ελλάδα, εξασφαλίσαμε έγκαιρα πρόσβαση σε πολύτιμα κεφάλαια για την περαιτέρω ανάπτυξή μας, όντας στο κέντρο των επιχειρηματικών και χρηματοοικονομικών εξελίξεων.
Η κίνηση αυτή μας βοήθησε σημαντικά προκειμένου να έχουμε πρόσβαση σε κεφάλαια από το εξωτερικό, τα οποία ως γνωστόν σήμερα λείπουν από τις ελληνικές επιχειρήσεις. Με αυτή τη λογική θεωρούμε ότι ήμασταν προνοητικοί – ίσως και λίγο τυχεροί.
I-C: Η παρατεταμένη κρίση στην Ελληνική αγορά σας ανά-
γκασε να προβείτε σε περικοπές δαπανών;
Κ.Π.: Όχι, δεν έχουμε προχωρήσει σε καμία τέτοια ενέργεια, το αντίθετο θα έλεγα, εμείς μέσα στην κρίση συνεχίσαμε να μεγαλώνουμε και να αναπτυσσόμαστε. Έχουμε πραγματοποιήσει επενδύσεις τόσο σε προσωπικό, όσο και σε υποδομές, καθώς είχαμε προσανατολιστεί στο να έχουμε σημαντικές πωλήσεις από το εξωτερικό και καλούμασταν να εκπληρώσουμε συνεχείς αναπτυξιακές ανάγκες.
Επιπροσθέτως, κάναμε και οικονομία δυνάμεων, με την έννοια ότι χρησιμοποιήσαμε προσωπικό από την ελληνική δραστηριότητα, καθώς η τελευταία έχασε σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων της, στη διεθνή μας δραστηριότητα προκειμένου να αντιμετωπίσουμε με δημιουργικό τρόπο την πτώση της εγχώριας αγοράς. Το ενδιαφέρον ωστόσο είναι ότι τώρα πλέον, καθώς αναπτύσσεται ξανά το ελληνικό business unit εξαιτίας της αλλαγής του κλίματος στην εγχώρια αγορά, επανεπενδύουμε σε αυτό.
I-C: Η είσοδό σας στην αγορά των ΗΠΑ, έχετε επιλέξει να πραγματοποιηθεί μέσω εξαγορών. Ποιο είναι το σκεπτικό;
Κ.Π.: Πιστεύω στη λογική των εξαγορών, όταν μπορούν να επισπεύσουν σημαντικά αποτελέσματα που θα χρειάζονταν διπλάσιο χρόνο και προσπάθεια να έρθουν με οργανική ανάπτυξη. Για τη δική μας την αγορά που οφείλει να αναπτύσσεται ταχύτατα και αποτελεσματικά, είναι προτιμότερο να αναζητούμε και να ενσωματώσουμε έτοιμες και λειτουργικές εταιρίες, παρά να ξεκινήσουμε από την αρχή με πιθανώς ελλιπή δεδομένα για την τοπική αγορά και τις εκάστοτε συνθήκες. Γενική μας αρχή για να εξετάσουμε μία
εξαγορά είναι να πληρούνται τρία βασικά χαρακτηριστικά:
• το ένα είναι οι τεχνολογίες που θα έρθουν να συμπληρώσουν τις υφιστάμενες τεχνολογίες της GLOBO.
• το δεύτερο είναι το προσωπικό, το οποίο θα μας δώσει την τοπική γνώση της εκάστοτε αγοράς, είτε είναι γεωγραφική, είτε θεματική, είτε τεχνολογική.
• το τρίτο είναι οι υφιστάμενες συνεργασίες, τις οποίες μπορεί να διαθέτουν οι εταιρείες-στόχοι εξαγοράς μας, προκειμένου να μας βοηθήσουν να εκμεταλλευτούμε τα προϊόντα μας πολύ πιο γρήγορα και αποτελεσματικά στις κατά τόπους αγορές.
Αναφέρω χαρακτηριστικά την πιο πρόσφατη εξαγορά που πραγματοποιήσαμε και αφορά στη Notify, η οποία ενισχύει σημαντικά την ανταγωνιστική μας θέση για εφαρμογή λύσεων BYOD, ενώ παράλληλα η ενσωμάτωση της λύσης Notify MDM στην τεχνολογία GO!Enterprise δημιουργεί νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και ουσιαστικό προβάδισμα στην κάλυψη των αναγκών και απαιτήσεων των πελατών από όλο το φάσμα του Enterprise Mobility.
I-C: Η μέχρι τώρα πορεία της GLOBO προς τις διεθνείς αγορές, καταδεικνύει ότι η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος. Τι είναι αυτό που τελικά κρατά την έδρα σας στην Ελλάδα;
Κ.Π.: Παρά τη διεθνή μας δραστηριοποίηση, οι ρίζες μας είναι στην Ελλάδα και αυτή τη στιγμή όλο το R&D μας βασίζεται σε Έλληνες προγραμματιστές. Αυτό το πλεονέκτημα μας έδωσε τη δυνατότητα να μπορέσουμε να επενδύσουμε πολύ πιο γρήγορα και να βρούμε πολύ πιο εύκολα ταλαντούχους ανθρώπους από την εγχώρια αγορά. Πιστεύω ότι αντίστοιχα στο εξωτερικό θα τους βρίσκαμε με πολύ μεγαλύτερη δυσκολία και ενδεχομένως με μεγαλύτερο κόστος. Προσωπικά λοιπόν θα σας έλεγα ότι δεν έχουμε την πρόθεση να μετακινήσουμε τη λειτουργία της εταιρείας έξω από την Ελλάδα γιατί οι συνθήκες εργασίας στην Ελλάδα και το δυναμικό των Ελλήνων προγραμματιστών, αλλά και των υπόλοιπων εργαζομένων, είναι πολύ ισχυρό σε σύγκριση με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους. Το μοντέλο ανάπτυξής μας εξάλλου στο εξωτερικό είναι να αναπτύσσουμε τις πωλήσεις μας, το business development και το local support, στοιχεία δηλαδή που είναι ούτως ή άλλως απαραίτητα σε οποιαδήποτε αγορά δραστηριοποιείται μια εταιρεία.
I-C: Ποιο θεωρείτε ότι είναι το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού;
Κ.Π.: Το συγκριτικό πλεονέκτημα της GLOBO είναι ότι δεν είχε σε αυτό το χώρο, ειδικά στο mobility, παραδοσιακές δεσμεύσεις από παλαιότερα προϊόντα και εγκαταστάσεις.
Αντίθετα, οι ανταγωνιστές μας έχουν τέτοιες δεσμεύσεις και αναγκαστικά ξοδεύουν ένα πολύ μεγάλο μέρος της δραστηριότητας και της ενέργειάς τους στο να συντηρούν εγκατεστημένα προϊόντα και υπηρεσίες στους υπάρχοντες πελάτες τους. Εμείς είχαμε τη δυνατότητα όταν διαγνώσαμε την ευκαιρία του mobility να σχεδιάσουμε από το λεγόμενο «green field». Δηλαδή από ένα πράσινο πεδίο, το οποίο δεν είχε τίποτα πάνω του. Έτσι αναλογιστήκαμε και σχεδιάσαμε προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κατευθύνουμε την καινοτομία μας. Αυτή η λογική μας έδωσε το προβάδισμα να σχεδιάσουμε κάτι που πολλοί από τους ανταγωνιστές μας δεν είχαν «συλλάβει» εκείνη τη στιγμή.
Ο χώρος του mobility είναι ένας χώρος δυναμικός, που αλλάζει πάρα πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα να μην μπορείς να κάνεις -ακόμα και σε επίπεδο ομάδων εργασίας- επιτυχημένες προβλέψεις που να είναι σταθερές για πολλά χρόνια. Σε αυτό το πλαίσιο, το γεγονός ότι εμείς συλλάβαμε την ιδέα για αυτήν την πλατφόρμα για το Enterprise Mobility Management, η οποία «τρέχει» μέσα από το λεγόμενο container, ήταν κάτι που κανένας από τους ανταγωνιστές μας δεν είχε αναπτύξει. Αποτέλεσμα σήμερα που εμείς πια διαθέτουμε αυτή την τεχνολογία, να υπάρχουν μόνο άλλοι δύο ή τρεις ανταγωνιστές σε παγκόσμια κλίμακα που έχουν αντίστοιχη τεχνολογία. Επομένως, το γεγονός ότι εμείς σχεδιάσαμε σε «λευκό χαρτί» και είδαμε, θεωρώ, με αρκετή δόση καινοτομίας τι θα μπορούσαμε να κάνουμε έτσι ώστε να ικανοποιήσουμε τους πελάτες μας, μας έφερε πολλά βήματα μπροστά από τους ανταγωνιστές μας οι οποίοι έπρεπε να συντηρήσουν τις παλιές τους εγκαταστάσεις, κρατώντας τους πίσω ως προς την αξιοποίηση των νέων ιδεών.
I-C: Θα λέγατε ότι η εξωστρέφεια είναι ο μόνος δρόμος ανάπτυξης για μια Ελληνική εταιρεία;
Κ.Π.: Θα έλεγα ότι πρώτα είναι η καινοτομία και ύστερα η εξωστρέφεια. Πρώτα πρέπει το προϊόν σου να είναι νέο και διαφορετικό και αμέσως μετά θα ανακαλύψεις ότι η Ελληνική αγορά είναι αντικειμενικά μικρή για να συντηρήσει την ανάπτυξη που στοχεύεις. Ιδιαίτερα στην ψηφιακή τεχνολογία δεν υπάρχουν φυσικά όρια και πραγματικά στεγανά.
Οπότε, ναι πιστεύω ότι οι μεγάλοι στόχοι επιτυγχάνονται μόνο μέσα από την εξωστρέφεια.
Για παράδειγμα η GLOBO αυτή τη στιγμή εξάγει πάνω από το 85% των πωλήσεων της στο εξωτερικό. Οι πωλήσεις του Ομίλου προκύπτουν από δύο κύριες κατηγορίες:
Η μία είναι τα consumer mobility προϊόντα που πωλούνται σε αναδυόμενες χώρες, δηλαδή σε Ν.Α. Ασία, Κεντρική Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική. Σε αυτές τις περιοχές παρέχουμε υπηρεσίες σε καταναλωτές, μέσα από το διευρυμένο δίκτυο συνεργατών που διαθέτουμε. Αυτή η δραστηριότητα αντιπροσωπεύει ένα πολύ μεγάλο τμήμα των εσόδων μας που ανέρχεται περίπου στο 60%.
Το υπόλοιπο 40%, προέρχεται από τα enterprise mobility προϊόντα, με τον GΟ! Enterprise να βρίσκεται στο επίκεντρο του portfolio μας και όλα τα γύρω από αυτό παρεμφερή προϊόντα. Αυτή η δραστηριότητά μας αναπτύσσεται κατά βάση στο δυτικό κόσμο, στις ανεπτυγμένες και ώριμες δυτικές οικονομίες. Η έμφαση δίδεται στην Ευρώπη αλλά πλέον και στην Αμερική, μετά από μια σειρά από σημαντικές συνεργασίες και στρατηγικές εξαγορές που έχουμε επιτύχει τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ.