Έντονος προβληματισμός επικρατεί στις 28 ρυθμιστικές αρχές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με τις πρόσφατα ανακοινωθείσες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που οδηγούν σε σημαντικές αλλαγές του πλαισίου που διέπει τις Επικοινωνίες. Με δεδομένο ότι οι απόψεις των ρυθμιστικών αρχών συχνά «συγγενεύουν» με αυτές των κυβερνήσεων των κρατών μελών, μπορούμε βάσιμα να ισχυριστούμε ότι ο ίδιος περίπου προβληματισμός επικρατεί (ή ζυμώνεται για να επικρατήσει) και στα αρμόδια υπουργεία, οπότε το Συμβούλιο των υπουργών Τηλεπικοινωνιών που έχει προγραμματιστεί για το τέλος Οκτωβρίου (24 και 25) αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Μια πρώτη ένδειξη του προβληματισμού των ρυθμιστικών αρχών είναι η ανακοίνωση επί του θέματος που εξέδωσε το Σώμα των Ευρωπαίων ρυθμιστών. Το BEREC, πρόεδρος του οποίου είναι ο Λ. Κανέλλος πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων – ΕΕΤΤ (τυπικά μέχρι της 3 Σεπτεμβρίου) αν και με εμφανή την προσπάθεια να διατηρήσει τις πολιτικές ισορροπίες, χωρίς να υπεισέλθει στην ουσία των ζητημάτων, έκανε σαφές πως διατηρεί σοβαρότατες επιφυλάξεις για το επίμαχο Σχέδιο Κανονισμού.
Μεταξύ άλλων η ανησυχία του επικεντρώνεται στις εξουσίες που θα συγκεντρώσει επί της αγοράς των Επικοινωνιών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως σημειώνεται «οι προτάσεις αυτές ενδέχεται να υπονομεύσουν την ικανότητα των εθνικών ρυθμιστικών αρχών να ενεργούν ώστε να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα σε κάθε περιοχή που δραστηριοποιούνται». Με άλλα λόγια δίνεται μια πρώτη ερμηνεία, η οποία εν πολλοίς οδηγεί σε σενάρια όπως: Ο ΟΤΕ ο οποίος αποτελεί μέλος του ομίλου της γερμανικής Deutsche Telekom να πρέπει να ρυθμίζεται όχι μόνον από την ΕΕΤΤ αλλά και από την γερμανική ρυθμιστική αρχή ή αλλιώς για να λάβει μια απόφαση σχετικά με τον ΟΤΕ η ΕΕΤΤ να οφείλει να ζητήσει και τη γνώμη της γερμανικής αρχής. Στην περίπτωση της Vodafone η ΕΕΤΤ να χρειάζεται να υπακούσει στις απόψεις της βρετανικής ρυθμιστικής αρχής κ.λ.π.
Όπως σημειώνεται από τα στελέχη που συμμερίζονται αυτές τις ανησυχίες δημιουργείται τουλάχιστον νομική ανασφάλεια για την απόδοση δικαίου, καθώς ρύθμιση σημαίνει και επιβολή προστίμων. Αν μια εταιρεία ρυθμίζεται από περισσότερες από μια αρχές ποιο δικαστήριο είναι υπεύθυνο για την επίλυση τυχόν προσφυγών…
Το BEREC δεν παραλείπει να επισημάνει και την απουσία ουσιαστικής διαβούλευσης επί του νέου Σχεδίου Κανονισμού αλλά και επαναλαμβάνει την προσήλωσή του στο στόχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «για την προώθηση της ενιαίας αγοράς και την εξασφάλιση των καλύτερων συνθηκών για την αύξηση των επενδύσεων στον τομέα, προς το συμφέρον των ευρωπαίων καταναλωτών και της ευρύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας». Θεωρεί όμως ταυτόχρονα ότι οι συνέπειες των προτάσεων Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έχουν διερευνηθεί επαρκώς και εκφράζει επιφυλάξεις για το κατά πόσο η Ευρώπη έχει μένει πίσω στην εν λόγω αγορά, όπως υπογραμμίζει με κάθε ευκαιρία η Επίτροπος για την Ψηφιακή Ατζέντα Neelie Kroes .
Στελέχη των ρυθμιστικών αρχών επίσης στηλιτεύουν το γεγονός ότι οι επίμαχες προτάσεις ήρθαν στο παρά πέντε, καθώς μέχρι τις ευρωεκλογές, τον ερχόμενο Μάιο, ο χρόνος θεωρείται εξαιρετικά λίγος για τις απαραίτητες διεργασίες προκειμένου το Σχέδιο Κανονισμού να υιοθετηθεί από το ευρωκοινοβούλιο.
Tο επόμενο διάστημα οι ρυθμιστικές αρχές των κρατών μελών θα επιχειρήσουν να συγκεντρώσουν με μεγαλύτερη σαφήνεια και λεπτομερέστερα τις αντιρρήσεις τους για να τις υποβάλλουν στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. και η συζήτηση θα μεταφερθεί και σε επίπεδο υπουργών. Ήδη έχει προγραμματιστεί συνάντηση του κ. Κανέλλου στις Βρυξέλλες με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Herman Van Rompuy σε περίπου δύο εβδομάδες και βεβαίως η συνέχεια προδιαγράφεται άκρως ενδιαφέρουσα.