Ως κορυφαίο ζήτημα για τους χρήστες του διαδικτύου αναδεικνύεται πλέον η ταχύτητα σύνδεσης. Σύμφωνα με την τελευταία πανευρωπαϊκή έρευνα για τον τρόπο με τον οποίο οι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σχεδόν τα μισά ευρωπαϊκά νοικοκυριά (45%) θα αναβάθμιζαν τη συνδρομή τους στο διαδίκτυο ή θα άλλαζαν πάροχο προκειμένου να αποκτήσουν ταχύτερη ευρυζωνική σύνδεση, αποδεικνύοντας έτσι ότι για την επιλογή πακέτου διαδικτυακών υπηρεσιών η ταχύτητα είναι εξίσου σημαντικός παράγοντας με την τιμή.
Επίσης άλλα σημαντικά συμπεράσματα της εν λόγω έρευνας Ευρωβαρόμετρου, όπως τα ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι:
· Η ταχύτητα αποκτά ολοένα μεγαλύτερη σημασία: Χάρη στον ανταγωνισμό, οι τιμές έχουν γίνει προσιτές, αλλά πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στην ικανοποίηση της ζήτησης για υψηλότερες ταχύτητες. Περίπου το 40% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν αντιμετωπίσει δυσκολίες πρόσβασης σε διαδικτυακό περιεχόμενο και εφαρμογές, εξαιτίας της ανεπαρκούς ταχύτητας ή χωρητικότητας λήψης.
· Ποιότητα των υπηρεσιών: Το 20 % των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι μερικές φορές το διαδικτυακό περιεχόμενο δεν ήταν εύκολα προσβάσιμο ή ότι οι εφαρμογές στο κινητό τους παρουσίαζαν εμπλοκές. (ποσοστό μεγαλύτερο κατά 4% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2011). Αυτό συνέβαινε κυρίως όταν προσπαθούσαν να δουν βίντεο (42 %), να ακούσουν μουσική (22 %), να «φορτώσουν» δωρεάν περιεχόμενο βίντεο (22 %), να παρακολουθήσουν ζωντανά εκδηλώσεις (20 %) ή να παίξουν διαδικτυακά παιχνίδια (19 %). Επίσης, η ποιότητα του ήχου δεν είναι καλή. Μόνο το 38% δήλωσαν ότι η ποιότητα του ήχου στις κλήσεις από κινητό τηλέφωνο είναι πολύ καλή σε σύγκριση με το 49% για κλήσεις από σταθερό τηλέφωνο και το 25% για κλήσεις μέσω του διαδικτύου.
· Ανοιχτό διαδίκτυο και ουδετερότητα του δικτύου: Ένα από τα πιο ενοχλητικά ζητήματα από την άποψη της ουδετερότητας του δικτύου και των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας είναι τα «μπλοκαρισμένα» βίντεο. Το 34 % των ενηλίκων χρησιμοποιούν υπηρεσίες φωνητικής τηλεφωνίας μέσω διαδικτύου (VOIP), συγκριτικά με 27% το 2012.
· Καταναλωτικές τάσεις: Το 44 % των νοικοκυριών έχουν τουλάχιστον μία συνδρομή κινητού διαδικτύου, σε σχέση με 30% το 2012. Το 45 % των νοικοκυριών αγοράζουν πακέτα υπηρεσιών επικοινωνιών (π.χ. πακέτα που περιλαμβάνουν τηλεόραση, διαδίκτυο, σταθερό και κινητό τηλέφωνο) από την ίδια εταιρεία. Το 40% (από το 45% των νοικοκυριών) σκέφτηκαν να αλλάξουν τον πάροχο πακέτου υπηρεσιών, αλλά το 29% δηλώνει ότι δεν είναι εύκολη η σύγκριση των όρων ανάμεσα στα διάφορα πακέτα.
Από την έρευνα προέκυψε επίσης ότι τα περισσότερα από τα μισά νοικοκυριά (54%) περιορίζουν τις τηλεφωνικές κλήσεις τους από το κινητό τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό λόγω του υψηλού κόστους. Η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ν. Kroes δήλωσε σχετικά: «Ζούμε στην εποχή του έξυπνου τηλεφώνου και οι υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας παίζουν καθοριστικό ρόλο στην καθημερινή μας ζωή. Είναι απαράδεκτο ο μισός πληθυσμός να περιορίζει τις τηλεφωνικές κλήσεις εξαιτίας του κόστους και είναι αδιανόητο να ευθύνεται γι’ αυτό η έλλειψη μιας συνδεδεμένης ενιαίας αγοράς ».
Ωστόσο, στην έρευνα του 2013 διαπιστώθηκε μείωση κατά 11% (από 60% σε 49%) του αριθμού των ατόμων που προβληματίζονται για το κόστος των κλήσεων σε τρίτα δίκτυα. Αυτό είναι ένα σαφές μήνυμα για την Επιτροπή ότι η μείωση των τελών τερματισμού κλήσεων κινητής τηλεφωνίας έχει επηρεάσει θετικά τους καταναλωτές.